Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Зрелостници от Видин представят "Лентата на спомените"

Дванайсетокласници от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин организират изложба концерт "Лентата на спомените" . Идеята е на учениците, които искат да покажат своето развитие и израстване през годините и да си припомнят различните моменти от ученическия живот. Общо 21 са завършващите младежи в паралелка с профил "Музика и изобразително..

публикувано на 18.02.25 в 14:00

"Поезията на 90-те оживява" в библиотеката в Монтана

Прожекция на кратки поетични филми по стихове от 90-те години на български автори ще се състои днес, 18 февруари, от 17:00 часа в  Регионална библиотека "Гео Милев" в Монтана . Проектът се нарича "Поезията на 90-те оживява" и включва филми, които са съчетание на музика, визия и стихове на известни и любими български автори, разказва Мария..

публикувано на 18.02.25 в 13:00
Иван Попов

Четирима опълченци от с. Лик участват в Освободителната война

Повече от седем хиляди и петстотин български патриоти участват в Руско-турската освободителна война. Към Българското опълчение се присъединяват и четирима опълченци, родени в мездренското село Лик. Иван Петров Попов (1841-1928) е изключителна личност, чието име остава в народната памет и за когото и до днес се разказва. Още през 1860 година той е..

публикувано на 18.02.25 в 08:46

Проф. Радостина Александрова: Във формулата на любовта винаги има и щипка магия

Денят на влюбените - 14 февруари, отмина, но вечният въпрос - какво е любовта , не спира да вълнува човечеството така, както го е правил, откакто свят светува. Учените са тези, които в наши дни, се опитват да открият формулата на любовта и да обяснят какво се съдържа в нея. Своя прочит по темата направи и проф. Радостина Александрова от БАН...

публикувано на 17.02.25 в 17:41
Лазар Гецковски

Лазар Гецковски е първият "Посланик на вярата в доброто" в Мизия

Днес, 17 февруари, отбелязваме Деня на спонтанната доброта. Той се празнува по цял свят от благотворителни организации, но не е известно кой е конкретният инициатор. Най-популярен е в САЩ. В този ден хората трябва да се стремят да бъдат добри към всички, без да очакват награда. Именно затова днес ви представяме един такъв пример от град Мизия,..

публикувано на 17.02.25 в 16:17

Как да подобрим съня на детето?

Сънят при бебетата и малките деца е тема, която вълнува всички родители, а трудното приспиване или пък честите нощни събуждания на децата са проблеми, на които често родителите мислят, че решение няма.  Все още в нашето общество битуват митове, свързани с детския сън. Оказва се, че ако им се доверим, ще получим точно обратния ефект -..

публикувано на 17.02.25 в 13:51

Центрове за социален достъп ще отворят врати в Ружинци и Чупрене

Пет нови центъра за социален достъп ще бъдат изградени в малки населени места в България, като два от тях ще се намират в общините Чупрене и Ружинци . Тези т. нар. " хъбове за улеснен достъп" ще предоставят услуги на уязвимите групи и ще способстват за тяхната интеграция в обществото. Проектът се реализира чрез програмата „Поощряване..

публикувано на 17.02.25 в 13:14