Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Професионалните шофьори - рядка порода или изчезващ вид

2
Снимка: БГНЕС
Свиват ли бизнеса си транспортните фирми у нас и конкурентни ли са на чуждите компании? Според информация на браншовите организации над 3 000 работни места за шофьори са незаети. В същото време възнагражденията растат и стигат до 3 000 лева, а обявените места в бюрата по труда са в пъти по-малко. Недостигът на персонал принуждава редица транспортни фирми да свият бизнеса си. От Националното сдружение на българските превозвачи обясняват проблема с пробойна в образователната ни система. След завършване на професионално училище по автотранспорт преди години се получаваше определена категория, а сега това не е така. Националното сдружение на българските превозвачи е учредено от частни транспортни фирми като неправителствена организация, с цел поддържане на постоянен контакт и повишаване качеството на транспортните услуги. Потърсихме за коментар председателя на структурата Красимир Лалов.

"В началото на прехода около 2 милиона души напуснаха страната ни. Сега тези хора са в активна възраст, но за съжаление ги няма тук. Нещата са сериозни и то не само в нашия сектор. Всички професии са сериозни, но шофьорският занаят е малко странен занаят. Шофьор или се раждаш, или няма как да станеш. За съжаление липсва професионалната подготовка на кадри, която се провеждаше преди години и това е от особено значение за гилдията ни" - каза Красимир Лалов. Партньори на Националното сдружение са международни финансови институции, световни автомобилни производители, петролни компании, европейски спедиторски фирми, наложили се на българския и международния пазар. Развиха ли се българските транспортни фирми през годините и защо има свободни работни места за международни шофьори и в същото време висока безработица?

"Според мен основна роля има професионалната подготовка, която се получаваше в училищата по автотранспорт и дори автошколите в казармата. Сега, за да получиш необходимата категория, трябва да инвестираш много пари и подготовката не е на необходимото ниво" - каза още Красимир Лалов.

Калоян от Мездра е шофьор на ТИР от 15 години и работи в чужбина. В момента е в отпуск и е у дома. Петко Котларски разговаря с него.

"Работя в Италия и Испания и съм доволен от условията там. Професията е доста трудна и отговорна. Трябва да се съобразяваш с много неща и ако някой си мисли, че само се качваш и караш, това не е така. Според мен причината за свободните места в момента е в работодателите. Те изгониха шофьорите с лошите условия на труд и сега няма кой да работи"
- каза Калоян по темата.

Потърсихме позиция и от автошколите. Могат ли те днес да заместят профилираните училища по автотранспорт и бившите военни автошколи?

"Напълно могат. Сегашните часове са много повече, но причината е в работодателите и реализацията, която предлагат на професионалните шофьори след това" - каза автомобилният инструктор Георги Борисов от Видин. Кой е виновен - тепърва ще се разбере. Предстоят разговори между държавата и бранша, за да не се достигне до  внос на чуждестранни шофьори. Потърсихме и няколко обяви в интернет от транспортни фирми от Северозапада, предлагащи работа за професионални шофьори.

"В момента няма свободни места при нас. Транспортираме товари предимно за Европа и нямаме проблем с трудовите възнаграждения, но младите шофьори са неподготвени за тази отговорна професия"
- казаха Пламен Николов и Красимир Перчинков, собственици на транспортни фирми от Монтана.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45

Преходът към еврото: съветите на експерти

Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...

публикувано на 23.09.25 в 13:38

Колко ценна е за нас Независимостта

На 22 септември отбелязваме Деня на независимостта на България. Обявен е за официален празник с решение на Народното събрание от 10 септември 1998 година. Независимостта на България е провъзгласена с Манифест на 22 септември 1908 година в църквата "Св. Четиридесет мъченици" в старопрестолния град Търново. Независимото Българско царство е признато от..

публикувано на 22.09.25 в 13:25
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50