Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Планират подмяна на старите светофари във Видин

Днес отбелязваме Международния ден на светофара. Устройствата за светлинна сигнализация служат повече от век и половина, за да регулират движението по натоварените кръстовища в целия свят. И макар на много места те да са замествани от кръгови кръстовища, техническите средства все още са актуални и се използват успешно за повишаване на пътната..

публикувано на 05.08.25 в 15:56

Жители на Медовница: Пътят е опасен, нужни са спешни мерки

Основен проблем във видинското село Медовница е интензивният и неконтролиран трафик на тежкотоварни камиони и леки автомобили, които преминават с превишена скорост през населеното място. Ограничението от 40 км/ч масово се нарушава, а пътят, за който става въпрос, е част от международното трасе Е79, което пресича населеното място...

публикувано на 05.08.25 в 15:30

Видински деца твориха сред възрожденската атмосфера на Жеравна

Децата от студио "Нана Арт" във Видин проведоха летния си пленер в сливенското село Жеравна. Общо 16 ученици посетиха архитектурния резерват, в който съхранените възрожденски къщи и каменни улички са  предпоставка за творческо вдъхновение и въображение, казва Надежда Иванова, преподавател по изобразително изкуство:  "Два дни рисуваха децата...

публикувано на 05.08.25 в 14:25
Петя Петрова- Павлова

Учител от Северозапада печели първо място с AI проект

Петя Петрова- Павлова, учител по математика в ОУ „Кирил и Методий“ в монтанското село Замфир се класира на първо място в Националното учителско състезание „AI в образованието“, организирано от Департамента за информация квалификация и продължаващо образование - Варна към Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.  Тя участва в..

публикувано на 05.08.25 в 13:05

Д-р Ивайло Ценков: Редовната профилактика спасява животи

Нездравословният начин на живот е основната причина все повече млади хора да страдат от коронарна болест на сърцето . Намалява възрастта и на пациентите с коронарен байпас. Тревожните данни оповести кардиологът от Университетската болница "Света Екатерина“ в София д-р Ивайло Ценков .  "Все повече млади хора, като казвам млади, това са хора..

публикувано на 05.08.25 в 10:10

Във Видин организират среща, посветена на Световната седмица на кърменето

Световната седмица на кърменето се отбелязва от 1 до 7 август. Тази година темата на инициативата е "Кърменето като приоритет: Да изградим устойчива и подкрепяща среда“. По този повод ще бъдат организирани събития в различни градове на страната. Ще бъдат показани някои от слабостите, както и добрите практики по отношение на кърменето. Това обясни..

публикувано на 04.08.25 в 17:15

Проект подкрепя училищната хранителна среда в България

Здравословното хранене в училищна среда набира все по-голям обществен интерес през последните години. В тази връзка от Сдружението за достъпна и качествена храна обявиха подкрепа за проекта "Децата избират", създаден от братята Стефан и Георги Димитрови от Стара Загора. Проектът е свързан с подобряване на училищната хранителна среда в България и..

публикувано на 04.08.25 в 17:00