Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С онлайн среща във Враца стартира кампанията за медийна грамотност на "Аз чета"

Проект 48 - за да остане Оруел само фикция

Предстои преиздаването на "1984"


С онлайн среща във Враца стартира кампанията за медийна грамотност, организирана от най-голямата българска онлайн медия за книги и четене - Аз чета. Инициативата, която се провежда в сътрудничество с Читалище.то, е вдъхновена от емблематичния роман "1984" на Джордж Оруел

Знаковата антиутопия ще бъде отпечатана в ново библиофилско издание, а 10% от тиража ще бъдат дарени на училищни библиотеки в страната, разказа създателят на платформата Аз чета Александър Кръстев, който ще представи "Проект 48" утре от 18 часа в регионална библиотека "Христо Ботев".

"Тази година сайтът Аз чета става на 15 години. Чудейки се как да отбележим тази важна годишнина, решихме да се завърнем назад във времето. Първото книжно ревю, което поставих в моя блог през 2006 година, беше за най-популярната антиутопия - романът на Оруел "1984". Вдъхновихме се това да прерасне в цяла кампания, защото знаехме, че авторските права върху оригиналното издание и текст ще паднат в началото на годината. Книгата е основа за по-голяма, по-сериозна и продължителна кампания, посветена на медийната грамотност, как процедират медиите, как да се предпазваме от фалшивите новини, какво е журналистиката, какво е новина, как работят професионалистите, каква е мисията им. Проект 48 е с тайнствено име, но през тази година (1948) е написан романа. Започнахме преди година, но се случи пандемията. Не беше редно и честно да събираме дарения в момент, в който се събират такива за респираторни апарати".
Александър Кръстев
Разговорът за липсата на медийна грамотност в българското общество често е жертва на особено злостна подмяна, извършвана именно от създателите на фалшиви новини, каза още Кръстев и подчерта, че целта на Проект 48 е начало на голямата промяна в разговора за медийна грамотност в България. 

"Без да изпадаме в академични определения, един човек да е медийно грамотен означава да употребява медиен текст, осъзнавайки какво се случва, да може да анализира съдържанието. Да може на базата на получената информация да прави съзнателен избор. Социалните медии са съществена част от живота ни, но имат влияние върху решенията и изборите ни - и като част от една общност, и като потребители".

С приходите от продажби на изданието ще се финансира поредица от срещи и уроци по медийна грамотност - в училища за ученици и библиотеки за ученици и възрастни. Предстои провеждането на подобни образователни срещи из цялата страна.

"Структурата на Проект 48 включва публични лекции като тази, която във вторник вечер ще имаме с регионалната библиотека "Христо Ботев" във Враца. Ще се срещаме онлайн на този етап, ще се излъчва на нашата страница и на тяхната. Засега това е пилотно издание на лекцията. Нямаме финализирани дати за следващи срещи, но целта ни е, въпреки че целевата аудитория е младежите от гимназиален курс, да достигнем и до по-възрастното население. В основата на функционалната грамотност, част от която е и медийната грамотност, както и обикновената, свързана с писането и четенето, е да се задават въпроси. Ще видиим какви реакции ще предизвикаме, а натам ще се опитаме да организираме срещи из цялата страна".

Преиздаването на романа ще е с нов, съвременен превод, дело на Борислав Стефанов, за който авторитарната фигура на антигероя в сюжета се нуждае от осъвременяване, поради което Големия брат ще бъде Батко. Първата глава от романа вече е публикувана в интернет, но предизвика широки дискусии.

Предстои редактиране на част от превода, отбеляза Александър Кръстев.

"Получи се хубаво поупражняване върху нефинализиран текст. Признаваме грешката си, че пуснахме текст след първа редакция. В момента търсим редактор, който за втори път да мине книгата. Нашата цел като срок, която беше началото на март, няма да се случи. Това, което се случи, показа проблем. Ще го решим, обмисляме го внимателно. Заставам зад идеите на Борислав Стефанов, който е млад преводач, но с опит. Нашият превод е смел, насочен към младата аудитория. Не означава, че подменяме посланията, не сме пренаписали книгата. За нас като издатели е важно да продължим да поддържаме нивото на Аз чета".

Посланието на кампанията е книгата да остане само фикция и да не живеем в свят като този на Оруел.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Видинчани отчитат поскъпване на мартениците

В навечерието на първия пролетен месец, на фокус са така обичаните от всички мартенички. Баба Марта е персонаж в българския фолклор. В народните вярвания името ѝ е свързано с името на месец март. И ако нейните братя - Голям Сечко /януари/ и Малък Сечко /февруари/ са представяни с лют характер, то Баба Марта е  ту усмихната и добронамерена,..

публикувано на 28.02.25 в 17:10

Да надникнем "Зад завесата на прехода"

В България – то е ясно – ако не от друго, всеки разбира от футбол, медицина и политика. И почти всеки разбира повече от всички други. Когото и да питате, без значение на кое стъпало в социалната стълбица се намира, има готова подробна концепция за справяне с всички наболели проблеми в държавата – демографията, социалните услуги, ситуацията с..

публикувано на 28.02.25 в 17:05
Огнян Първулов, директор на Радио ВИДИН

Огнян Първулов: Радио ВИДИН запазва нивото си и върви нагоре

Утре, 1 март, Радио ВИДИН празнува 16 години не само като радио, а и като неотменна част от ежедневието на хората в Северозападна България. Слоганът му „Близо до хората“ не е просто израз - той е обещание, което медията изпълнява всеки ден.  През тези 16 години Радио Видин е успяло да се утвърди като важен мост между хората и новините, културата..

публикувано на 28.02.25 в 16:52

"Едно" на 28 февруари 2025 година

В "Eдно" представяме събитията във фондация "Подкрепа за реализация" през месец февруари.  На 14 февруари, когото празнуваме Трифон Зарезан по стар стил, от Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица посетиха винарска изба в Ново село. Преди това присъстваха на ритуала по зарязване на лозята, разказа Юлита Петрова,..

публикувано на 28.02.25 в 15:16

Белоградчик се появява на европейската туристическа карта

Община Белоградчик участва в две европейски туристически изложения - в Будапеща, Унгария и в Букурещ, Румъния. Общината показа всичко, което може да предложи като изживявания, активности, туристически обекти. За първи път Белоградчик се появява на европейската туристическа карта, каза кметът Боян Минков. "Имаше интерес като цяло към..

публикувано на 27.02.25 в 14:51

Археологическото наследство- акцент в културния туризъм на Видин

Община Видин представи годишната програма за развитието на туризма . Една от основните цели на общинската администрация е да превърне Видин в привлекателна туристическа дестинация. Програмата е едногодишна и включва конкретни действия, които следва да се реализират. Заложените нови моменти в програмата представи Цецка Цокова- главен експерт..

публикувано на 27.02.25 в 14:46

10 души покориха връх Миджур

Общо 15 човека се включиха тази година в зимното изкачване на връх Миджур, като 10 от тях стигат до върха. Проявата е традиционна за туристическо дружество "Бонония"- Видин и се организира последната събота на февруари. Миджур е най-високият връх в Западна Стара планина със своите 2 168 м. Групата тръгва от хижа "Миджур".  "Забавихме се..

публикувано на 27.02.25 в 14:42