Георги Андреев е главен диригент на Националния ансамбъл "Филип Кутев", има зад гърба си множество пиеси за оркестър, за хорови и солови изпълнения. Той е автор на музиката на шоу спектакъла "Два свята" на Нешка Робева, пише музиката и за съчетанията на националния ни ансамбъл по художествена гимнастика. Свирил е с различни музиканти, сред които цигуларя Найджъл Кенеди. Ето какво каза Георги Андреев за Радио Видин:
На каква възраст беше първата ви среща с гъдулката и защо гъдулка?
Аз бях тогава в пети клас, значи колко да съм бил годишен, може би 10 или 11- годишен. Защо точно гъдулка? И до ден днешен се чудя и аз защо точно гъдулка, но тогава си спомням, че присъствах на един концерт в Хасково (аз съм от Хасково) на оркестъра на ансамбъл "Искра" Търново, които свириха едно много полулярно и до ден днешен неостаряващо и неувяхващо "Балканджийско хоро" на Коста Колев, светла му памет. И там, вътре, има едно изключително бляскаво и въздействащо със своята простота и красота гъдулково соло, и като го чух това нещо, си казах: "Ето това е инструмента, на който искам да свиря!" Тогава просто ме завладя този звук на гъдулката и разбира се, последва обучение в музикалната школа в града, след това средно музикално училище в Широка Лъка, но там вече взех решение, да... Понеже усетих, че ме влекат други неща, освен гъдулката, по- как да го кажа, по-пространствени решения звукови и още оттогава реших вече да се насоча към композицията. След казармата- аз бях последния набор който служи две години - преди да следва висшето си образование. И след това вече в Българска държавна консерватория тогава, сега Държавна музикална академия "Панчо Владигеров" в класа по композиция на проф. Александър Текелиев- да е жив и здрав.
Вие сте много продуктивен композитор- автор на много пиеси за оркестър, за хорови и солови изпълнения. Как се случват нещата, трябва да има повод за създаването на музикално произведение или първо е произведението?
Всяко произведение си има различни корени, или провокации, или инспириране, или идея за създаване. Значи, няма някаква определена щампа или модел, или такъв принцип, по който... по-голямата част от нещата, които съм писал, са били по поръчка, да не кажа 99%. Както е казал великият Пьотр Илич Чайковски: "Композиторът трябва да е като обущаря - да работи всеки ден и предимно по поръчка". Но се е случвало и така да ме осени идея. Сега, вдъхновение е много... такава, вече изтъркана дума. Вдъхновението идва след като човек седне и започне да работи, тогава идва и вдъхновението. Както казва и Пушкин "Вдъхновението е гостенка, която не посещава мързеливите." Значи това са пълни измислици, дето си мислят хората, че седим на брега на морето или гледаме залеза, или отиваме в гората да слушаме птичките, да търсим музата или инспириране. Не, не не. Сяда се и понякога процесът е много, много тежък. Другото интересно нещо е, че за разлика от другите професии производствени, където натрупването на опит води до улесняване- т.е. колкото повече работи един стругар, толкова му е по-лесно, докато при композицията не е така - всяко следващо произведение носи своите предизвикателства, трудности и преодоляване на неща, които в предишните не са се срещали и всяко следващо произведение става все по-трудно. Не защото няма опит, напротив опита го има вече налице, професионализъм, всичко. Просто защото натрупаният материал зад гърба на композитора, написаното, е нещо като тежест, и той винаги трябва да бъде първо нов, второ оригинален, трето- на по-високо ниво.
От години работите с Ансамбъла ни по художествена гимнастика. Съчетанията, с които те печелят медали, се изпълняват на ваша музика, а според специалисти музиката е значима част от представянето им. Как се пише за медал?
....Както се изразява Илияна Раева, че съм бил златното момче на българската гимнастика. Значи музиката е от решаващо значение за това дали ще се спечели или не. Първо, защото самата тя въздейства със звученето си и второ, когато е избрана подходящо, написана подходящо, тя въздейства на самите състезателки и вече тяхната игра е съвсем друга. Не е просто изпълняване на конкретни задължителни елементи и съчетания и фигури и т.н. и технически работи, а вече е свързана и с по-лично усещане и удоволствие вече от самото изпълнение. Аз съм много щастлив, че музиката ми така пасва за едни такива хореографски цели, защото за мен художествената гимнастика не е спорт, тя е изкуство. А иначе как се пише? Ами трудно се пише, защото особено за олимпиадата в Пекин трябваше да напиша освен ансамбловите, и две индивидуални съчетания. За тях изискването е продължителността им да бъде минута и 29 секунди, значи в тази минута и 29 секунди трябва да се изгради цялото произведение, то да бъде произведение. Значи не в микро, а в нано мащаб човек трябва да започне, да развие и да завърши логично и всичко това трябва да се вмести в изключително малък брой тактове и съответно да има вътре всичките задължителни елементи като метроритмични комбинации, разни акценти, такива неща, които да са задължително в самото съчетание. Съчетанието се прави по музиката, което е правилният подход. Това беше наистина предизвикателство за един композитор, за да може да работи във всякакъв мащаб, както в огромен мащаб кантатно-ораториален, от порядъка на час и половина, два, така и в минута и 30 да се събере, да се организира логичната мисъл и да създаде произведение, не просто парче, отрязък от нещо.
18 години вече сте диригент на Ансамбъла, но не спирате да свирите и композирате. Как Ви е по-удобно - с диригентската палка, пред белия лист или с лъка на гъдулката?
18 години съм главен диригент, а преди това бях диригент на оркестъра. Още не бях завършил Консерваторията, когато станах диригент и може би това е една от причините да не съм емигрирал в чужбина, защото още преди да завърша, си намерих работа- по специалността, както се казва. В никакъв случай не искам да се сравнявам с този велик титан на музиката Сергей Рахманинов, но и при него е имало същата дилема, защото той е бил както... сега аз съм на светлинни години от неговото ниво, но и той се е чудел какъв е всъщност - композитор ли е, диригент ли е или е пианист, защото и в трите е гениален...Та, при мен зависи от ситуацията. Еднакво добре се чувствам. Това са различни видове музикална дейност, макар че имат много общо помежду си и едното помага на другото. Когато пиша, аз винаги се поставям на мястото и на музиканта, и на диригента - как ще се чувствам, така че да го напиша така- хем да не си нарушавам замисъла и концепцията, хем да стане максимално удобно и максимално подходящо, за да се направи с минимални усилия... Не говорим да е елементарно, но да няма излишни усложнявания и самоцелни трудности, които биха възпрепятствали и съответно утежнили репетиционния процес. По същия начин и като диригент- когато дирижирам, аз веднага виждам пък там какви са препъникамъните, така да се нарече, подводните камъни. И си казвам: "Тука така трябва да стане." И обратното пък- когато свиря на гъдулка, даже много пъти съжалявам в себе си, че нямам повече време да свиря на гъдулка, защото това е един инструмент с безкрайни художествени възможности. Не говоря за технически, защото тя не е много по-развита от първообраза си, който датира от преди Омирово време, но като художествени възможности, нюанси, цветове и звукова палитра е просто фантастичен инструмент. Човек когато знае какво иска, може да постигне много голямо въздействие именно чрез звука на гъдулката.
Не веднъж сте свирил с именити музиканти от различни жанрове, миналата година се надсвирвахте и с виртуозния Найджъл Кенеди. В "двубоя" не му отстъпвахте в импровизациите. Гъдулката, оказва се, не се дава на цигулката… допълват ли се двата инструмента, има ли място за гъдулката в класическата музика?
Всичко зависи от, както се шегуваме ние, "задинструменталното устройство", т. е. кой стои зад инструмента. Това тук е малко опасен въпрос, защото тя има място. Въпроса е точно как да се използва, защото гъдулката, за разлика от цигулката не е претърпяла тази еволюция на инструмента, каквато има примерно в семейството на струнни- лъкови от цигулковия тип. Те имат една 400- годишна история зад гърба си като лютиерство най-малкото и са направени така, че да могат да свирят заедно много, просто са усъвършенствани както в соловата си посока, така и в ансамбловата си посока. Докато гъдулката, както всички народни инструменти, е направена да свири солово, те не са много-много пригодни за оркестър, особено за симфоничен оркестър, който е претърпял твърде дълго развитие, докато се стигне до съвременната му комплектовка. Това са школи, школи, школи, поколения наред композитори в съчетание с музиканти, с лютиери, с майстори на инструментите, които са работили паралелно в тази посока, да се създаде това. Докато гъдулката може да се използва в един симфоничен оркестър, въпроса е как. Както и всеки народен инструмент. Всеки един инструмент, който е извън състава на оркестъра, малко или много трябва да се внимава как се употребява, защото може да звучи невероятно красиво, може да звучи крайно нелепо.
Имате съвместни концерти със сръбски и гръцки музиканти - има ли граници за музиката?
Не, не бих казал. Специално езика на музиката е абсолютно универсален. Даже ще използвам не само планетарен, той е вселенски език, защото действа на съвсем други нива на съзнанието, даже действа на подсъзнанието. Там няма езикова бариера, няма възрастова граница, няма полово разграничение, както и социално разграничение. Тя, музиката, е абсолютно универсален език за комуникация и колкото повече човек слуша хубава, качествена музика, толкова той не усеща това нещо веднага както примерно като отиде на солариум да излезе и да се види, че е почернял. Всяко слушане на качествена музика, като казвам качествена музика, имам предвид предимно класическа музика, защото тя е основата на всички останали музики.. Значи фолклорът и класическата музика, това са неща с абсолютно непреходна стойност и ценност, защото са надживели изпитанията на времето и проверката на поколенията. Така че, колкото повече се слуша такава музика, толкова човек се облагородява, без да осъзнава и духовно се усъвършенства.
Младите хора харесват ли тази музика?
Да, предимно младите хора. Аз още когато започнах да утвърждавам професионалния си път- това беше някъде 97-98-ма година, вече от 2000 година нататък аз разчитах предимно на това- младите да харесват това, което правя, защото старите не го харесваха. Смятаха, че съм еретик, че съм някакъв бунтар, който, грубо казано, се подиграва с фолклора и го третира по начин, по който не бива да се третира. Какво значи бива, не бива- това са някакви директиви и постулати, които важат примерно за един строеви устав в казармата, но в изкуството не бива да има ограничения и такива правила. Правилата са, докато човек се учи. Оттам нататък, след като ги овладее до съвършенство, вече всяко тяхно нарушаване елегантно прави произведението по-красиво.
Какво да очакват видинчани на Празничния концерт на 20 декември с видинската симфониета?
Аз съм много доволен и тук искам да отправя един поздрав към всички от град Видин, да им пожелая весело посрещане, както на Рождествените, така и на новогодишните празници. Да бъдат здрави, весели, щастливи, позитивни и да се употребява алкохол с мярка...
Ами на концерта, то ще бъде много интересен концерт, пъстър, относително нестандартен, защото ще имаме както солови изпълнения аз с гъдулката с оркестъра, така и моят партньор Хари Ешкенази, с който ще си партнираме на концерта. Както и той ще свири солови цигулкови неща- популярни, разбира се. Аз ще свиря две мои неща, така и заедно с него ще свирим в комбина неща, доста известни на хората, които познават класическата музика, а именно Арията на Йохан Себастиян Бах- прочутата, както и Чардаш от Монти- няма човек който не го знае. Така че ще бъде един празничен концерт, изпълнен с позитивна енергия, с една топла, дружеска и приятелска комуникация между изпълнителите и публиката.
Ако ви е любопитно как звучи "Тиха нощ, свята нощ", изпълнена на гъдулка, прослушайте звуковия файл.
Певец, продуцент, текстописец, музикант, актьор и бивш съпруг на една от най-горещите латино диви Дженифър Лопес, Марк Антъни знае как да вдъхне чувство и ритъм на всяко свое изпълнение и да го превърне в актуален хит. Марк Антъни е един от най-продаваните салса изпълнители на всички времена. По случай рождения ден на певеца ще слушаме някои от..
Световен ден на велосипеда е. Тъкмо повод да се върнем, поне мислено, към това любимо занимание- карането на колело. А ако колоезденето е ваша страст, може би знаете, че то отлично се съчетава със слушането на музика. Особено на песни, посветени на велосипеда. Оказа се, че велосипедът- тази страст, удобство, спортно хоби- вдъхновява много групи и..
“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..
Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..
Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева. 2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..
Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век. "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection" ще ни донесат много настроение в септемврийския предиобед...
Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..