Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Управляващата коалиция залага задължителни промени в сектор "Транспорт"

Настимир Ананиев: Обучение от най-ранна възраст ще гарантира пътната безопасност

Подготвя се нов Закон за движението по пътищата

Настимир Ананиев, народен представител
Снимка: Ани Петрова

"Един от фокусите, които дадохме, е френският модел за пътна безопасност: още от детската градина започва да се изграждат знания за пътна безопасност, след това се минава през обучение на велосипед, за да се създадат умения и рефлекси, свързани с пътната безопасност. Идеята е да се фокусираме и да работим в тази посока - образованието и обучението, но в по-ранна детска възраст, още от детската градина да започне създаването на навици за участие в организацията на движението по пътищата. Когато един велосипедист се научи да кара колело и кара по улиците безопасно, след това като се качи на автомобил ще има това усещане за безопасност", каза в "Посоките на делника" народният представител от управляващата коалиция Настимир Ананиев.

Според думите му в дългосрочен план трябва да бъде постигната Визия 0.

"Идеята на Визия 0 е да направи такава безопасна система, която да предпази човешкия живот. Човекът винаги ще сгреши, така казваме за човешкия фактор, но трябва да направим такава система около него, за да запазим живота, когато стане грешката."

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция. 

"Дискутирахме осъвременяването на подготовката, когато вадихме акценти за споразумението. Трябва да се променят и листовки, и практика. За практиката вкарваме 28 полигона - във всяка от областите. Това ще даде повече възможност за различни ситуационни задачи, които да се тренират на терен, за да могат водачите да реагират впоследствие на пътя. Същият е фокусът и в теорията - искаме повече задачи, свързани с конфликти на пътя. Повечето нови водачи, които излизат на пътя, нямат опит. Не са се сблъсквали с различни ситуации. Изпитът трябва да бъде по-труден, но който го мине, да значи че може да шофира. Анализирайки данните, първата година повечето шофьори са по-стреснати, карат по-прибрано, но на втората се отпускат, тогава сякаш показват, че са се почувствали шофьори. Тогава са и повечето ПТП-та - между 2 и 4 година от взимането на книжката."

Амбицията е да бъдат въведени в спешен порядък още през настоящата година.

"Част от нашите заложени мерки са постижими, а те са 12. Единствено полигоните ни притесняват, защото се изисква повече анализ - къде да се позиционират, кой ще ги обслужва - община или държава. Намерението е тук, имаме го, работим с експерти. Голяма част от нещата, които сме заложили, са свързани със законодателни промени, които могат да бъдат внесени тази година."

Необходим е и нов Закон за движението по пътищата, над който ще се работи в следващите години, посочи още Ананиев.

"В коалиционното споразумение сме записали, че искаме да направим и нов Закон за движението по пътищата. Ще ни трябва повече време обаче, затова си го поставихме като цел за целия мандат. Промени обаче могат да бъдат направени в кратки срокове, особено свързаните с обучението. Трябва синхрон с МОН (Министерството на образованието и науката- бел. ред.), скоро ще има среща с тях. Вкараме ли записаните неща - обучението на учениците, например, трябва да има нужната инфраструктура - не като зали, а като човешка и експертна, която да подпомогне този процес. Практиката обикновено е класният ръководител да поеме и часа за пътната безопасност, а това леко отмята нещата като свършени, но не дава добавена стойност към самото обучение."

Последното правителство, което изкара пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност, каза експертът.

"В 43-тото Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, тогава бяха направени 110 поправки, от които 10 бяха много добри, дадоха резултат. Вкарахме 9 промени с шофирането под влияние на наркотични вещества - казус, който не беше изчистен законодателно. 44-тото Народно събрание четири години, пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност. В момента заварваме пътища, които са в тежко състояние, не отговарят на нормативна уредба, нямат удостоверение за ползване. Пътната маркировка е под всякаква критика, същото може да се каже за знаковата уредба. Трябва да събудим от летаргичния сън и Държавната агенция по пътна безопасност, която се оказа придатък, който не прави нищо. Нейната работа е да координира и контролира министерствата в темата "пътна безопасност", да прилага конкретни мерки".

Друг от акцентите в програмата е изсветляването на сивия сектор.

"Сивата практика ражда убийци. Корупцията също убива - и на пътя, и при продажбата на книжки, и в автосервизите. Трябва да се преборим с този феномен - автошколи, при които всичко е на хартия. Може да се окаже, че има автошколи, които произвеждат убийци на пътя. Самите школи ясно трябва да посочат колегите си, които са нелоялни и прилагат такива лоши практики. Може би чрез дигитализацията и електронното управление може да се осветли този сектор. Разговарял съм с премиера Кирил Петков по темата. Припознава я, имаме неговата подкрепа. Трябва да има синхрон и граждански сектор."

Разговорът с Настимир Ананиев можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00

Георги Драганов: Няма значение какъв цвят е котката, а дали лови мишки

Ще сложи ли край на партийната и политическата криза в страната предстоящия вот?  Възможно ли е да бъде постигнато джентълменско споразумение между формациите за редовно управление в следващото Народно събрание?  Ще има ли нова Сглобка или екзотиката на роден терен ще продължи?  Статуквото дискутираме с  Георги Драганов , създател и редактор на сайта..

публикувано на 19.09.24 в 10:00

Ще задоволят ли фотоволтаичните системи енергийните нужди на домакинствата?

Според най-новата статия на информационната платформа за отразяване на климатичните промени на достъпен език "Климатека", фотоволтаиците за балкони могат да задоволят до 30% от годишното потребление на едно домакинство. В съвместен проект "Достъп до енергийно обновяване" бяха представени възможностите да бъдат създадени облекчени условия и за..

публикувано на 18.09.24 в 10:45

От какви промени се нуждае България?

Политическото бъдеще на България обсъдиха общественици, политолози и социолози в навечерието на предизборната кампания. Нуждаем ли се от смяна на приоритетите и на политическия модел? Иска ли обществото "рестарт на системата"? Необходим ли ни е нов обществен договор? Отговорите потърси Младежки клуб "Има бъдеще"  със съдействието на аналитичен клуб..

публикувано на 17.09.24 в 14:42