"Като организация, която има пряко отношение към безопасността на движение по пътищата, Асоциацията държи на правилното разбиране по отношение ползването на зимните гуми. Защо трябва да ги поставяме? Материалът, от който те се изработват, променя качествата според околната температура. При ниски температури каучукът става по-твърд и сцеплението с пътната настилка намалява. От друга страна, зимните гуми имат специална рисунка, която оказва голямо влияние за сцеплението на гумата според състоянието на пътната настилка. Гумата е контактът между автомобила и настилката. Каква ще бъде сигурността на пътя до голяма степен зависи от правилния подбор на гумите. Грешно е мнението, че зимните гуми са само за сняг. Зимни гуми е препоръчително да се използват при температури под 7°С, независимо дали има сняг или не. Летните гуми имат най-добро сцепление при температури между 10 и 30°С, а зимните - между 0 и -20°С. Действащото изискване, както знаем, че от 15 ноември до 1 март автомобилите трябва да са с гуми за зимни условия или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм. Нашата преценка обаче, че това не е съвсем издържано. През този период, смятаме ние, трябва да се използват зимните гуми".
"Всичко зависи от пробега, който автомобилът изминава. Ако се движи постоянно, натоварен е, движи се в рискови условия, в него трябва да се инвестира в гуми от висок клас. Те реализират по-добри възможности и качества по отношение зимните условия, имат специален състав на каучука. Производителите на гуми предлагат и среден клас гуми, и нискобюджетни също. Ние винаги сме препоръчвали, че по-добре евтина зимна гума, отколкото лятна гума през зимните условия. Още по-лошо е да се използват гуми втора употреба. Зимната гума е ефективна и запазва качествата си на такива при дълбочина на протектора до минимум 4 ММ. В действащия закон сега е минимум 1.6, но ние в България изоставаме спрямо Европа - там е минимум 4 ММ и при зимните гуми. Смятайки, че зимните гуми са удачния вариант за зимата, ние ги препоръчваме като задължителни, без значение тяхната категория. Спорен е въпросът за т.нар DOT - нещо, което привлича доста купувачи. DOT кодът (идва от Department of Transportation) е означение на гумата, която съдържа специфична информация за производството на тази гума, къде и кога е произведена. Производителите на гумата гарантират, че гумата запазва своите свойства за срок от 10 години. Кога да се смени една гума зависи най-вече от това каква е дълбочината на единия протектор - това се отнася най-вече за зимните гуми. През зимата дълбочината на протектора осигурява най-важния показател - спирачния път".
Винаги трябва да проверяваме състоянието на нашите гуми, да ги преглеждаме за дефекти и износване, да следим какво е налягането в тях.
"Налягането в зимните гуми не се различава от това, което е предписал производителят на автомобила. То е посочено или зад капачката на резервоара, или на панела до шофьорската врата. Налягането препоръчвам да се проверява на 2 седмици - когато гумите са студени. Някои автомобилисти смятат, че е удачно да се поставят две зимни гуми, обикновено на предните колела. Това поражда риск, особено при завои, защото когато предните са зимни, те имат по-високо сцепление спрямо задните. Задницата може да се завърти. Напоследък има изменения в определенито за зимна гума - считаше се, че това са гумите M+S, но от 2012 година насам регламентът на ЕС определи, че зимна гума е 3PMSF или както я наричаме - снежинката с трите върха. Това е гаранция, че гумата отговаря на изискванията. Независимо колко е стар автомобилът, колко често се използва, той трябва да е оборудван със зимни гуми".
Специалистите съветват да проверяваме страниците на гумата и каналите й за пукнатини също така. За да можем да разчитаме на характеристиките на даден автомобил, от съществено значение е да му осигурим необходимото сцепление. Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-тия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.
Oт Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми се обърнаха към шофиращите:
"Апелирам към автомобилистите: последните 2 седмици виждаме високи температури през деня, но сутрин са ниски, под 7°C дори. Ако се движите през ранните часове, бъдете с подходящи гуми за тези температури. Не изчаквайте застудяването или да падне сняг. Сега сервизите са свободни".
Всяко едно слънчево изгаряне в дългосрочен план означава риск от сериозни заболявания на кожата, включително и от рак. Това предупреди доц. Ива Гаврилова, хирург онколог, член на Българското дружество по дерматоонкология. Тя обясни също, че слънчевото изгаряне може да настъпи неусетно и на най-различни места. "Алармирам, че не е задължително да..
Разводът е трудна стъпка за всеки родител, но за едно дете той често е неразбираем, дълбоко емоционален и понякога - травматичен процес. Докато възрастните преживяват раздялата като лична и партньорска криза, за децата това е сътресение, което променя техния свят - сигурността на дома, усещането за семейство и вярата, че "мама и тати..
Ново горещо предизвикателство , което води след себе си тежки последствия . Така определи лятото , което се " очертава като второто най-горещо ", климатологът Симеон Матев . "Настоящото лято е поредното горещо. Миналогодишното беше най-топлото до момента както в историята на България, така и в историята на Северозапада, а това лято е по..
Срещаме се с една млада талантлива дама - Мария Спасова , която вече не е непознато име за вас. Представяли сме ви нейни песни и преди - с характерния ѝ стил, улавящ едновременно нежност и сила. Родена в Берковица и израснала в Монтана, Мария носи в себе си едновременно чара на Северозапада и усещането за големия град. Сега тя се завръща с..
Село Бранковци е на 200 километра от София, където се решават важните дела в държавата и на 40 от Видин, областния град, но пътят до там спира автомобилите. Хората се събират на площада три пъти седмично, когато пристига колата с хляба. "Само той ни е и връзката. И идва един път пощата... Малко хора сме. Хляб карат през ден."..
В Девета н еделя след Петдесетница , която отбелязваме днес, Църквата ни напомня за силната вяра, която трябва да имаме към Бога. Вяра, която спасява и ни прави синове на Бога и наследници на Неговото Царството. "Учениците, като Го видяха да ходи по морето, смутиха се и казваха: това е привидение; и от страх извикаха. Но Иисус веднага..
9-годишно момиче от Козлодуй посети всички 100 места, включени в Движението "Опознай България - 100 национални туристически обекта" и получи Златна значка от Българския туристически съюз /БТС/. От съвсем малка Калина Христова обикаля със семейството си най-хубавите места в страната - природни забележителности, исторически обекти и музеи. Така..