Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Антонина Лозанова печели приза

Видинчанката Антонина Лозанова с поредни успехи

Днес се  срещаме с една видинчанка, която не спира да ни изненадва със своите нови и нови постижения. Срещали сме вече с нея по различни поводи. Тя се казва Антонина Лозанова , фотограф, до скоро и наш колега журналист. Поводът да си говорим с Тони е това, че неотдавна тя беше селектирана от платформата " Forbes" България , която събира на..

публикувано на 28.06.24 в 16:00
Врачански митрополит Григорий

Митрополит Григорий - духовният водач на Врачанска епархия

След седем години начело на Врачанска епархия , в митрополит Григорий врачани разпознаха своя духовен водач. Разпознаха го и по-ревностните във вярата и тези, които имат търсения само по големите празници. С всеотдайно служение на Бога и в полза на ближните, с неуморни дела в изпълнение на мисията на Църквата в света, с пастирска любов и личен..

публикувано на 28.06.24 в 13:50
Видински митрополит Даниил

Видинският митрополит Даниил - духовникът и човекът

Митрополит Даниил , един от тримата, сред които ще е изборът на български патриарх, оглавява Видинската епархия вече повече от шест години. Преди това е викарий на митрополита на САЩ, Австралия и Канада Йосиф. Роден е в Смолян със светското име Атанас Николов. Канонически е утвърден за Видински митрополит на 4 февруари 2018 г...

публикувано на 28.06.24 в 13:30

Четиридневният фестивал „The River“ превръща Видин в град на изкуствата

Тази година Видин става сцена на нещо изключително - за първи път се обединяват в едно два от най-обичаните фестивали в региона - "Vidin Art Festival" и "The River ".  От днес, 28 юни, до 1 юли, жителите на Видин и гостите на града ще имат възможността да се потопят в атмосферата на едно четиридневно емоционално събитие, което ще..

обновено на 28.06.24 в 09:55

Съюзът на хлебарите: Най-търсените видове хляб може да изчезнат от пазара след 1 юли

От незапомнени времена хлябът е основна храна за българина. Народът вярвал, че хлябът може и да лекува. Месенето на хляб се съпровожда с различни обреди - било за добро или лошо, за раждане или смърт. Има ли хляб, сложен на трапезата, това означава, че има още живот в къщата. От тук и старата българска поговорка "Никой не е по-голям от хляба" е..

публикувано на 27.06.24 в 17:30

31-вата Антарктическа експедиция през погледа на д-р Снежана Русинова

Фотоизложба "От Антарктида до биотехнологията в България" е подредена в Народно читалище "Постоянство-1856" в град Лом. На нея са показани 27 фотографии от участието на гл. асистент д-р Снежана Русинова в 31-вата Национална антарктическа експедиция и част от експерименталната ѝ работа след експедицията.  "Изложбата отразява няколко..

публикувано на 27.06.24 в 16:24

Как Северозападно държавно предприятие- Враца ще помага за възстановяване на лешоядите

Консорциум с участието на Северозападно държавно предприятие /СЗДП/ - Враца ще изпълнява редица дейности за възстановяване на популацията на черните и брадатите лешояди в България. Ивайло Ангелов е координатор на проекта от страна на СЗДП. Водещата организация са "Зелени Балкани", които имат традиции в работата по възстановяване на видове...

публикувано на 27.06.24 в 16:18