Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Управляващата коалиция залага задължителни промени в сектор "Транспорт"

Настимир Ананиев: Обучение от най-ранна възраст ще гарантира пътната безопасност

Подготвя се нов Закон за движението по пътищата

Настимир Ананиев, народен представител
Снимка: Ани Петрова

"Един от фокусите, които дадохме, е френският модел за пътна безопасност: още от детската градина започва да се изграждат знания за пътна безопасност, след това се минава през обучение на велосипед, за да се създадат умения и рефлекси, свързани с пътната безопасност. Идеята е да се фокусираме и да работим в тази посока - образованието и обучението, но в по-ранна детска възраст, още от детската градина да започне създаването на навици за участие в организацията на движението по пътищата. Когато един велосипедист се научи да кара колело и кара по улиците безопасно, след това като се качи на автомобил ще има това усещане за безопасност", каза в "Посоките на делника" народният представител от управляващата коалиция Настимир Ананиев.

Според думите му в дългосрочен план трябва да бъде постигната Визия 0.

"Идеята на Визия 0 е да направи такава безопасна система, която да предпази човешкия живот. Човекът винаги ще сгреши, така казваме за човешкия фактор, но трябва да направим такава система около него, за да запазим живота, когато стане грешката."

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция. 

"Дискутирахме осъвременяването на подготовката, когато вадихме акценти за споразумението. Трябва да се променят и листовки, и практика. За практиката вкарваме 28 полигона - във всяка от областите. Това ще даде повече възможност за различни ситуационни задачи, които да се тренират на терен, за да могат водачите да реагират впоследствие на пътя. Същият е фокусът и в теорията - искаме повече задачи, свързани с конфликти на пътя. Повечето нови водачи, които излизат на пътя, нямат опит. Не са се сблъсквали с различни ситуации. Изпитът трябва да бъде по-труден, но който го мине, да значи че може да шофира. Анализирайки данните, първата година повечето шофьори са по-стреснати, карат по-прибрано, но на втората се отпускат, тогава сякаш показват, че са се почувствали шофьори. Тогава са и повечето ПТП-та - между 2 и 4 година от взимането на книжката."

Амбицията е да бъдат въведени в спешен порядък още през настоящата година.

"Част от нашите заложени мерки са постижими, а те са 12. Единствено полигоните ни притесняват, защото се изисква повече анализ - къде да се позиционират, кой ще ги обслужва - община или държава. Намерението е тук, имаме го, работим с експерти. Голяма част от нещата, които сме заложили, са свързани със законодателни промени, които могат да бъдат внесени тази година."

Необходим е и нов Закон за движението по пътищата, над който ще се работи в следващите години, посочи още Ананиев.

"В коалиционното споразумение сме записали, че искаме да направим и нов Закон за движението по пътищата. Ще ни трябва повече време обаче, затова си го поставихме като цел за целия мандат. Промени обаче могат да бъдат направени в кратки срокове, особено свързаните с обучението. Трябва синхрон с МОН (Министерството на образованието и науката- бел. ред.), скоро ще има среща с тях. Вкараме ли записаните неща - обучението на учениците, например, трябва да има нужната инфраструктура - не като зали, а като човешка и експертна, която да подпомогне този процес. Практиката обикновено е класният ръководител да поеме и часа за пътната безопасност, а това леко отмята нещата като свършени, но не дава добавена стойност към самото обучение."

Последното правителство, което изкара пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност, каза експертът.

"В 43-тото Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, тогава бяха направени 110 поправки, от които 10 бяха много добри, дадоха резултат. Вкарахме 9 промени с шофирането под влияние на наркотични вещества - казус, който не беше изчистен законодателно. 44-тото Народно събрание четири години, пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност. В момента заварваме пътища, които са в тежко състояние, не отговарят на нормативна уредба, нямат удостоверение за ползване. Пътната маркировка е под всякаква критика, същото може да се каже за знаковата уредба. Трябва да събудим от летаргичния сън и Държавната агенция по пътна безопасност, която се оказа придатък, който не прави нищо. Нейната работа е да координира и контролира министерствата в темата "пътна безопасност", да прилага конкретни мерки".

Друг от акцентите в програмата е изсветляването на сивия сектор.

"Сивата практика ражда убийци. Корупцията също убива - и на пътя, и при продажбата на книжки, и в автосервизите. Трябва да се преборим с този феномен - автошколи, при които всичко е на хартия. Може да се окаже, че има автошколи, които произвеждат убийци на пътя. Самите школи ясно трябва да посочат колегите си, които са нелоялни и прилагат такива лоши практики. Може би чрез дигитализацията и електронното управление може да се осветли този сектор. Разговарял съм с премиера Кирил Петков по темата. Припознава я, имаме неговата подкрепа. Трябва да има синхрон и граждански сектор."

Разговорът с Настимир Ананиев можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47