Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пострадали сте при катастрофа- потърсете защита!

Снимка: Жоро Александров

От началото на годината в област Видин няма загинали при катастрофи. Ранените са 34, спрямо 31 за миналата година.145 е общият брой на пътнотранспортните произшествия. Има установени водачи, употребили алкохол или наркотици.

"Всички знаем, че употребата на алкохол и наркотици и след това управление на моторно превозно средство под влиянието на тези фактори, води до нарушаване на възприятията на водача, нарушаване на неговата адекватна преценка и съответно тези вещества не му позволяват да реагира адекватно в ситуацията, в която попада при управлението на моторно превозно средство и много често това е причината, за да настъпи пътнотранспортно произшествие... Често срещана причина за настъпването на пътнотранспортни произшествия и употребата на алкохол. По-често попадаме на водачи, участници в ПТП, употребили алкохол, отколкото наркотични вещества", съобщи главен инспектор Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

От началото на годината до 3 юни са установени 34 водачи, управлявали МПС след употреба на алкохол и 13 водачи, управлявали МПС след употреба на наркотици.

При произшествията с причинена телесна повреда или значителни материални щети се образува досъдебно производство. Когато няма такива, се образува административно- наказателно производство. Според Наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия, член 2, са посочени документите, които се съставят за настъпило ПТП- констативен протокол за ПТП с пострадали лица, протокол за ПТП с материални щети и двустранен констативен протокол за ПТП.

"Изготвят се фотоснимки, които се съхраняват и могат да се предоставят на заинтересованите страни, изготвя се в протоколите схема, попълват се данните на всички участници", допълни Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

Всички пътни инциденти, които са свързани със средна или тежка телесна повреда, както и смърт, са престъпления от общ характер и те се преследват от прокуратурата. Прокурорът и разследващите са хората, които събират всякакви доказателства, за да могат да бъдат реализирани отговорността на извършителя и правата на пострадалата страна. Същото важи и за реализирани материални щети в големи размери. В този случай пострадалият не е необходимо да се снабди с документи, освен тези, които удостоверяват направените разходи за лечение или лекарства. След това в съответното наказателно производство би могъл да предяви граждански иск за възстановяване на тези преки разходи, които са имуществени вреди, освен претенциите за неимуществени вреди.

"Ако се касае за лека телесна повреда, той би могъл да подаде частна тъжба, в която да опише случая, да приложи съответните медицински документи и евентуално да си приложи разходите, ако е направил, за издаване на това медицинско удостоверение или за някакво лечение. Това дали телесната повреда е средна или е лека, е от компетентността на съдебен медик, което се решава в хода на самото дело, но това се решава и в хода на разследването. Може да се получи преминаване от един вид телесна повреда в друг вид", обясни адвокат Пламен Стефанов.

Наказанията винаги са различни и наказателният кодекс определя широки граници при различните ситуации. Наказанията са от година до 8-10 години в най- тежките случаи.

Българинът не е запознат с правата си във всяка една сфера, смята Владимир Тодоров- председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:


"След пътен инцидент настъпват доста сложни юридически и правни казуси, които са свързани, на първо място, с образуване на досъдебно производство. Това досъдебно производство се образува в случаите, когато имаме пострадал човек със средна телесна или с тежка телесна повреда, или имаме смъртен случай. Това досъдебно производство се води от разследващ полицай, под надзора на наблюдаващ прокурор. Срокът обикновено е 6 месеца, но той се удължава, защото се назначават авто-технически и съдебно- медицински експертизи. Освен това участниците в ПТП-о задължително се разпитват. Има един ключов момент- когато приключи това досъдебно производство пострадалите или техните близки се запознават с материалите от това разследване. И тук е моментът да се правят някакви допълнителни искания или да се дадат някакви нови данни."

Ако се посочи кой е виновен за пътния инцидент, делото влиза в съдебната фаза. В случая държавата води наказателното дело. След произнасянето на съда има и втора инстанция. И ако има вече осъден водач, пострадалите могат да предявят претенции към застрахователната компания по гражданска отговорност на виновния водач. 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38

Защо е необходим спешен ремонт на пътя Добри дол - Козлодуй

Граждански протест се проведе през декември м.г., заради лошото състояние на пътя Козлодуй - Лом , част от републикански път II-11. В началото на януари т.г. последва втори .  На 9 януари от АПИ съобщиха , че предприемат действия за трайно и дългосрочно подобряване на експлоатационното състояние на второкласния път II-11 в участъка Лом -..

публикувано на 12.05.25 в 16:07