Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-стара кола- по-висок данък

Снимка: Радио ВИДИН

Значително по-високи данъци за собствениците на стари коли предвижда предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на автомобилите от догодина. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона.

От догодина се очаква, освен от мощността и годината на производство, данъкът да зависи и от екостандарта на автомобила. В същото време се въвежда промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години с мотива, че причиняват по-големи замърсявания. За коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

"Не само по-високи данъци, трябва да има забрана старите коли да се движат, за да не опушват града. Въздухът е ужасен и трябва да се направи нещо... Би трябвяло да са по-високи данъците за старите коли, защото замърсяват... Не трябва да има по-високи данъци, тъй като караме стари коли, защото нямаме средства за нови... Трябва да имаме по-високи доходи, за да си позволим по-нови автомобили и тогава няма да замърсяват околната среда...", казаха видинчани в анкета по темата.

СнимкаСпоред кмета на Монтана Златко Живков тази идея е правилна, защото ще намали броя на старите автомобили:

"Има логика в подобно поведение. При внимателен анализ е логично да има подобна промяна. Това при всички случаи ще "удари" хората, които имат повече от един стар автомобил и това е много коректно. Не може телефонът да ти е по-скъп от колата, България не е гробница на автомобили. Тези, които имат по 2-3-4 стари коли и страшно много замърсяват, ще трябва да си плащат повече. При подобно законодателство хората ще бъдат по-внимателни при използването на подобни автомобили и особено при брой автомобили. Преди българите имаха две деца и една кола, а сега имат едно дете и две-три коли."


Кметът на община Белоградчик Борис Николов обаче смята, че повишаването на данъците не е правилна политика, според него правителството преди всичко трябва да работи за повишаване на доходите:

"Вместо в държавата да има политики за вдигане на доходите, има по-изявен стремеж за увеличение на данъците, което не е правилна политика и заради това не одобрявам това предложение. Нищо не направихме за разкриване на работни места, за вдигане на стандарта на населението, а гоним решаването на екологични и други проблеми. При тези ниски доходи и липса на инвестиции в Северозападна България, не е редно да товарим допълнително хората. Това е убийствено и абсолютно неправилно. Освен това неаргументираното вдигане на данъци винаги влияе върху тяхната събираемост. Така няма да обложим тарикатите, а пенсионерите, защото са най-предани към плащането на данъци."

В България повече от 65% от колите са над 15-годишни, а произведените преди повече от 20 години са 1.5 млн. "Стъпката, която предлага министерството, е в правилна посока, но е половинчата, недостатъчна и прибързана." Това обясни доц. Георги Рачев, климатолог, преподавател в СУ "Свети Климент Охридски":

Снимка"Изцяло поддържам ограничаването на старите автомобили, но това не може да бъде самоцел и въпрос на кампания от днес за утре. Трябва национална програма за поне 10 години напред, защото когато сте си купили колата преди няколко години, сте си платили и екотакса, и всички останали такси. Сега не е справедливо в един момент да ви кажат, че вашата кола не става за нищо и ще трябва да плащате непосилни данъци. Тази поне 10-годишна програма може да започне от следващата година с дребни неща, които вече са направени в Европа. Например, от догодина да не може да се внася кола, която да е по-стара от 10 години, после ще паднем на 9 години, а след това- на 8, 7 и т.н. Така че хората да имат възможност да си направят план: какво да направя с моята стара кола, колко време да я карам и кога да я сменя с нова, защото в края на краищата тези коли, които са купени, представляват пари, вкарани в националната икономика и тези хора, които ще получат "шамар" не са виновни, че преди няколко години са си купили коли. Трябва да се върви стъпка по стъпка и тогава нещата ще се нормализират. А и не е тайна, че през техническите прегледи преминават коли, които не отговарят и на най-елементарните изисквания. Транспортът е вторият основен замърсител на градския въздух след битовото отопление. Трябват мерки, защото такива са и изискванията на Европа, но това нещо трябва да бъде дългосрочно. И в Европа се взимат мерки за премахване на двигателите с вътрешно горене, но след 10-15 години. Ако вчера сте си купили кола, а днес ви кажат, че не можете да я използвате, това е абсолютно икономическо престъпление. Тези мерки трябва да се взимат много внимателно и да бъдат част от дългосрочна стратегия иначе не е коректно спрямо данъкоплатците."

Промените в данъчните закони трябва да бъдат утвърдени от Народното събрание преди да влязат в сила.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45

Изпращаме трудна година и мечтаем за по-добри дни

Отброяваме последните часове на годината - време за анализи и равносметка, но и за планове, стремежи и амбиции за следващите 12 месеца. Казват, че ако си пожелаеш нещо в новогодишната нощ, то ще се случи. За какво бъдеще на България мечтаят политиците? Проверихме в "Посоките на делника".  "Тревожно е забавянето на строителството на новия..

публикувано на 31.12.24 в 11:27

В Мездра тържествено ще посрещнат 2025 година

От Общината за пореден път организират посрещане на Новата година в град Мездра на площад „България” с музика, танци и много весело настроение.                                                        В 23.30 часа танцорите от Фолклорен танцов ансамбъл "Мездра" - носител на истинския дух на българските традиции, ще започнат своя новогодишен концерт...

публикувано на 31.12.24 в 08:29

Събитията и темите на фокус през 2024 година

Бедността, последиците от горските пожари, климатичните промени, колко сериозен е проблемът с безводието, проблемите пред Общините, Европейският съюз гарантира ли благополучие на всички - това са само част от темите , по които говорихме през отиващата си 2024 година . Какви са най- често фалшифицираните стоки , които могат да се намерят на..

публикувано на 30.12.24 в 11:03

Георги Дамяново: Мечтата на кмета Нина Петкова за туризъм и развитие на селото

Гостуваме на село Георги Дамяново , част от най-малката община в oбласт Монтана , която има 13 населени места, като общинският център е село Георги Дамяново. Селото се намира в живописен регион. Нина Петкова е кмет на община Георги Дамяново и е млад човек, който има желание и мотивация да развива района. Тя ни разказа повече за селото,  за..

публикувано на 27.12.24 в 13:12

Радио ВИДИН отвътре

Основният закон в журналистиката е, че тя е свързана с резултат. Нейната цел е да влияе на общността и общество по най-прогресивния начин . Преди 40 години, а може би и повече, Радой Ралин в типичния си откровен и неудобен стил ни каза, че " когато журналистиката стане ялова, ражда сензации ". Вече 15 години обаче Радио ВИДИН е непоклатим..

публикувано на 26.12.24 в 10:05

На Коледа - за духовния смисъл на Рождество

Няма единна формула, която да ни прави по-щастливи на Рождество. Въпреки, че всички се опитваме да бъдем позитивни, изпълнението на тази задача, се оказва доста трудно. Когато сами преценим нивото си на щастие, ще открием, че не сме съвсем доволни от резултата. Как обаче да сме по- щастливи на празника? Има ли нещо, което очакваме с..

публикувано на 25.12.24 в 10:45