Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма да има ефект от промените в Тол таксите, твърдят превозвачи

Снимка: Радио Видин

Второкласните пътища вече са платени за тежкотоварния трафик, а размерът на Тол таксите за автомагистрали и първи клас пътища ще се увеличи на две стъпки. Досега ставката за втори клас пътища беше нула стотинки. Решението за промените е взето еднолично от министър Караджов и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без да се уважат желанията и исканията на превозвачите, обясни за радио Видин Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него трябва да вземем пример от европейските практики и Тол таксите да се поемат от онези, които най-много ползват пътищата - камионите.

"Знаете, че Министър Гроздан Караджов, след многократни разговори, обяви: Ние се договорихме. Фактически ние не се договорихме. Това беше решение на министъра и съответно министерството. Нашите претенции бяха различни, не бяха взети под внимание. Не бяхме съгласни и с начина, по който се увеличават цените, нито с увеличението, размера на увеличението, защото смятаме, че това е злоупотреба, извращаване на смисъла на Тол таксите. И се позовавам на практиката в европейските държави, която ние като превозвачи защитаваме и искаме да бъде въведена в България. Просто никакви екзотики, никакви експерименти с българските превозвачи и с българския народ. Простичко и ясничко след като сме в европейския съюз толкова години, да въведем тази практика, която тези хора, очевидно след продължителен опит,  са сметнали и приели за най- удачна. А тя е следната - Тол таксите се дължат преди всичко на магистралите, много малко в европейските държави за първокласни пътища, които пътища са така наречени транзитни. Тук спорихме с министерството. Нямало характеристика на понятието транзитни пътища. От просто по-просто, Видин-Капитан Андреево е транзитен път. Русе-Капитан Андреево е транзитен път. Тоест това беше формален претекст да не стигнем до единодушие и да се отклони нашето искане, и да се отклоним от европейската практика, и да създаваме тази безумна екзотика в България, която е единствена екзотика, тоест единствена практика в европейските държави. Простичко казано пътните такси да се поемат от онези, които най-много ползват - това са камионите. Това нещо не се прие, не стигнахме до консенсус. Въпреки това министъра обяви: Ние се договорихме. Не, не се договорихме. Направи се онова, което те вече бяха решили, че ще направят."

Петър Захариев даде и няколко примера, как ще се отразят ценово промените и какъв ще е ефекта от тях. 

"Например: Монтана през Арчар за Видин един тежкотоварен камион досега плащаше 2,51, от днес плаща 9,10. Министърът обяви трикратно увеличение, разделено на две. От 1-и юли половината, тоест един път и половина, от 1-и януари останалото един път и половина. От 2,50 до 9,10 е почти 4 пъти увеличение и въпреки това 9,10 лева не е кой знае колко. В смисъл не е релевантно на таксите, които плащат въпросните камиони в Европа. За да бъда по ясен като пример, посочвам ви. Калотина-Капитан Андреево, тоест транзитен път в България, до сега се плащаха 25-30 евро от въпросния тежкотоварен автомобил за километри, които са 356. В момента по новата цена плащаме 81,80 лв. от днес. За почти същите километри в Унгария или в Австрия цената е 160 евро. Тоест вместо 40 в България въпросния камион в онези държави, в Сърбия релевантно толкова скъпо, както в Унгария и Австрия, ще плати 4 пъти повече. Защо в България да плаща толкова малко, след като казваме трябва да съберем парите, за да можем да поддържаме пътищата. За автобусите положението е същото. Автобусите, както примерно в Германия и в други държави не плащат нищо. Можеше и тук да не плащаме нищо, а вместо това да плащат онези, които трябва да плащат. Вместо 40 евро да плащат 160 евро. Създаваме си много грижи с малко ефект. И всичкото това нещо, само и само да не се поеме истинската цена от онези, които трябва да я поемат. А това са т.нар. транзитни коридори, тежкотоварни автомобили. Разбира се нека и там да плащат автобусите."

Петър Захариев посочи и пример, който са му дали от МРРБ:

"Само като пример, дадоха го от министерството. За миналата година турските тир-ове, които са пресекли България в двете посоки са 700 000. Всеки един българин може да си направи сметка. 700 000 тир-а по 30 до сега, по 40 по новата цена, вместо 700 000 по 160. Разликата е огромна. 

Необходимо е вдигането на Тол таксите за камионите, но трябва да има и качествени пътища за целта, според Андрей Андреев, превозвач от Видин.

"Едно отиване до София и връщане на един тир, както го казват хората, ще струва 100 лева, а е струвало 45. Няма да се отрази сигурно от днес веднага, но в рамките на няколко дни ще започнем да го таксуваме това нещо, защото си е доста. Нямаме нищо против да се вдигнат Тол таксите, знам необходимо е, но какво ни предлагат за вдигането на Тол таксите. Към момента до София път няма."

От 1 януари 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Снимката на 3 ноември 2025 година

Забраната за използване на мобилни телефони в училище се очаква да влезе в сила януари догодина, когато най-вероятно ще бъдат приети промените в Закона за предучилищното и училищното образование, прогнозира образователния министър Красимир Вълчев, който днес посети врачанското село Търнава.  Вълчев беше в Търнава за откриването на нов физкултурен..

публикувано на 03.11.25 в 18:00

Музеен комплекс – Берковица с нов проект за дигитални разходки и занаяти

Музеен комплекс Берковица спечели проект "Берковица – живо наследство: дигитални разходки и занаяти" по програма "Културно наследство" 2025 г. Финансирането е в размер на 20 000 лв. от Национален фонд "Култура", съобщи  Станислава Витанова , временно изпълняваща длъжността директор на музейния комплекс. "Да се създадат виртуални, дигитални..

публикувано на 03.11.25 в 17:49

Обявени са победителите в националния конкурс за есе "Будителите - символът на един народ”

Ясни са победители в конкурса за есе на тема конкурс за есе на тема "Будителите - символът на един народ” . Конкурсът се организира от НЧ "Цвят",  със съдействието на РУО-Видин, а поводът бе отбелязването на Деня на народните будители. Творбите бяха  класирани в 2 възрастови групи - от V до VІІІ клас и от ІХ до ХІІ клас. Отличените в тазгодишния..

публикувано на 03.11.25 в 17:26

От януари забрана за мобилните телефони в училищата

Забраната за използване на мобилни телефони в училище се очаква да влезе в сила януари догодина, когато най-вероятно ще бъдат приети промените в Закона за предучилищното и училищното образование, прогнозира образователния министър Красимир Вълчев, който днес посети врачанското село Търнава. "Реалистично е да очакваме януари да стане факт. Над 800..

публикувано на 03.11.25 в 16:42

Все още няма задържани за палежите на коли в Монтана

Няма задържани за палежа на три автомобила в Монтана. Колите са собственост на полицай и съпругата му, служител в инспекцията по труда. Сигналът за горящите коли е бил подаден в 1 часа и 19 минути в ранните часове в неделя. Двата леки автомобила и джип са били паркиран през блок 25 в квартал "Младост" в Монтана. От полицията разследват умишлен палеж...

публикувано на 03.11.25 в 14:56

Берковица учредява "Зелен патрул"

Нова инициатива, насочена към повишаване на екологичната култура сред младите хора и местната общност, стартира в община Берковица. Инициативата е на кмета Радослав Найденов. В нея ще се включат, освен служители от общинска администрация, свързани с екологията и чистотата, и гимназисти от ЛПГ и гимназия "Д-р Иван Панов".  Идеята е да се..

публикувано на 03.11.25 в 11:25

Разследват кражба на техника в Димово

За кражба, извършена в наследствения имот на столичанин в Димово, се съобщава в днешния бюлетин на видинската полиция. Обект на посегателството, извършено във времето от 25 до 31 октомври, са акумулаторен ъглошлайф, ударна бормашина и пет магнитни отвертки От външната фасада на сградата били откраднати шест соларни лампи със соларните им панели...

публикувано на 03.11.25 в 10:35