Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA): Прегърнах болката и я преобърнах в сила

Снимка: https://www.soulfly.com

Интервю с Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA)

Кой не знае Max Cavalera, кой не е чувал за него. За тези, които не са чували, няма да обясняваме. За тези, които са чували – е безсмислено да обясняваме. Тогава направо на темата – на 8 юли SOULFLY, племето на Max, ще се разсели в „Маймунарника“ в София за поредния български концерт. Организатори на който са „Blue Hills Events“, които съдействаха за още едно интервю с Max Cavalera. А той винаги има какво да каже и да разкаже.

Интервюто с Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA) е излъчено в „От другата страна“ по Радио Варна 2.06.2025 и е публикувано на сайта WeRock.bg.


От другата страна - Здрасти, Max, радвам се, че отново имаме възможност да поговорим. Тръгвате на турне със SOULFLY, което ще мине и през България.

Max Cavalera - Наистина много се вълнувам. Чувствам това турне като ново начало за SOULFLY, нова глава от историята на групата. Имаме нов албум, който трябва да излезе през октомври. В същото време сме подготвили много специален сетлист, който съдържа песни, които никога преди не сме изпълнявали. Прегледах цялата дискография на групата от 12 албума и открих всички тези композиции, които поради една или друга причина не сме свирили на живо. Дори не знам защо. А са добри песни. Много силни композиции. Наистина се чудя, защо не сме ги изпълнявали. Не е нормално… Сетлистът, който сме подготвили, е специален точно по тази причина. Съставен е от много песни, които хората преди това не са чували. Включили сме някои нови композиции. Както и, разбира се, всички класики. Парчетата, които феновете обичат, като „Prophesy“, „Back to the Primitive“, „Babylon“, „Eye For An Eye“, „Jumpdafuckup“. Ще изсвирим пълен сет. Ще предложим пълноценно преживяване. Смятам, че Европа ще види наистина едно много добро шоу на SOULFLY с най-доброто от дванадесетте албума на групата.

От другата страна - Предстои Ви да издадете 13-тия албум на SOULFLY, нали така?

Max Cavalera - Щастлив съм от еволюцията на групата, защото преминахме през много различни направления. Експериментирахме много. Но от самото начало все със същия дух, смесвайки тежък с бърз звук, груув с трайбъл, както и метъл с положително отношение. SOULFLY е група, която те вдига. Метълът, който свирим е по-различен. Той създава положителни емоции и чувства. В тези 12 албума експериментирах много. Създадохме наистина уникални записи като „Archangel“, „Prophecy“, „Dark Ages“, „Primitive“, „Ritual“, „Totem“. В тях има толкова много уникални детайли, които наистина харесвам много. За мен SOULFLY е специална група, специален състав, специална музика. Те са много близко до сърцето ми. Те са нещото, което ми вдъхна надежда след раздялата ми със SEPULTURA. Намерих надежда в SOULFLY.

От другата страна - Ти ми беше споменал в едно от предишните интервюта, че SOULFLY буквано са спасили живота ти.

Max Cavalera - До голяма степен е точно така. Защото SOULFLY са родени от трагедия и болка. С тях преобърнах болката в сила. С тях превърнах нещо лошо в добро. Лошите неща, изпълнени с хаос и агресия, канализирах в нещо положително и мощно. Точно заради това твърдя, че със сигурност SOULFLY ми спасиха живота. В първия албум на групата не бях в най-доброто душевно състояние. А той е уникален за мен. Най-трудният албум, който някога съм създал. И може би точно заради това един от най-добрите. Заради това чувство. Бях притиснат до стената. Или трябваше да го направя или да изчезна. Трябваше да предложа нещо специално, напрежението беше голямо. Но ми харесва. Прегърнах напрежението, прегърнах болката и страданието. По този начин от мен се роди истинска музика, ако трябва да обобщя казаното.

От другата страна - Всъщност от перспективата на времето, така ли трябваше да изглеждат SOULFLY днес?

Max Cavalera - Опитах се да моделирам SOULFLY в нещо, което всъщност не може да бъде моделирано. Опитах се. Дори се опитах да направя SOULFLY супер професионална група. Докато не осъзнах, че всъщност въобще не става въпрос за това и се отказах. През цялото време става въпрос за свободата. Става въпрос за това да бъдем свободни, да свирим онова, което харесваме и то да идва от сърцето. Без да се притесняваме за техническата част. Магията е много по-важна от техниката на изпълнение и техническите детайли. По-важното е да имаме една специална концертна нощ, точно защото нищо не е съвършено. SOULFLY не са перфектни. Те са точно наобратно. И ние прегърнахме несъвършенството. Точно това ми харесва в SOULFLY. Това несъвършенство. Наистина ми харесва. Според мен то прави групата много по-човечна. Точно заради несъвършенството.

От другата страна - А къде е мястото на „несъвършените“ SOULFLY сред перфектната метъл сцена?

Max Cavalera - Мисля, че се открояваме точно заради това. Този експеримент започна през 1998 година, воден от любопитството ми към трайбъл музиката и метъла. И продължава да е с мен през всички тези години. Малко по-малко експериментирах в тази посока със записи като „Primitive“, който е по-бразилски, „Prophecy“, който е по-източноевропейски, след идва което „Dark Ages“. После се нареждат останалите албуми като „Archangel“, който и до момента си остава единствен като посока. „Totem“, който е трайбъл траш, дет-траш албум с трайбъл мотиви върху него. Към всичко това прибавям и джемовете, защото едно шоу на SOULFLY е изпълнено с наистина страхотни импровизации. Понякога, когато гледам групи като RED HOT CHILI PEPPERS, усещам, че с тях се случва точно това, което е и при нас. И много ми харесва. Ние правим нещо подобно на тях, но по нашия метъл начин. В същото време можем да се върнем към влиянието, което BAD BRAINS имат върху мен с цялата смес от хардкор и реге. В музиката на SOULFLY има много секции, които преминават в реге. Което смятам за интересно. Също ни прави уникални. И в свят, в който всички други се опитват да са винаги перфектни, ние прегръщаме несъвършенството и вървим в обратната посока. С пънк духа се чувстваме като у дома си.

От другата страна - Това ли е начинът да си автентичен в пост-автентичния свят, в който живеем?

Max Cavalera - Така смятам, защото точно това ни прави повече човешко звучаща група. По-човечни. Влюбих се в тази музика заради човешкия елемент в нея, заради първичния подход – хващаш китарата, включваш я в усилвателите, чуваш сърцевината на музиката, усещаш акордите и барабаните с цялото си същество. Така музиката е жива. Това е органичното. Днес много банди премахват от уравнението усилвателите. Премахват кабелите от уравнението. Не искат кабели, не искат усилватели, искат чиста сцена. А аз предпочитам конфигурацията на рокендрола от 60-те и 70-те като BLACK SABBATH. Усилватели, кабели, роудита, живата музика, човече. Която искаш да почувстваш. Харесвам инцидентите на сцената, харесвам пропуските. Те правят всеки концерт различен. Така лайв изпълненията не се превръщат в заводска поточна линия, не са роботизирани. По тази причина с всеки следващ концерт постоянно обновяваме сетлиста. Почти всеки ден се опитваме да променяме песните, които свирим. Което ни прави по-малко предвидими.

От другата страна - Най-интересната реакция от публиката на твой концерт?

Max Cavalera - Една от най-откачените беше, когато откривахме за SLAYER в Ню Йорк. Тогава на сцената качихме чернокожата певица Asha Rabouin. Тя има и пее с един мек и проникновен глас. Направихме песен, която се казва "Tree of Pain", както и "Flyhigh". Изпълнихме ги пред публиката на SLAYER. Никоя друга група не би си позволила подобна самоубийствена акция. Истинско самоубийство. Но го направихме. Феновете харесаха изпълнението. Беше откачено. Истинско безумие. Когато постигнеш подобни неща, се чувстваш горд. Бях много нервен, но го направихме и се получи добре. Виж, искам да кажа, че става въпрос за поемане на рискове. За мен при повечето ни албуми става дума за поемане на рискове. Не знаеш какво харесват хората и дали ще харесат това, което им предлагаш. Просто оставяш всичко да се излее от теб и едва след това виждаш какво се случва с песните. Това шоу на SLAYER от 2002 година е един от любимите ми моменти.

От другата страна - Съжаляваш ли за някой предоставен шанс, който не си успял да хванеш навреме?

Max Cavalera - Виж, човече, съжаленията са част от живота. Без тях няма израстване. За да растеш като личност трябва да има съжаления и да се бориш. Да си казваш, че би ти се искало да направиш нещо друго. Ако всичко се случва точно по начина, по който е планирано, щеше да е доста скучно, нали… Всичко щеше да е много по-лесно. Планирал си всичко, всичко се случва, както си го планирал, а забавлението? Няма го. Свириш нещо, то не се получава, както трябва, звучиш зле и импровизираш. Трябва да го поправиш, да го накараш да заработи. Това придава на музиката живец. Това подклажда любопитството ми в създаването на албуми. Аз все още съм под влиянието на магията и на първоначалното ми предположение, че музиката е нещо свещено. Тя е магия. В повечето случаи става въпрос за химия, за реакция и дори за луната, звездите и слънцето. Всичко това си идва на мястото, когато създаваш песни. Въпросът „Защо хората харесват една композиция за сметка на друга?“, е също част от магията на музиката. Харесвам всичко това - едно безкрайно търсене на съвършения запис, който най-вероятно никога няма да достигна, никога няма да открия. Но е страхотно. Преследването му, обаче, е забавно.

От другата страна - Как приемаш обвиненията, че от промяната на стила на SEPULTURA и най-вече със SOULFLY се ражда ню-метъла?

Max Cavalera - Разбирам. Разбирам някои от аргументите, но в същото време мисля, че за метъла сам по себе си това беше важно, за да оцелее. Той трябваше да премине през някои промени. Беше неизбежно и необходимо. Ето - имаш оригиналния хеви метъл от 70-те, след което Новата вълна на британския хеви метъл. После през 80-те идва траша. Той беше революция, нещо нечувано преди. Със скоростта на MOTÖRHEAD и пънка на DISCHARGE. После идва индъстриълът с NAILBOMB и FEAR FACTORY. Също така и MINISTRY. И тук се появява ню метъла. Мога да споря дали SOULFLY са ню метъл. Според мен никога не са били само ню метъл. Няма как да ни сравняваш с LINKIN PARK. С тях сме като деня и нощта, напълно различни. Ние все още сме много тежка група. Разбира се, някои от рифовете ни са подобни на ню метъла. Бяха времена за по-директни, по-опростени рифове. Но те се променяха с различните албуми. Чувствам се много щастлив, защото имах възможността да се докосна до многото лица на метъла. От блек метъла, оригиналния блек метъл от 80-те, през дет траша в края на 80-те и началото на 90-те, груув метъла, индъстриъл и дуум метъла. Обичам да експериментирам с тях. Вземи и KILLER BE KILLED, които са по-скоро в стила на MASTODON. Всичко това е част от израстването ми като музикант, експериментирайки с целия този набор от различни елементи. След което стигнах до откритие, което не съм подозирал, че съществува. Стигнах до стил, който го е нямало преди това. Така че този подход ми харесва.

От другата страна - Коя е твоята лична музикална революция?

Max Cavalera - Има два албума, които съм създал и които смятам за революционни. Първият е „Point Blank“ на NAILBOMB. И също така едноименният първи на GO AHEAD AND DIE, който е донякъде политичен, много груб, много гневен, с анархични чувства в него. Също така по време на кариерата ми съм създал и много песни, които усещам, че носят революционен дух. „Babylon“ и дори „Rutial“ са такива композиции. В тях има от онзи дух, който определям като революционен. Което е страхотно. Когато ги изпълнявам, се чувствам мотивиран, чувствам се по-силен. Чувствам се различен човек, от този, който говори с теб в момента. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 20.08.25 в 21:19

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34

Предприемач, почетен гражданин на Варна: Част от приходите на бизнеса трябва да се връщат в обществото

Финансистът и предприемач  Димитър Желев  получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..

публикувано на 15.08.25 в 07:10