Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Очаква се ръст с 5 до 10 %

Скача ли цената на "Гражданска отговорност"?

Автор:


Очаква ли се повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"- въпрос, който всеки собственик на автомобил вероятно вече си задава, заради публикации, че има ръст на цената спрямо миналата година. Това увеличение на цената ли е или завръщане към нормалната ѝ себестойност, след като през 2020 година се наблюдаваше спад и според застрахователи, заради локдауна тогава, цената на застраховката у нас е "ударила дъното". 


Как всъщност се сформира и какви фактори оказват влияние на цената на "Гражданската отговорност" за автомобилите, както и има ли реално увеличение, коментира за Радио Видин Нина Колчакова- генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи:  


"Гражданската отговорност всъщност е една социална застраховка, чиято цел е да обезщети невиновно пострадалите лица при пътно транспортно произшествие. Тоест, ако някой е предизвикал пътнотранспортно произшествие нанесъл е щети на автомобил, на пътна инфраструктура, ... наранил или убил друг участник в движението, тези пострадалите лица или техните наследници да получат обезщетение, независимо какво е финансовото състояние на виновния водач. Това е идеята на тази застраховка, тя и затова е задължителна... Цената ѝ се формира от това всъщност какви обезщетения тя трябва да бъде в състояние да изплати. Всяка година застрахователите изчисляват риска, така грубо казано на наш език, който представлява тази застраховка и заделят резерви, които трябва да са им достатъчни за всички щети които те трябва да платят. А риска зависи от това колко са чести пътнотранспортните произшествия в съответната държава и колко са големи щетите, които те нанасят... За съжаление, България е на първо място по пътно транспортни пътешествия в Европа или второ, разменяме си ги с Румъния първите две места всяка година. Не съм гледала статистиката на МВР за 2021 година, но обикновено сме на първо или второ място по пътно транспортни произшествия, по пътен травматизъм и по пострадали лица, и по загинали хора на глава на населението. Това е изключително тъжна статистика, но освен емоцията, която предизвикват тези цифри, всъщност те предизвикват и високата цена на гражданската отговорност. От една страна постоянно се вдигат обезщетенията, които съдилищата присъждат, нормално - вдига се дохода на хората и когато те го изгубят, съответно поради загуба на живот или на трудоспособност, съответно съда ще присъди повече пари, отколкото би присъдил през 2010 година за същия казус. Вдигат се и цените и на сервизните услуги и на резервните части, и на труда. Нормално е постепенно с вдигането на цялото ниво на цените в една държава да се вдигат и обезщетенията, които се плащат, и цената на гражданската отговорност... Конкретно за последната година, обаче, цената не представлява някакъв необичаен скок - тя просто се връща на нивата от 2019 и началото на 2020-та година. При локдауна, който беше през март 2020 година имаше едно намаляване на активността на живота, включително имаше и много голямо намаление на циркулация на коли в България, много по-малко се ползваха автомобилите, съответно намаля и щетимостта, както ние застрахователите наричаме по тази застраховка. И цената ѝ през 2020 година много намаля от предишните нива, които беше достигнала... Всъщност тя все още не е достигнала нивата от 2019-та, предполагаме, полека лека ще върви и към тези нива. Не трябва да забравяме, че и последните месеци на 2021 година доста цени скочиха и на сервизните услуги, и на авточастите и така нататък, които все още не са отразени в цената на застраховката. Не искам да съм песимист, но предполагам с още едно 5 - 10 процента би било нормално шофьорите да очакват гражданската отговорност да продължи да се качва, докато достигне нива, които да са в състояние да покриват обезщетенията, които се плащат от застрахователите".


Според някои видинчани увеличението на цената на застраховката не е оправдано: 

"Всичко трябва да се намалява, не да се увеличава. Не трябва да се плаща повече, цените трябва да падат, защото заплатите са ниски... Задължително трябва да се увеличи, щом се увеличава нещо - помага... Не. Трябва всичко да се намалява, с тия нашите заплати, какво да правим... Когато оправят пътищата, нека да вдигнат и гражданската отговорност. Не е зле да я вдигнат, всичко се вдига - трябва да я вдигнат, но нека да оправят пътищата".

Защо младите шофьори, които са до 21 години, според оценката на застрахователните дружества би трябвало да плащат по-висока цена на застраховката, особено, ако карат по-мощен автомобил и защо се бави въвеждането на системата бонус-малус- чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Продължава кампанията за безплатна кастрация на животни в община Видин

Продължава кампанията на международната организация "Четири лапи" за безплатна кастрация  на бездомни и домашни животни на територията на община Видин. Тя започна на 2 юни и ще продължи до 13 юни. Организирана е от фондацията с подкрепата на Община Видин. Кампания включва безплатна кастрация, ваксинация срещу бяс и обезпаразитяване. А освен..

публикувано на 04.06.25 в 17:10

35-то издание на театралния фестивал във Враца представя 15 спектакъла

От 10 до 16 юни Враца ще се превърне в сцена на вдъхновение, обмен и театрално майсторство с провеждането на Националния театрален фестивал на камерната драматургия и камерните театрални форми. С годините събитието се утвърди като важна платформа за изява на нови текстове, свежи режисьорски решения и силни актьорски присъствия. Новото тази година..

публикувано на 04.06.25 в 16:56

Писмо до местните власти призова за достойно честване на въстанието от 1850 г.

Отворено писмо, адресирано до Община Видин и Областна администрация Видин отправи пенсионираният учител и краевед Рачо Миланов. В него той поставя на фокус въстанието в Северозападна България от 1850 година и второто място, на което също бе отбелязана годишнината от него - Раковишкия манастир „Света Троица“. Там през 1850 г. е бил..

публикувано на 04.06.25 в 15:15

Пламен Петков: Карането на колело е свобода

Световният ден на велосипеда , който се отбелязва днес, на 3 юни , е утвърден от Генералната Асамблея на ООН през април 2018 г. и подписан от 56 държави. За рождена дата на колоезденето се счита 31 май 1868 г., когато по алеите в парижки парк се провело първото състезание с колелета на 2000 метра. Велосипедът е най-екологично чистият..

публикувано на 03.06.25 в 15:30

Творци от Северозапада представят пейзажи и пластики в Монтана

Дружеството на художниците "Тенец" в Монтана представя изложба "Етюди на Северозапада" в галерия "Кутловица" в областния град. В експозицията са подредени произведения на 17 художници от българския Северозапад, казва Таня Василева, председател на организацията на творците: "Решихме така да се казва изложбата, защото членове на дружеството..

публикувано на 03.06.25 в 15:10

Директор на училище в Монтана е с високо отличие

Елка Станева, директор на Второ средно училище „Никола Йонков Вапцаров“ - Монтана, бе удостоена с престижната грамота „Неофит Рилски“ от Министерството на образованието и науката. Отличието се присъжда за високи постижения в областта на образованието, дългогодишна всеотдайна работа и принос към развитието на българското училище. Ето какво каза Елка..

публикувано на 03.06.25 в 14:25

Мездренско училище посрещна гости от Литва

Представители на литовската гимназия „Aušros“ от град Каунас бяха на работно посещение по европейски проект в СУ „Иван Вазов“ – Мездра . Групата включва петима ученици и двама преподаватели.  За времето, в което бяха в България, гостите успяха да се докоснат до културата, природата и българската образователната система.  Темата на..

публикувано на 03.06.25 в 13:00