Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата от и към Видин - игра на нерви

9
Снимка: Нивелина Николова

Дългочаканото строителство на магистрален път от София за Видин започна в отсечката Мездра - Ботевград, а докато тя се модернизира, движението от и към Видин се извършва по алтернативни маршрути. За тежкотоварните камиони, пътуващи към Видин, трябва да се използва пътя през Искърското дефиле, а за тези, които пътуват към София, е отворен прохода "Петрохан". Необходимо зло или мисия „животозастрашаваща“ са тези решения за обходни пътища? Според Агенцията за пътна инфраструктура пътят през "Петрохан"  е основно ремонтиран и може да поеме трафика - трасето е с подобрено отводняване, нова асфалтова настилка, маркировка, ограничителни системи и знаци. Въпреки твърденията на Агенцията, да преминеш през прохода "Петрохан", откакто пътуват и тирове е изживяване, което спира дъха и те оставя без думи. Не заради величествената природа, която е около пътя, а заради това, което се случва на пътя, който изобилства от завои и наклони, споделят шофьори. "Необходими са здрави нерви и много търпение"- казва Милен Цветков от Берковица, който има 30 години стаж зад волана и поне по два пъти в седмицата минава през прохода Петрохан:

"В момента е страшно. Много натоварен и се създават предпоставки за ПТП ежеминутно. Откакто пуснаха тировете, просто пътят е предпоставка за смърт. Само сутринта съм изпреварил 38 тира, които едвам лазят из пътя и създават голямо задръстване. Буквално карат с 20 - 30 километра. Има три завоя, които буквално са изровени, които са над 90 градуса. Буквално асфалта го няма от пътя. Те са много стръмни и остри завои, а пък от новия път, където го направиха всички канализации са пропаднали, може би с около 5 - 10 сантиметра. Това го нямаше преди да дойдат тировете. Пътят буквално ще се разруши до един месец. И самите тирове създават ежедневно, даже се чудя как всеки ден няма жертви. Те буквално не могат на някои завои, не могат да си стоят в платното, а се изнасят в другото платно и ако някой човек, който не познава прохода тръгва да се разминава с тях - немислимо е да няма ПТП. Преди беше нормален трафика. Ако тогава се стигаше, да кажем, за около час и десет, и двайсет, сега е около два часа. Зависи колко тирове се навържат един зад друг. Те не спазват между тях дистанция и се натрупват по 3-4 тира, особено чужденците и като се закрепят с 20-30 километра, просто е немислимо да го изпревариш."

Самото трасе не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който седмично минава два или 3 пъти през прохода със своя камион:

"Най-големият проблем като цяло е: видимостта е доста ограничена. На места почти нулева. Наклоните са с доста висок процент и при малко по-неблагоприятни условия, природни - дъжд, като се има предвид качеството на асфалта, нищо, че пътя е направен горе-долу, нали, при един завой от 270 градуса, защото и такива завои има на "Петрохан", самата композиция при взимането на такъв завой губи сцепление и просто камиона спира, а при едно такова спиране на камион в такъв завой тръгването, особено с 24 тона, е невъзможно. Почти всеки път, когато съм пътувал, винаги има по някой закъсал автомобил, образуват се опашки от 10-15 километра, някой път. Изнервят се шофьорите на камиони. Не им стига времето да стигнат на 250 километра за 4 часа и половина. Леките автомобили - те също се изнервят, нали, че тежкотоварните автомобили натоварват трафика и не могат, нали, да се придвижват. Предприемат рискови изпреварвания, които създават предпоставки за ПТП и то, особено, някой, който не са му издържали нервите тръгне да изпреварва 2 - 3 тира, ако отсреща дойде лека кола и нещо, той се опитва да се бутне между тировете, което значи, че някой трябва да натисне спирачки, а едно натискане на спирачки в този наклон, после тръгването е почти невъзможно. Много тежко е като цяло."

Не по-леко е положението в Искърското дефиле, където трябва да се движат камионите, пътуващи от София към Видин. За съжаление и по двата пътя, въпреки забраните, камиони се движат и в двете посоки, което говори за недостатъчен контрол от служителите на Пътна полиция, смятат шофьори. Другият алтернативен маршрут, определен от АПИ,  за тежкотоварните автомобили е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ "Хемус". Той обаче е по-обиколен с около 200 километра. Използването му оскъпява превоза и удължава времето за изминаването на маршрута и затова не е предпочитан от превозвачите. Очаква се през септември да завърши ремонта на третокласният път Мездра - Роман - Златна Панега, който също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона и предполага се ще облекчи движението в "Петрохан" и дефилето.

Добра новина е, че от началото на юни на прохода Петрохан, в частта регулирана от Монтанската пътна полиция, е станало едно пътно-транспортно произшествие, при което няма участие на товарен автомобил. В зависимост от нуждата на Прохода работят един или два екипа пътни полицаи, като при необходимост се ангажират още служители. Ежедневно се случва пътните полицаи да регулират движението при авариарали тирове, обяснява гл. инспектор Елвис Иванов началник на сектор "Пътна полиция" Монтана, който съветва водачите, минаващи през Петрохан:

"Да бъдат по-внимателни, да не бързат най-вече, да не изпреварват образувалите се колони от автомобили. Най-важното е да проявяват търпение."

А в търпението ние, българите, сме шампиони. Дано са търпеливи и шофьорите, за да няма загубени животи  и спиращите дъха гледки в прохода "Петрохан" и в Искърското дефиле да са само природни. 

Целите разговори по темата чуйте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

"Пеещи артисти" с "таен" концерт в Белоградчик

"Пеещи артисти" ще поставят утре вечер началото на пилотното издание на фестивала "Сцена на върховете", който до края на лятото ще се провежда заедно с "Опера на върховете" в Белоградчик. Публиката ще може да се наслади на изпълненията на едни от най-обичаните български звезди, участващи в проекта на продуцента Игор Марковски "Пеещи артисти"...

публикувано на 06.08.25 в 15:08

Тече подготовката за традиционния Видински панаир

Отново е август и отново е време за панаир . От 22 до 30-и колоритната панаирна атмосфера ще завладее Видин. Общината, която е организатор на традиционния Видински панаир, вече обяви, че приема заявки за участие. Започна и подготовката на терена в бившето военно поделение до крепостта "Баба Вида", където събитието се провежда от 2013 година. Извършва..

публикувано на 06.08.25 в 14:25

Приключва строителството на параклиса във Владиченци

Довършителни дейности се извършват по параклиса на видинското село Владиченци. В края на 2024 година ви разказахме за прекратените строителни работи по храма, въпреки че необходимите средства са преведените предварително на фирмата изпълнител. След близо двегодишно прекъсване в обекта отново влязоха строителни работници.  Изграждането на самия..

публикувано на 06.08.25 в 14:00

Преображение - време за промяна

Православната църква чества днес големия християнски празник Преображение Господне . Според Светото писание на този ден Исус Христос показва на своите ученици божествения си образ и се разкрива пред тях, разказва отец Илия Симеонов от Видинската епархия: "На Христос, нашия Господ, наближавали неговите кръстни страдания и смърт. Подготвял..

публикувано на 06.08.25 в 13:29

Ветеринари от Видин с инструкции за недопускане на шарка във фермите

И тази година шарката по дребните преживни животни не подмина стадата у нас. До момента в България има 106 огнища в няколко области - основно в Южна България, с близо 11 000 засегнати животни. В края на юли от Агенцията по храните бе предприета информационна кампания за населението. Какво представлява заболяването, как да бъдат разпознати..

публикувано на 05.08.25 в 17:20

Планират подмяна на старите светофари във Видин

Днес отбелязваме Международния ден на светофара. Устройствата за светлинна сигнализация служат повече от век и половина, за да регулират движението по натоварените кръстовища в целия свят. И макар на много места те да са замествани от кръгови кръстовища, техническите средства все още са актуални и се използват успешно за повишаване на пътната..

публикувано на 05.08.25 в 15:56

Жители на Медовница: Пътят е опасен, нужни са спешни мерки

Основен проблем във видинското село Медовница е интензивният и неконтролиран трафик на тежкотоварни камиони и леки автомобили, които преминават с превишена скорост през населеното място. Ограничението от 40 км/ч масово се нарушава, а пътят, за който става въпрос, е част от международното трасе Е79, което пресича населеното място...

публикувано на 05.08.25 в 15:30