Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Видински автоинструктор: Кръговите кръстовища по "Панония" трябва да се реконструират

| обновено на 02.11.18 в 15:32
Снимка: Радио ВИДИН

Кръговите кръстовища са форма за контрол и регулиране на движението на превозни средства в продължение на повече от 100 години. Пътното съоръжение се е доказало като ефективна мярка за провеждане на трафика при сравнително малки транспортни задръжки и висока степен на безопасност за всички на уличното платно. 


С въвеждането на предимство за движещите се в кръга превозни средства първоначално във Великобритания, а после в Европа и по света, се променят коренно представите и насоките в проектирането на този вид пътен възел. В т. нар. „модерни” кръгови кръстовища в голяма степен се елиминират сериозните недостатъци на „роторния” тип, като експлоатационните характеристики се подобряват чувствително – увеличава се пропускателната способност и намаляват транспортните задръжки, а безопасността нараства до такава степен, че тези съоръжения вече се считат за най-безопасни при пресичане. 


През годините се появи изразът "какво се оглеждаш като видинчанин на кръгово". От майтап, като че ли изведнъж говорим за твърдение. Ако живееш във Видин, с течение на времето ще натрупаш впечатления, за да си обясниш появата на този закачлив израз. Всеки от нас, който веднъж поне е минавал през кръговите кръстовища тук, е забелязал смут или хаос, на моменти паника дори. Най-силно впечатление оставя липсата на организация в движението. На какво се дължи честата ситуация на безпорядък на видинските кръгови кръстовища? Дали проблемът е в ниската култура на шофьорите? 


Потърсихме мнението на наши съграждани, които са активни участници в движението. Възрастен човек съпостави видинските кръгови кръстовища с тези в Италия, над които има преки наблюдения:


"Пет години съм бил в Италия. Там на кръговите слагат т.нар. ротонда. Най-лесният начин на освобождаване на едно кръстовище, това представлява кръговото. Уви, във Видин кръговите не са направени добре. Бордюрите трябваше да бъдат по-полегати."


Друг видинчанин посочи културата на шофьорите като главен проблем за хаоса, който често се наблюдава в кръговите кръстовища. Някои бяха на мнение, че "светофарите са по-добър вариант", както и че "опасност се забелязва в кръговите, защото бордюрите са твърде високи".


"Да си спомним, че след направата на първото кръгово, започнаха и катастрофите. От друга страна, трафикът беше подобрен", казва анкетиран.


Видинският автоинструктор Борислав Лалов, който години е работил и в София, е категоричен, че има грешка в проектирането на пътните съоръжения по булевард "Панония" в крайдунавския град: 


"Кръговите кръстовища във Видин не са проектирани правилно. За да се направи едно кръстовище и за да се обозначи от органите на организация на движението, трябва да се проследи главният и второстепенният път. Във Видин главен път е бул. "Панония", а второстепенни са всички, които пресичат този булевард. Трябва да се проследи колко автомобила минават по главните и второстепенните пътища, за да се определи коя улица да е главна и коя второстепенна. Това става със съответните знаци".


СнимкаБидейки по-малък град от София, кръговите кръстовища във Видин са по-различни: тук не са трилентови. Причината вероятно е, че трафикът не е толкова натоварен. Видин не може да се сравнява със столицата, а и кръговите кръстовища обикновено биват различен тип: малки, стандартни (компактни), големи, двойни и така нататък. По никакъв начин не е задължително едно кръгово да е трилентово. Борислав Лалов смята за най-удачно видинските кръстовища с кръгово движение да бъдат реконструирани:


"Проектът на самите кръстовища не е направен правилно. Три ленти по три метра са девет метра, а вътре има шест метра заради двете ленти. Диаметърът на кръстовищата трябва да се преработи, да бъде по-малък, а така има място за една лента още. Кръстовището е обозначено на главния път да има знак №86 - "път с предимство". Така тези, които се движат по главния път, ще минават по-бързо и ще се избягват задръстванията."


Големият плюс на кръговите е тяхната пропускателна способност, защото водачите не са задължени напълно да спрат, което често води до голям брой последователно навлизащи превозни средства. При равни други условия тези кръстовища обикновено са с по-добър капацитет от светофарно-регулираните, защото автомобилите не губят време при изчакване на червен/жълт сигнал. 


Опитният видински автоинструктор Борислав Лалов е убеден, че бул. "Панония" трябва да бъде път с предимство, за да се облекчи напълно пропускателният режим и да се избегне безпорядъкът, който често наблюдаваме. Споменавайки София, трябва да отбележим, че там при кръговите кръстовища има една главна улица и другите са второстепенни. Видинските кръгови са равнозначни. На всяка улица има знак №1, който показва, че влизаш в улица, където имаш предимство. Така кръстовището става равнозначно. Тези четири знака са еднакви, което значи, че трябва да следваш правилото на левия да премине, ако ги няма.


"Кръговите трябва да се реконструират. Комисията по организация на движението трябва да направи предложение, а проектантите да оправят пропускателността. Организацията на движението винаги се прави за улеснение на водачите", призовава видинският автоинструктор и още веднъж казва по отношение на проблемната ситуация, че "може да се оправи бързо, когато се регулират кръговите. Кръстовищата могат да се поправят, може да се намали диаметърът, да има друга лента".


Ситуация, в която всеки може да попадне, е завиване в кръговото наляво. Физически не е възможно, обяснява Борислав Лалов:


"Самото устройство на кръговите кръстовища също буди недоумение. В кръстовищата се влиза по три ленти, но в нашите има две. Фактически се получава, че за да завиеш наляво, подаваш ляв мигач, отиваш в крайната лява лента и тогава трябва да действаш. Но как? Физически не е възможно, защото в средната лента има автомобил."


От позицията на човек с дълъг стаж в тази област, Борислав Лалов не е критичен единствено към поведението на шофьорите, въпреки че е наясно, че "всеки познава правилника в различна степен, за съжаление":


"Нещата се бъркат поради различни причини. Шофьорите не са ориентирани. Който е навлязъл в кръстовището, е с предимство. След като всички имат знак, че трябва да дадат предимство следва объркване."


Обикновено привечер, когато трафикът е по-засилен, защото хората започват да се прибират от работа, се получава ситуация, която илюстрира проблемите: по-ниската култура на пътя, не толкова доброто познаване на правилника, както и нуждата бул. "Панония" да бъде главен път, за което говори Борислав Лалов:


"В София, който е карал, ще дам пример с Руски паметник - място, на което има кръгово кръстовище с много изходи. Там е определено кой булевард е главен, т.е. влизаш с предимство в кръстовището и движението се забързва. Както казах, на "Панония" трябва да има знак за път с предимство. А сега виждаме, че има четири знака и де факто кръстовището става нерегулирано. Който е влязъл в кръстовището, трябва да премине. Така се прави изкуствено задръстване. Дясната лента в момента е защрихована, но в крайната лява не можеш да влезеш с предимство, за да завиеш наляво."


Често срещан въпрос е с мигач ли се навлиза в кръгово кръстовище. Правилникът казва, че сигнал се дава тогава, когато извършваме маневра. Минавайки през кръговото в посока напред, ние не правим маневра, казва Борислав Лалов:


"В кръстовището, според мен, не трябва да се влиза с ляв мигач, а причината е проста - ти се движиш направо. В правилника изрично е казано, че преди всяка маневра поддаваш сигнал. Какъв сигнал, когато се движим направо? Тук не говорим за маневра. Влизаш и отиваш направо, защо трябва да дадеш ляв мигач? Ако дадеш ляв мигач, значи отиваш в лявата лента. Караш направо с ляв мигач, който завива наляво, също е дал ляв мигач, и се получава, че вървят успоредно. Не съм срещнал в правилника да го пише. Щом вървиш направо, не правиш маневра."


При кръстовищата, регулирани с пътни знаци, на водачите не е дадена ясна индикация в кой момент имат възможност да се включат в пътя с предимство. Той или тя сами трябва да вземат решение кога е най-подходящият момент за извършване на нужната маневра по такъв начин, че да не причинят конфликти с другите участници в движението и същевременно да се съобразяват с пътните и климатични условия (скорост, видимост и др.) За да бъде безопасно взаимодействието между превозните средства, водачите трябва да разпознават, разбират и да се подчиняват на въведените правила за движение.


"Разликата е, че регулирано е тогава, когато има пътни знаци, маркировка, светофари или регулировчик. Когато няма съответната сигнализация, кръстовището става нерегулирано и движението става с правилото на дясностоящия. Видинските кръстовища са регулирани със знак №1 - път с предимство. Навлизаме в път с предимство, при който са сложени четири знака от четирите страни. За всеки един това означава, че тези знаци се анулират и кръстовището става нерегулирано. В правилника пише, че който е в кръстовището, има право. Действително в ситуацията е така. Ако си в кръстовището, ти си с предимство в тази ситуация. Ефектът от тези знаци не дава голяма пропускателна способност на кръстовището. Повтарям, но главният булевард трябва да е предимство", обяснява разликите между регулирано и нерегулирано кръгово кръстовище автоинстукторът.


Организацията на движението има проста цел, посочва Борислав Лалов. Тази цел трябва да се приложи и във Видин: стойностна организация на движението, осигуряваща отлична пропускателност. 


Дали ще станем свидетели на реконструкция на видинските кръгови кръстовища зависи от Комисията по организация на движението. Остава да продължим да следим темата, а до тогава да се надяваме, че ще подобряваме културата си на пътя, ако не друго.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В "Музикална зона": "..., а някой кара колело"

  Световен ден на велосипеда е. Тъкмо повод да се върнем, поне мислено, към това любимо занимание- карането на колело. А ако колоезденето е ваша страст, може би знаете, че то отлично се съчетава със слушането на музика. Особено на песни, посветени на велосипеда.  Оказа се, че велосипедът- тази страст, удобство, спортно хоби- вдъхновява много групи и..

публикувано на 03.06.24 в 09:00

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

    Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00

"Музикална зона": Песни с красиви женски имена

В женския месец  слушаме песни с красиви имена на жени. Такива са песните и в днешната „Музикална зона“- песни на различни езици, посветени на различни женски имена. Марина, Наталия, Ирена, Анжела, Моника- имаме ги всичките в нашия екип, остава и да разберем какви са техните носителки. Знаейки името на човек, можем да разберем неговия характер, скрити..

публикувано на 20.03.23 в 09:40