
"Родово съм свързан с Видин, тук са израснали майка ми, нейните три сестри и вуйчо ми, те са били пет деца. Аз си спомням много добре даже къщата, в която те са били като малки. И четирите сестри бяха учителки... Идвах тука като малък от 1950 година натам в тези следвоенни години, сложни години....Израснал съм в София, но по цяло лято изкарвах тука. Беше много романтично, Видин беше изключително романтичен град. Първо беше едноетажен и двуетажен. На улица "Широка" имаше много едноетажни сгради с почти румънски характер, с големи дворове, с едни арки като ренесансови постройки. Нашата къща беше в непосредствено съседство с "Къщата с куклите". Но я разрушиха, когато започнаха да се правят големите блокове. Едно от характерните неща за Видин бяха улиците, които бяха застлани с речни камъни ....Някои от нашите големи удоволствия бяха свързани с ловенето на риба, ние обикаляхме каналите на Видин, ходехме и на самия Дунав, забивахме едно колче с кюспе на десетина метра навътре в брега, уклейката се събираше и започвахме да ловим. Къпехме се, разбира се, кой е тоя видинлия, който няма да се изкъпе или да плува в реката... Главната улица беше много хомогенна с архитектурата си, за съжаление една част от тази атмосфера беше унищожена със сгради, започнати 60-80 години на 20 век и все пак има много запазено. Видин има много неща, които може да възстанови, да покаже, да запази... Все пак романтиката, която имаше старият град присъства и тя представлява един много голям ресурс за развитието на туризма във Видин. Действително историческото наследство на Видин е уникално, на други места няма толкова запазени следи от една средновековна улична планировка. Калето е един квартал, който с много малко усилия може да стане изключително интересен, било да се върнат стари занаяти, търговски практики, да се възстановят и други стари сгради. Целият комплекс "Пазвантооглу" трябва да бъде по-силно експониран.."
Пътят към архитектурата
"Повече бях ориентиран към пластичните изкуства, и тук в стария Видин много съм обикалял и съм рисувал, имаше запазени стари възрожденски къщи, ...може да се каже, че атмосферата на Видин ми е помогнала да се развия и като художник и като архитект. Как се ориентирах към архитектурата - малко трудно. Аз винаги съм си представял, че се занимавам с пластически изкуства. Бях един от най-добрите по математика. Завърших Втора мъжка гимназия, много прочута по онова време. Тогава беше популярно кръжочното движение и аз ходех на кръжок по рисуване към Пионерския дворец....Аз нямах проблем с приемните изпити, приеха ме и математика, и архитектура. Математика кандидатствах по настояване на баща ми, все пак записах архитектура."
Архитектурата
"Търсех някак си авангардното, различното, новото и по тая причина някои мои състуденти си спомнят как съм спорил с преподавателите на различни теми... В края на третата година реших, че трябва да потърся някаква възможност да продължа на по-различно ниво отколкото българската политехника. ...По това време се появи възможност да продължа да уча в Москва. По онова време Москва се свързваше с т.нар. Сталински барок, аз обаче знаех, че 20-те години в Москва се развива другата голяма художествена школа в архитектурата на 20 век, това е ВХУТЕМАС- Высшие художественно-технические мастерские, това е техният Архитектурен институт, който е равностоен на "Баухаус" в Германия и бях сигурен, че ще намеря следи. Като отидох, не само че намерих следи, но и попаднах в момент, когато нещата се променяха. Специално в института заварих да преподават хората, които през 20-те години са били знакови имена на руския авангард. И това беше уникално, че този Московски архитектурен институт беше успял да осъществи приемственост с 20-те години. Атмосферата беше уникална, голяма динамика. Дипломната ми работа беше архитектурно-социологическо проучване и концепция за университета- върху тази основа започнах да работя върху дисертация.
Архитектурата трябва да отговаря на комплекса от потребности на хората, да бъде свързано със спецификата на местната култура, и архитектът трябва да умее да чувства тези разлики, да вижда кои са плюсовете и минусите във всеки отделен случай, да използва това, което е хубаво и съответно да коригира недостатъците."
Люлин
"Аз от самото начало започнах да давам предложения в тогавашната архитектурна общност как от жилищен комплекс "Люлин" да се превърне в един истински град, това стана причина да стана главен архитект на комплекса... Работих точно пет години от април 1987 до април 1992 година. Не успях много да направя, за съжаление, дойдоха промените и цялата система на проектиране и на строителство се промени. Но все пак успях да променя отношението на самия комплекс. Привлякох добри архитекти да проектират, опитах се да допълня панелната архитектура с по-интересни други сгради, ниско етажно строителство, да се изградят елементи на обществен център, мечтаем за културна зала, за спортна зала, и това все не се получава."
Повече може да чуете в прикачения файл.
Със STEM кабинет по роботика разполага вече видинското основно училище "Епископ Софроний Врачански". За изграждането му са осигурени 252 000 лева по Националния план за възстановяване и устойчивост, каза директорът на учебното заведение Милотин Борисов. "STEM центърът разполага изцяло с ново оборудване, различни видове роботи, които..
Екологично сдружение "За Земята" изразява тревога, че Министерството на околната среда и водите отново отлага въвеждането на депозитната система за опаковки и предлага тя да бъде управлявана от държавно акционерно дружество. Това е поредното отлагане. През последните години имаше заявки, че тя ще заработи още от 2026 година, каза Ива..
Днес в "Думата имат старейшините" наш гост е Ваньо Стойков- Самон от Грамада, който е писател, спортист и 20 години е работил в строителната сфера. Прякорът му "Самон" идва от старобългарския и означава "самият той". Ваньо израства в обикновено семейство, по думите му "много бедно и скромно". Баща му е бил касапин, а майка му се е занимавала..
Северозападът става сцена на документалния филм „Пасажери“, който е носител на наградата за най-добър български документален филм на София Филм Фест - Есен 2020. Той е заснет на територията на област Видин и в Оряхово от оператора Красимир Стоичков. Режисьори са Здравко Драгнев и Цветан Драгнев, продуценти - Галина Тонева и Кирил Кирилов. В..
Общинският съвет в Мездра реши да бъде създаден Общински фонд "Култура" за финансиране на проекти, програми, културни прояви или инициативи в сферата на културата. Със същото решение е приет Правилник за устройството и дейността на Фонда и са определени членовете на Експертната комисия, която ще го ръководи. Целта е да бъдат насърчени..
Едуард Артемиев е композитор на филмова и електронна музика от световна величина. Експериментатор по отношение на звука, работи в лабораторията за изследвания на звуците към научноизследователския институт на Евгений Мурзин. Първият изпълнител, използвал новия фотоелектронен синтезатор на Мурзин още през 60-те години на миналото столетие. Музиката му..
Еврото за българина е смес от надежда и страх. Една теза, която звучи просто, но носи в себе си съмнения, очаквания и мечти. От години живеем с валутен борд - левът е вързан за еврото и на практика вече сме наполовина в Еврозоната. Но когато стане дума за официалното въвеждане на еврото, емоциите надделяват. За едни това е надежда-..