Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да изберем зимни гуми?

Снимка: Радио Шумен


С настъпването на студеното време започна подготовката на автомобилите за зимните условия. През есенно-зимния сезон най-важни за шофирането са зимните гуми - основният фактор за безопасно движение по пътищата.

Гумите на нашия автомобил имат съществено значение за това дали шофирането през зимата ще бъде спокойно и стабилно, въпреки хлъзгавия и заснежен терен. Изборът на зимни гуми е едно от най-важните решения, които всеки шофьор трябва да вземе. 

От 15 ноември гумите със зимни характеристики са задължителни. В периода до 1 март автомобилите трябва да са със зимни гуми или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм, посочва законът.

Защо трябва да поставим зимни гуми, обясни Стоян Панчов от Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми.

"Материалът, от който зимните гуми се изработват, променя качествата според околната температура. При ниски температури каучукът става по-твърд и сцеплението с пътната настилка намалява. Зимните гуми имат и специална рисунка, която оказва голямо влияние за сцеплението на гумата според състоянието на пътната настилка. Гумата е контактът между автомобила и настилката. Каква ще бъде сигурността на пътя до голяма степен зависи от правилния подбор на гумите. Грешно е мнението, че зимните гуми са само за сняг. Зимни гуми е препоръчително да се използват при температури под 7°С, независимо дали има сняг или не. Летните гуми имат най-добро сцепление при температури между 10 и 30°С, а зимните - между 0 и -20°С. Действащото изискване, както знаем, че от 15 ноември до 1 март автомобилите трябва да са с гуми за зимни условия или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм. Нашата преценка обаче, че това не е съвсем издържано. През този период, смятаме ние, трябва да се използват зимните гуми".

Специалните гуми за периода са с по-едри ламели на протектора, по-тежки и по-стабилни са от летните гуми, имат по-добре оформен и по-едър грайфер, което постига по-добро сцепление с пътя и по-голяма стабилност на автомобила. 

Чecтo cрeщaнa грeшкa e зaлaгaнeтo нa зимни гуми, кoитo нe рaзпoлaгaт c нeoбхoдимитe кaчecтвeни хaрaктeриcтики зa гaрaнтирaнe нa нoрмaлнoтo придвижвaнe при тeжки уcлoвия. Как обаче да изберем подходящите гуми?

"Всичко зависи от пробега, който автомобилът изминава. Ако се движи постоянно, натоварен е, движи се в рискови условия, в него трябва да се инвестира в гуми от висок клас. Те реализират по-добри възможности и качества по отношение зимните условия, имат специален състав на каучука. Производителите на гуми предлагат и среден клас гуми, и нискобюджетни също. Ние винаги сме препоръчвали, че по-добре евтина зимна гума, отколкото лятна гума през зимните условия. Още по-лошо е да се използват гуми втора употреба. Зимната гума е ефективна и запазва качествата си на такива при дълбочина на протектора до минимум 4 ММ. В действащия закон сега е минимум 1.6, но ние в България изоставаме спрямо Европа - там е минимум 4 ММ и при зимните гуми. Смятайки, че зимните гуми са удачния вариант за зимата, ние ги препоръчваме като задължителни, без значение тяхната категория. През зимата дълбочината на протектора осигурява най-важния показател - спирачния път".

Винаги трябва да проверяваме състоянието на нашите гуми, да ги преглеждаме за дефекти и износване, да следим какво е налягането в тях. 

"Налягането в зимните гуми не се различава от това, което е предписал производителят на автомобила. То е посочено или зад капачката на резервоара, или на панела до шофьорската врата. Налягането препоръчвам да се проверява на 2 седмици - когато гумите са студени. Някои автомобилисти смятат, че е удачно да се поставят две зимни гуми, обикновено на предните колела. Това поражда риск, особено при завои, защото когато предните са зимни, те имат по-високо сцепление спрямо задните. Задницата може да се завърти. Напоследък има изменения в определенито за зимна гума - считаше се, че това са гумите M+S, но от 2012 година насам регламентът на ЕС определи, че зимна гума е 3PMSF или както я наричаме - снежинката с трите върха. Това е гаранция, че гумата отговаря на изискванията. Независимо колко е стар автомобилът, колко често се използва, той трябва да е оборудван със зимни гуми".

Специалистите съветват да проверяваме страниците на гумата и каналите й за пукнатини също така. За да можем да разчитаме на характеристиките на даден автомобил, от съществено значение е да му осигурим необходимото сцепление. Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-тия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.

Резките маневри и високата скорост на автомобила излагат шофьора и пътниците на по-голям риск в тежките зимни условия, така че нека всеки подходи отговорно към особеностите и изиксванията на сезона.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александрина Попова: Жената, която пътува, за да разказва истории

Днес ще ви срещнем с Александрина Попова , родом от Стара Загора, където прекарва първите пет години от живота си. По-късно съдбата я отвежда в Пловдив, където живее близо три десетилетия, а от две години насам е жител на столицата. Интересното е, че любовта я среща в лицето на мъж от Видин, поради което тя с усмивка се определя като "видинска..

публикувано на 29.07.25 в 17:40

Планинско катерене - новото предизвикателство за видинчанина, който изкачва върхове

Видинчанинът Светослав Евгениев, запален планинар, за когото Радио Видин писа  преди две години , че за два дена е изкачил четири алпийски четирихилядника, се завърна от поредното си приключение в Австрия. Планинско катерене е новото предизвикателство, което предприемат той и неговите приятели. Те участват в два сравнително сложни маршрута в..

публикувано на 29.07.25 в 15:10

Деца от Враца заемат първите места в конкурс за магически разказ

Две деца от Литературен клуб "Иноватори в действие" към Младежки дом - Враца се класират на първите места в провелия се литературен конкурс за детски магически разказ. Тази година темата беше “Моят полет около света”. За втора поредна година Огняна Илиева печели първо място в конкурса . Огняна е на 12 години, като тази година ще бъде 7...

публикувано на 29.07.25 в 14:00

Църквата в село Антимово спешно се нуждае от ремонт

Църковният храм "Свети Великомъченик  Георги" във видинското село Антимово има нужда от спешен ремонт. Покривът тече от години и поврежда стенописите. Мазилката пада, прозорците са изпочупени, казва кметът на населеното място Пламен Станев, който е и дългогодишен председател на местното читалище:  " Покривът на храма е в много лошо..

публикувано на 29.07.25 в 13:00

Моден наръчник за жегите: лен, памук и лекота

С настъпването на юлските жеги, модата ни изправя пред едно от най-големите си изпитания - това как да изглеждаме и да се чувстваме добре, без да се разтапяме от жега. Ключовата дума е "лекота". През лятото заложете на свободни кройки, естествени материи като лен и памук, и светли, отразяващи слънчевата светлина цветове . Избягвайте синтетиката -..

публикувано на 29.07.25 в 13:00

Карта на чешмите в България: Къде да намерим безплатна питейна вода в жегата

В разгара на лятото търсим сянка, прохлада и… чешма с питейна вода. А колко от тях всъщност знаем, че съществуват дори в собствения ни град? Оказва се, че вече няколко години има  Карта на чешмите в България . Не е новост, говорили сме за нея и с нейната създателка - активистът за по-чиста околна среда - Симона Стилиянова . Но именно..

публикувано на 28.07.25 в 15:35
Републикански път III-1142

Сигнал до Радио ВИДИН раздвижи ремонта на пътен участък

Слушател на Радио Видин алармира за лошото състояние на третокласен път в участъка от разклона за Арчар до Дреновец. Според Цветан Петров, през средата на юни са извършени дейности по почистване на банкета около шосето, след което машините са подравнили настилката. Въпреки това, участъкът остава в лошо състояние - с компрометирано асфалтово..

публикувано на 28.07.25 в 15:30