Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поскъпнаха автомобилите, търсенето изпреварва предлагането

Снимка: Радио ВИДИН


Цените на новите и употребявани автомобили през последната година се покачват. Въпреки това на пазара търсенето изпреварва предлагането. Нови автомобили на склад почти липсват, а при покупка клиентите са принудени да чакат с месеци, в някои случаи и година. 

Забавянето на производството идва от недостига на различни части и компоненти в автомобилостроенето. Проблемът е комплексен и е свързан с ковид пандемията и войната в Украйна, обясни за Радио ВИДИН Дончо Димитров търговец на нови автомобили в Монтана и официален представител на "Пежо" за Северозапада:

"Първо с ковид пандемията се сви рязко пазара. Хората се уплашиха, нямаше търсене, нямаше предлагане. Въпреки, че се опитваха такива иновативни методи, като онлайн продажби и прочие, но не стигнаха до кой знае какви успехи. След това започна недостиг на електронни компоненти за автомобилостроенето. Основен производител е Китай от там започна всичко. След това кризата в Украйна повиши цените и на останалите суровини. И това доведе до неминуем ръст на цените на автомобилите и съответно до забавяне на тяхното производство. Към момента няколко марки разполагат с автомобили на склад. Всички работят с поръчки, като срокът за производство на един нов автомобил е в порядъка на 6 месеца и 1 година..."

Въпреки проблема с доставките, в Европа и в България като цяло се наблюдава ръст в продажбите на нови коли. Това се дължи на свития пазар от предишната година. Малко над 200 са закупените нови автомобили през тази година в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. Данните са на Пътна полиция и са до септември месец, уточни Дончо Димитров:

"По последна справка от КАТ, защото тя е най-актуална по брой регистрация на автомобили, общо Враца, Монтана и Видин- трите града в Северозапада, са продадени до септември месец, малко над 200 нови автомобила. Сега това не може да е точно, защото голям е процентът на лизинговите автомобили, които се регистрират да речем в София, а се управляват в Северозападна България. Иначе общо взето в цялата страна до момента са продадени около 25 500 нови автомобила, регистрирани, което спрямо миналата година е малко по-добре, не знам 1, 2 % има някакъв ръст. Но това говорим на база за България. А иначе в ЕС ние сме на последно място по брой продадени нови автомобили на глава от населението..."

Макар и в момента да трябва да се чака известно време за нов автомобил, те имат своите предимства. Основното е липсата на разходи по поддръжка, освен периодичното обслужване, допълва Дончо Димитров. 

Цените на употребяваните автомобили също растат. Причината е, че в България традиционият внос на втора ръка коли от Европа е силно ограничен. Увеличението е с около 20 %, 30 %, смята Любомир Доросиев заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка:

"Автомобили втора употреба все по-трудно се намират, защото новите автомобили се предлагат със закъснение от 1 година, година и половина... На вторичния пазар изпадат много малко автомобили и пазарът е доста динамичен, защото доста търговци имат нужда от втора употреба автомобили. А иначе пазарът е също динамичен, добри са цените все още на втора употреба автомобили, нищо, че се вдигнаха с около 20 %. Има огромно търсене... По принцип тенденцията и на нови, и на втора употреба автомобили през последните  2, 3, 4 години е за повишаване на цената, не знам докъде би могла да стигне... За един автомобил, който го оставят на вторичния пазар в Европа се борят 5, 6 човека и започва едно наддаване, кой ще даде повече за да може да получи този автомобил и да го докара да го продаде на вторичния пазар..."

Според Любомир Доросиев българите не робуват на дадена марка, когато избират употребявана кола. Все пак, въпреки известното покачване в цените, се забелязва търсенето на автомобили до 10 години. При избора е много важно внимателно да се подбира и търговеца. Традиционно колите, които се внасят в България, са от Германия, Италия и Швейцария, допълни още Любомир Доросиев:

За видинчани покачването на цените на автомобилите е нормално предвид инфлацията в момента. Повечето, с които разговаряхме, управляват коли втора ръка, а ако можеха да си позволят нови, не биха отказали, показа анкета на Радио ВИДИН:

"Няма да купувам, аз си имам кола, онзи джип там -14 години е. Нямаме пари за чисто нови коли, ние сме работили 30 и няколко години в чужбина, искам да карам нова кола, но не става. В тази държава трябва да си бандит, крадец за да караш нова кола... На времето при дядо Тошо си чакал за кола, но си взимал нова кола, ти си се возиш в нея. Караш 15, 20 години, това няма да мръдне... Моят автомобил на години е 2001 г., добре е колата нищо, че е стара. Работи като сълза, на старо я купих от Австрия ми я докараха. Доволен съм, е правих някои неща, смених много неща по нея, но съм доволен. Разбира се, че бих искал нов автомобил... Следя, зная, че новите и старите автомобили поскъпват. Кризи, инфлация, икономически, петролни кризи и всякакъв род вече. Сега заводите не работят, няма части, заради войната примерно се чака 6 месеца... 

Прогнозите на някои търговци за колите втора употреба са, че те могат да достигнат 50 % спрямо миналата година. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00

Яница Петкова: Политическата памет на обществото ни е кратка

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове в..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Любен Иванов: Решенията на Борисов зависят от желанията на Пеевски

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Продължава ли да поскъпва животът у нас?

От Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ отчетоха, че в България една трета от основните стоки са сред най-скъпите в Европейския съюз, а останалите цени са равни или близки до средноевропейските. Това показват данните от наблюдение на 20 основни храни и на бензина за септември. Президентът на синдиката Пламен Димитров заяви,..

публикувано на 22.10.25 в 10:45

Напредъка и ползите от въвеждането на еврото обсъдиха във Видин

Напредъкът в процеса по присъединяването на България към еврозоната бе представен на информационна среща във Видин. Участниците в дискусията разсеяха редица митове около въвеждането на еврото като официална валута у нас.  Модератор на дискусията, която се състоя в Културен център "Жул Паскин", беше областният управител Ани Арутюнян :..

публикувано на 21.10.25 в 12:07

Какви са приоритетите пред Общините след Годишната среща на местните власти

Годишната среща на местните власти събра местните власти и институциите в общ диалог за преход към еврото, обсъждане и решения на предизвикателствата пред общините. Бюджети в евро, инвестиционните програми на общините, новото изчисление на такса "смет" по нов начин, безводието- тези и други теми бяха дискутирани на тридневния форум.  "Както и..

публикувано на 20.10.25 в 14:35

Долно Линево - красиво село на брега на Дунав

Днес гостуваме в село Долно Линево -  едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..

публикувано на 17.10.25 в 11:10