Един от най-известните класически оркестри в света Виенският Моцартов оркестър ще зарадва българската публика с величествен концерт на 31 май тази година в зала 1 на НДК, по покана на "BGTSC". Музикантите в състава му се посвещават изцяло на произведенията на най-уважавания представител на Класическия период – Волфганг Амадеус Моцарт. Репертоарът на оркестъра варира от всички негови симфонии, през голямо разнообразие от инструментални концерти (за цигулка, пиано и духови), до арии и дуети от най-известните му опери.
Специално на този концерт на сцената ще излязат 30 музиканти в компанията на сопрано и баритон, изпълняващи едни от най-известните и обичани произведения на великия Моцарт.
Диригент на оркестъра е Андреа Гьотч. Тя е кларинетитка и... Футболистка!
Каква е програмата, която ще изпълните на 31 май в София с Виенския Моцартов оркестър?
Подготвили сме много акценти от музиката на Волфганг Амадеус Моцарт. Например, увертюри от „Отвличане от сарая“ и „Сватбата на Фигаро“, и арии, и дуети от „Дон Жуан“ и „Вълшебната флейта“. Там можете да чуете нашите прекрасни певци Жасмин Ускхван и Соколин Аслани. Също така изпълняваме откъси от известни оркестрални произведения на Моцарт като неговата 40-та симфония в сол минор, както и от „Малка нощна музика“. Аз ще изсвиря и прекрасната втора част от неговия концерт за кларинет, а освен Моцарт, сме подготвили музика от Йохан Шаус, както и „Радецки марш“ на баща му.
Когато подготвяте класическо произведение, какво искате да покажете от него?
Ние наистина се опитваме да покажем всички малки детайли на всички тези велики шедьоври. Искаме да покажем всички тези гениални неща от тези произведения. Но това, което искаме най-много, е просто да се потопим в музиката. Да предадем на публиката посланията и силата на различните произведения.
Разчитате ли на ваша интерпретация на произведенията или стриктно следвате партитурите?
Разбира се, че следвам партитурите, но винаги има много музика между нотите, както и много възможности за интерпретация на структурата на произведенията. Така внасяме и свои собствени идеи. По време на кариерата си винаги съм усещала, че изпълненията придобиват невероятна енергия, ако хората на сцената наистина се наслаждават на музиката, която свирят. Така че в рамките на тези малки свободи, които имаме, се опитвам да намеря интерпретация, която ми позволява да се насладя на музиката, колкото е възможно повече. Разбира се, голямата част идва и от оркестъра и певците. Така че заедно се опитваме да намерим най-добрата версия, която е подходяща за всички нас и за ситуацията, в която се намираме.
Лесен или труден е Моцарт за изпълнение?
Моето мнение е, че музиката на Моцарт е най-трудната за изпълнение, но трябва да звучи все едно е най-лесната.
Лесно или трудно е да се интерпретира Моцарт днес?
С високото ниво на музикантите днес, винаги очакваме перфектна интерпретация и изпълнение. Но що се отнася до музиката на Моцарт, това не е никак лесно за постигане. И между другото, големият въпрос е, кое е перфектно... Има много различни мнения за това как да бъдат изпълнявани произведенията на Моцарт. Много музиканти имат много ясна представа. Те обичат да го свирят по определен начин и е трудно да останат отворени за други интерпретации. Така че това също го прави труден за изпълнение, защото няма само един основен стил за всички и трябва да бъдат вземани решения. Но и в това се крие красота. Разбира се, има много правила. Предизвикателство е да бъдат спазени всички. Но в същото време присъства и насладата от музиката, нейното свободно интерпретиране, за да бъде създадено нещо специално. Мисля, че Моцарт е бил луд. Така че освен всички тези класически правила, които обхващат основните принципи на изпълняване на Моцарт, е наистина важно да бъдат показани всички различни чувства, емоции и лица на неговата музика.
Какво изисквате от музикантите в оркестъра да дадат от себе си, когато изпълняват класическо произведение?
Когато заедно изпълнявате музика, най-важното нещо е да се слушаме. Искам моят оркестър да работи в екип. Няма нищо по-красиво от това всички музиканти да усетят по един и същ начин силата на музиката, когато си поемат малко въздух, когато цвета на звука се променя. Да си помагат взаимно, за да достигнат заедно специалните моменти.
Моцарт е добре познат композитор. Опитвате ли се всеки път да допринасяте с нещо ново с всяко изпълнение?
В това се състои красотата на концертите на живо. Защото всеки концерт е различен. Всички ние сме хора. Всеки ден се чувстваме по някакъв начин различно. Така че музиката никога няма да бъде абсолютно еднаква. Също така много ми харесва във всяко изпълнение да придавам различна тежест и внимание на различните части от музиката. Също така акустиката на залата окзва голямо влияние върху начина ни на свирене. По този начин музиката, изпълнена на живо, всеки път е нова и вълнуваща.
Не се среща често жена да е диригент на оркестър. Какво ви привлече в тази професия?
Просто обичам музиката и обичам звука на оркестър. Красотата на дирижирането е, че стоиш точно пред прекрасния ансамбъл и можеш да вдъхновиш музикантите да изпълняват музиката по специален начин. Можеш да им помогнеш да свирят по-добре, да се насладят повече на концерта. Много е вълнуващо да придадеш с езика на тялото определен характер на музиката. Когато посещавам концерти или свиря на тях като кларинетист, съм очарована от великите диригенти, които успяват да разкрият едно специално чувство в музиката. Разбира се, като диригент отговорността е голяма, но ми харесва. Още първите концерти, които дирижирах, ми вляха толкова много енергия. Докато дирижирам, наистина мога да се потопя в музиката. И това ме прави някак си пристрастена към нея.
Лесно или трудно се спечели доверието на музикантите в оркестъра?
Нашите музиканти са много мили и гъвкави. Всеки оркестър се състои от много индивидуалности. И тези неща винаги зависят от хората, които са в него, включително и от мен, и може би от ежедневното ни състояние. Но всъщност аз самата още от първия концерт на Виенския Моцартов оркестър усещам силна връзка и чувствам, че сътрудничеството ни е добро.
По-лесно или по-трудно е да си жена диригент в днешния динамичен свят?
Това е труден въпрос. Мисля, че е имало времена, които са били много по-трудни за жените-диригенти. Сега те получават много подкрепа, но това може да бъде и възпрепятстващо, например, от мисълта, че жената ще бъде поканена само заради пола й. Всъщност винаги трябва да си вършите работата както трябва без значение от пола. Да бъдеш добър диригент е трудно и означава много работа. Необходими са много артистични, професионални и музикални умения. Но от другата страна да си диригент е прекрасно.
Имате ли любимо произведение на Моцарт и кое и защо?
Това също е труден въпрос. Може би операта „Дон Жуан“. Тя е толкова прекрасна. Или може би „Сватбата на Фигаро“. Оперите на Моцарт имат толкова чувствени пасажи, които наистина докосват дълбоко сърцето ми. Но обичам и инструменталните му произведения. Всъщност не мога да реша. Съжалявам.
Достатъчно изследвани ли са произведенията на Моцарт днес и има ли все още нещо, което може да се научи от тях?
Музиката на Моцарт и музиката като цяло никога не са изследвани напълно. Процесът е вечен. Това е по-скоро начин на живот. Ние продължаваме постоянно да работим върху себе си. Като миенето на зъби е. Продължавате да избистряте музикалните си идеи и способности всеки ден.
Как си кореспондират футболът и дирижирането?
Футболът ми дава много енергия и ми помага, и в създаването на музика, тъй като има много паралели като концентрация, работа в екип, скорост на действие и реакция, ритъм, емоция, комуникация, издръжливост. Всичко това е важно както във футбола, така и в музиката. Започнах да играя, когато бях много малка, на 7 или 8 години. Брат ми вече играеше и се запалих от него. Започнах да играя още преди да започна да свиря на кларинет. Футболът винаги е бил част от живота ми. Помага ми през целия живот.
Музикантите от Виенския Моцартов оркестър носят костюми и перуки. Вие носите ли перука.
Аз също нося костюм, но не и перука. Ще видите естествената ми коса.
Международният театрален фестивал бе открит снощи с постановката „Хамлет“ на Театър „Българска армия“ и под режисурата на Стоян Радев. Трагичните герои на Хамлет и Офелия са изиграни от Ясен Атанасов и Ели Колева. Това е най-краткият и най-разбираем "Хамлет", казаха актьорите в предаването на Радио Варна "Новият ден". Младата актриса споделя, че си е..
Интервю с Christer "Chrille" Lindholm и Åke Henriksson (MOB 47) Шведските пънк кръст легенди MOB 47 идват в София, в "Grindhouse Skateboard Club“, за първия си български концерт. Съпортът е от БИТОВ ТЕРОР, FALSE(-)NEGATIVE и VERSO IL NULLA CREATORE. Поканата отправена към MOB 47 е от "Sofia Waste Water System". Датата е 7 юни. Интервюто с..
Изложбата "На фокус: Крайбрежие" е закриващо събитие на пролетната фотографска работилница „На фокус: Крайбрежие“ – обучителна програма в сферата на документалната фотография част от Фотографска програма „На фокус“ в Аморфа Академия 2025. В работилницата участват младежи на възраст 16-24 години. Групова фотографска изложба „На фокус: Крайбрежие“ е с..
Ахмед Доган е дал съгласието си за нов политически проект. Това съобщи в предаването на Радио Варна „Позиция“ журналистът Мехмед Юмер. „Ако доганистите искат да направят нова партия, те трябва да разчитат на нови лица, които могат да дойдат от младежката организация на АПС. Хората изгубиха доверие в ядрото около Доган“, подчерта Юмер. По..
Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла на дълбоко, за да разкаже. Сърцето на този град е районът около пристанището. Това коментира в хода на представянето на късноантичната и средновековна крепост в кв. Хоризонт в Белия град доц. д-р Чавдар Кирилов от СУ „Св. Климент Охридски“, част от екипа, водещ разкопките там..
Интервю с Niklas Sandin (KATATONIA, LIK) Шведските меланхолици KATATONIA излизат с нов албум. „Nightmares as Extensions of the Waking State“ ще бъде факт след дни. В същото време шведската дет метъл банда LIK издаде „Necro“. Свързващото звено между двете групи е струнникът Niklas Sandin. Басист при KATATONIA и китарист в LIK. Точно той даде..
Колкото ябълката на Нютон е определяща за Закона за гравитацията, толкова е и за разговора ми с агронома Кристияна Опрева. С 27-годишната варненка се срещаме в стопанството й във Варна, за да чуем гласа на растенията: „Тук мога да ви покажа дървото на раздора – наклонената ябълка, която не трябваше да е сред нас, но вече 10 години още е..