© Снимка: РАДИО ВИДИН
Първият сняг отново изненада шофьорите от Монтана, Видин и региона, които след почивните дни се прибираха през прохода "Петрохан". По данни на очевидци 5-6 леки автомобила са закъсали по заледените склонове на прохода. Причината е известна. Тези шофьори са карали своите автомобили с "летни" гуми. За щастие няма пострадали.
Какво се крие зад изразите "летни" и "зимни" гуми, какви са причините много шофьори да карат до последно с "летните" си гуми?
"Смяната на гумите е важна, с новите гуми се чувстваш по-сигурен, те издържат по-дълго време"- смятат повечето от запитаните шофьори във Видин. Според тях, обаче не всеки може да си позволи комплект от 4 нови "зимни" гуми. В подобна ситуация е по-добре да карате със "зимни" гуми и през лятото, смятат запитаните, но мислят, че тогава зимните гуми се износват по-бързо и увеличават разхода на гориво.
"От професионална гледна точка, трябва да има законово установен, начален срок за смяна на гумите, преди да започне зимния сезон. Защото на практика хора, които закъсняват, предизвикват част от катастрофите", каза РАДИО ВИДИН автомобилният състезател Крум Крумов, който е и собственик на сервиз за смяна на гуми. Мнението на други майстори- като Иван Киминдерски, е противоположно- видинчани предпочитат новите гуми.
"Основната разлика между "зимните" и "летните" гуми е в самия състав. В летните гуми се добавят по-твърди съставки, които осигуряват по-малко съпротивление при движение, а от там и по-нисък разход на гориво през лятото. "Летните" гуми са по-твърди по две причини. Първо, през лятото настилките са предимно сухи и необходимото сцепление се постига с по-малко деформация на гумата. Второ, като всяко тяло, гумата омеква при по-високи температури. Затова при 4-5° С и суха настилка, има значение дали сте със "зимни" или "летни" гуми. "Летните" гуми стават твърди при ниска температура и на практика се движите с четири пластмасови подноса на джантите, а не с гуми", уточняват специалистите.
© Снимка: РАДИО ВИДИН
Друга разлика при двата типа гуми е грайфера. "Летните" гуми имат по-плитки грайфери. "Зимните" са с по-дълбоки грайфери, като вдлъбнатата част от грайфера е и по-широка. Тяхното предназначение е да осигурят сцепление с настилката. В края на септември, миналата година, транспортното министерство започна акция "Гума". По време на акцията автомобилни инспектори проверяваха гумите на превозните средства над 3,5 тона и автобусите, извършващи обществен превоз и превоз за собствена сметка, в цялата страна. Санкцията, която заплащаха шофьорите с неизправни гуми, беше между 50 и 150 лева. Съгласно нормативните изисквания дълбочината на грайфера на гумата трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Когато гумите не отговарят на тези изисквания, спирачният път се увеличава драстично. При мокра или заснежена настилка спирачният път при гума с износен грайфер може да нарасне с 20 %. Например при движение по магистрала със 100 км/ч при такива условия спирачният път на един натоварен ТИР се увеличава с над 30 м. Статистиката показва, че през 2009 година всеки пети акт за техническа неизправност е бил съставен за такъв тип нарушение. Тази статистика за съжаление се запазва и през 2010 година, като 138 превозни средства са били спрени от движение заради разкъсани гуми. Много често скъсеният спирачен път е причината за сериозни произшествия и жертви на пътя. Затова в сервизите съветват: "За да сте стабилни на пътя през зимата, не трябва да карате с гуми, чиито грайфери са по-плитки от 5 мм".
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..
Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..
Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град. Красиво и благоустроено е Неговановци. Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи. Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..