Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бъдещето на село Гара Орешец е свързано с магистралата, надяват се местните

10
Снимка: Радио Видин
Село гара Орешец се намира на 4 километра  от Белоградчик, на 8 км от общинския център Димово и на 48 км от областния център Видин. Населеното място е от малкото села, които имат нова модерна история. То възниква покрай строежа на железопътния участък между Видин и  София през 1912 г. Жителите му се  преселват от близкото село Орешец и от съседни села. Железопътната гара обслужва прилежащия район, включително и близкия град Белоградчик, развива се като местен център на автомобилния транспорт. Създава се трудово кооперативно земеделско стопанство, откриват се предприятия и заводи. Възникването на село Гара Орешец и неговото бурно развитие е пример за това как наличието на жп транспорт може да доведе до образуване на голямо населено място, в което жителите достигат до 2800 души. Така селото прераства в  община и просъществува като такава между 1949 и 1978 година. През този период се строят  нови къщи, улиците са широки и прави, в селото има и голяма  сграда на банка , единственото село в региона, в което е имало клон на банка. Днес жителите са 650.

 С кметът на  Гара Орешец Юлиян Симеонов  не успяваме да се видим и да разговаряме, каквато беше предварителната ни уговорка. Спешно е заминал за община Димово и така и не се срещаме с него, въпреки желанието ни.

Селото обаче ни представя Иван Иванов, който е роден тук, инженер "Пътно строителство" и в момента работи по специалността си в изграждането на пътния участък на бъдещата магистрала Ботевград- Видин. Разказва ни за своята работа, но преди това ни запознава с историята на село Гара Орешец:


"...В Орешец е имало ДАП с 300 камиона и автобуси... Създава се под жп линията ДИП, дървообработващ голям завод с над 500 човека работници, трупите са се карали от Коми и вътре в самия завод е влизала жп линията... Имало е ОКС, което е обслужвало района със стоки на едро, Топливо, телефонен завод построява два цеха... Асфалтова база се е създала тогава... Кооперации, малки предприятия, произвеждаха дограми. Имало е работа за хората, някога е било община. Днес са 650 човека по избирателните списъци... Навремето младите хора си оставаха вкъщи... Сега млади хора почти няма, те постояха след демокрацията, останаха без работа и се пръснаха..."

В село Гара Орешец в сградата на кметството се помещават офисите на пътния надзор и на строителните фирми, които в момента строят магистралата. Инж. Иван Иванов работи като строителен надзор на участъка, който се строи от Макреш до село Бела, разстоянието е 14 км, а изпълнението по проекта върви бързо и в срок, както и качествено, обяснява инж. Иванов:
 
" От Видин до Ружинци ще бъде магистрала, този участък е разделен на 3 участъка Видин-Макреш - изпълнява се от видинска пътна фирма, от възел Макреш до Бела се изпълнява от най-мощната фирма в България и на 1 ноември 2022 ще пуснат този участък. И от Бела до Ружинци се работи и строи от варненска фирма, офисите са им тук."

В пътния участък Макреш-Бела, който се изгражда е струпано огромно количество техника над 20 багера, 30 валяка и над 100 тежки автомобила.
 
Бъдещето на село Гара Орешец е свързано с магистралата, смята инж. Иванов:
 
"Надявам се животът да се подобри, защото точно тук под Орешец ще има кът за отдих, предвидено е да има паркинг, заведения, бензиностанция... Оптимистично виждам бъдещето на селото, надявам се да има развитие, защото това си е едно естествено място като пътен възел и може да се използва. Отделно пещера "Венеца", която е много красива, привлича туристи. На 3 км е от тук..."


Културните и фолклорни традиции съхранява и предава  читалище "Народен будител", основано през 1927 г. Помещава се в красива голяма сграда, разполага с библиотека и компютърна зала. Местният хор и танцов състав често участват в национални фестивали, казва Румяна
 Иванова, библиотекар:
 
"Дейността на нашето читалище е и социална, освен информационна и образователна. Онлайн също стигаме до читатели и най-вече до самодейците... Имаме певческа група, работим с деца от селото в група "Будителче"... Считам, че успяваме да приобщим децата към живота и да работят в колектив... Това е моето родно място, тук се живее душевно-спокойно."

Животът в село Гара Орешец е спокоен, но това не е достатъчно, за да останат хората да живеят тук. Най-важният фактор, който съживява едно населено място са възможностите за работа, както е било тук преди 30 години. Днес продължава процесът на обезлюдяване, казват хората:



"Имаме 14-дневна програма, чистим хартии за 49 лв., за 4 часа, никъде не може да се работи За нас няма програма за 8 часа за почистване, има за други хора, които нямат деца, а за нас няма... Искаме и ние да бъдем на пълна програма...Трудно се оправяме... Искам да се направи цех и да се работи... Няма много работа, слаба работа... Е, как да живеем, горе-долу добре сме, мизерия е тука, никакви пари няма, кметът не дава работа, това е най-големият проблем... Добре се справяме, доволни сме от всичко. Тук си живеем, децата не са тук... Младите хора, ако не ги мързи, все ще се намери нещо."

Повече може да чуете в прикачения звуков файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00