По-голямата част от родителите са споделили, че детето им се справя добре с учебния материал, но около 40% процента са заявили, че децата им срещат трудности. Всеки десети родител е отговорил, че детето му има значителни трудности по повечето предмети.
"Интересно е, че родителите, които казват, че децата им изпитват трудности и тези, които казват, че децата им не изпитват трудности, дават различни отговори на въпроса какви са трудностите и защо имат трудности. За родителите, които казват, че детето им не изпитва трудности, по-скоро трудностите са свързани с неясен език в учебниците, учебно съдържание, коeто не е съобразено с възрастта на детето. Проблеми, които по-скоро не са свързани с начина на поднасяне на материала от страна на учителя, които не са свързани конкретно с учителя. А за родителите, които казват, че детето им има проблеми с учебния материал, тези проблеми произтичат по-скоро от прекия контакт с учителя и ролята на учителя по време на преподаването. В този случай на първо място излиза проблемът с онлайн обучението, недобро поднасяне на материала от страна на учителите. Родителите предприемат различни механизми, за да се справят с трудностите на своите деца. Най-честият е да се изпращат децата на допълнителни индивидуални или групови уроци. Най-често деца от 5-и до 7-и клас посещават такива уроци. Близо 1/2 от децата в тези класове ходят на допълнителни уроци на предмети, които се изучават в училище. Това до голяма степен се свързва с предстоящите изпити след 7-и клас, за които детето е необходимо да се подготви допълнително."
В проучването учениците са били склонни да говорят по-обширно за предметите, с които имат проблеми. Математиката е най-трудният предмет за всички ученици от 1 до 10 клас.
"Изследването ни показа и нещо друго - има някои специфични предмети, които затрудняват ученици в определени класове. В 3-ти и 4-ти клас това са предметите "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". Децата доста често имат проблем с несъобразено съдържание с възрастта, според оценка на самите ученици. Липсва кореспонденция между предметите. Самите деца имат усещането, че нещо им липсва, че нещо им е преподадено, а трябва да са научили още нещо допълнително, за да могат да си разберат урока. Обемът на уроците, по оценка на децата, е твърде голям. При встъпването в тези нови предмети "Човекът и обществото" и "Човекът и природата" в 3-ти и 4-ти клас, както и при "История и цивилизации", "География и икономика" в 7-и и 8-и клас, започват да имат много нови понятия, много нови термини, които са по-скоро на научен, академичен език. Стил, който не е подходящ за по-малки деца, които не могат да разберат толкова сложни концепции."
Децата са препоръчали повече време за упражнения, по-систематизирана информация, по-разбираем език в учебниците, акцент върху най-важната информация в урока.
"По-специфичното в препоръките на децата е, че те искат по-интерактивен метод на преподаване на материала. Да имат повече експерименти, примери, графики. Всякакъв начин на преподаване, който ги въвлича чисто опитно в изучавания материал."
Препоръките на учениците и техните родители почти изцяло се припокриват.
"С една интересна разлика. От интервютата на родителите ни направи впечатление, че те искат да има по-голям акцент върху изучаването на историята на България и българската литература. Искат по-голям акцент върху българското. Създава се впечатление сред родителите, че българската история и българската литература убягва от учебното съдържание. Има и едно усещане и у родителите, и у учениците, че има материал, който е свален от по-горните класове, за да се изучава в по-долните. Много често беше споменавано това. Обща препоръка и от родители, и от ученици е да се адаптира самият език и преподаваната информация към възрастта на детето. Да бъде по-систематизирана и да има време за упражнения."
Изводите от изследването ще бъдат взети под внимание при изготвянето на учебните програми и учебниците, допълни Яница Петкова:
"При представянето на изследването в присъствието на експерти от МОН бяха поети такива ангажименти. Все пак изследването е поръчано от МОН, вярвам, че с идеята именно да бъдат отразени желанията и нуждите както на родителите, така и на децата, защото те все пак са основният елемент в процеса на образование. Важно е да се вземат предвид препоръките и на самите учители. Доколкото съм запозната, има такова изследване от страна на МОН и към учителите. Така че и трите гледни точки- на родителите, учениците и учителите, да бъдат взети предвид при една бъдеща реформа, когато и да се осъществи."
Повече- в прикачения звуков файл.
Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците. Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС. Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..
Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..
Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..
Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..
Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а от януари до ноември 2024 година на работа са п остъпили общо 2 888 души. Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..
На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..
Отброяваме последните часове на годината - време за анализи и равносметка, но и за планове, стремежи и амбиции за следващите 12 месеца. Казват, че ако си пожелаеш нещо в новогодишната нощ, то ще се случи. За какво бъдеще на България мечтаят политиците? Проверихме в "Посоките на делника". "Тревожно е забавянето на строителството на новия..