Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лора Стоянова: Ролята на училищния психолог е много важна

Снимка: Лора Стоянова Личен архив



Проблемите в училищe, проблемните деца и агресията в учебните заведения са теми, които, за съжаление, намират все по-често място в ежедневието ни. Това са въпроси, на които не обръщаме особено внимание, пренебрегваме или често отричаме. В този контекст, каква е ролята на училищния психолог? 

Специалистът предоставя директна подкрепа за поддържането на мотивацията на учениците да усвояват знания, както и за поддържане на позитивен психо-емоционален климат в училищната структура. Това обясни Лора Стоянова, училищен психолог в СУ "Цар Симеон Велики" във Видин


"Това се случва чрез различни дейности. Например- диагностика, индивидуално консултиране, работа в група, превантивни програми, при нужда - програми с интервентна насоченост, например, свързани с насилие и тормоз или зависимости, работа с родители, постоянна работа с педагозите, обменяне на информация, посредничество при нужда..."

Стигмата към психолога все още я има, посочва още Лора Стоянова:

"Много ми се иска да изясним разликата между психолог, психотерапевт и психиатър, защото някак се губи. Все още има родители, които казват "моето дете е нормално, защо ще ходи на психолог". Или "аз не съм луд, защо трябва да идвам тук". Психиатърът е специалист, който е завършил медицинско образование и е специализирал "Психиатрия" - третира психичното разстройство и психичните дисфункции с медикаменти. Той е единственият, който може да изписва медикаментозно лечение и разглежда психичните разстройства със законите на биологията. Психологът от своя страна не е завършил медицинско образование и не изписва медикаменти. Работи с душевните страдания на децата, и не само на децата, с хората, с дисфункциите в поведението, стреса, редукция на стреса, емоционалната интелигентност, социалните умения и много други неща, травмите - всички имаме травми."

Психологът диагностицира чрез различни "инструменти" и извежда хипотези за личностните структури, за дисфункциите, и за нуждата от консултиране или терапевтична работа, добавя Лора Стоянова.

Много деца се страхуват от училищния психолог, или изпитват срам да не бъдат приети от съучениците си като различни. Напоследък, обаче, има тенденция учениците сами да търсят специалиста. 

"Случвало се е дете да се срамува, че ще бъде изпратено при психолог, не само тук. Срещала съм случаи, в които да, децата се срамуват какво ще кажат съучениците му, но някак си това клише се разбива с времето. Все повече родители са отворени да потърсят помощ при нужда, все повече деца идват сами да споделят, да им бъде осигурено пространство, в което могат да споделят чувства, мисли, емоции и съответно те да бъдат рационализирани по някакъв начин." 

Първоначално децата не разбират, че училищният психолог ще ги изслуша, а след това ще ги посъветва и ще направи всичко възможно, за да помогне за решаването на техния проблем и подобряване на психичното им състояние. Това осъзнаване идва на по-късен етап, често след първото посещение при специалиста. 

Едни от най-честите проблеми, с които децата се сблъскват в училище, са подигравките и тормозът. Това води до агресия при учениците, като често причина за нея е и семейната среда. 

"Ако разгледаме едно дете, често се казва, това дете е агресивно. Едно дете, което има някакъв симптом, изведено извън контекста на социалната функционалност на детето, житейската му ситуация. То се емблематизира като "агресивното дете", не се разглеждат подробностите, които са довели до това състояние. Много често едно агресивно поведение замаскира много други неща. Възможно е да бъде несръчен опит на детето да комуникира. Деца, които имат дисфункции в социалните умения. В такъв случай се влиза и се работи с групата, поне в училище, в училищен формат - за повишаване на социалните умения. Има деца, които не разпознават емоциите си, по-трудно им е." 

Отхвърлянето също е често срещан проблем в училище. Тук не само, че децата не успяват да създадат приятелства, но ясно им бива показано, че те са нежелани в "групата". Така например, по време на учебния процес на някои ученици не се дава възможност да се изявят и те биват подценявани. 

Ако повече млади хора разберат, че не е нужно да се борят сами със своите страхове, със съмнения си, с вътрешните си конфликти или подозренията, които имат, както и с очакванията на другите, то те ще създадат среда, в която срещата с психолога ще се възприема като грижа за себе си, обичане и приемане на собствената си личност. Нека приемат срещата със специалиста като пространство, в което няма да бъдат съдени, оценявани, критикувани, контролирани и категоризирани, а просто ще бъдат водени по пътя на себепознанието.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 28 септември 2025 година

„Неделник“ е тук. Темите: В петък вечер в Залата за изяви на Регионална библиотека „Михалаки Георгиев“ във Видин се състоя музикално-поетичен концерт „Поезия и музика за живота“ с участието на Марко Милошевич и Борис Режак . Гостите от Сърбия потопиха публката в неповторима атмосфера, изпълнена с поезия, музика и вдъхновение...

публикувано на 28.09.25 в 13:49

"Иди си от мене, Господи, понеже аз съм грешен човек"

В Първа неделя след Неделя подир Въздвижение,  Църквата насочва нашето внимание към осъзнаване на висотата на духовното служение и в същото време неговата простота и достъпност за всеки един от нас.  "Мнозина влизат в храма със своите претенции - с мисълта, че Бог и Църквата са им длъжници. Ние трябва да се приближаваме и да вървим към..

публикувано на 28.09.25 в 08:00

Авария в Жеглица: Питейна вода се губи на фона на сушата в страната

Във видинското село Жеглица бе подаден сигнал за сериозна авария на уличен водопровод, при която се наблюдава изтичане на питейна вода. Случаят се развива именно в период, когато голяма част от страната се намира в продължителна суша . До момента няма публично достъпна информация за причините, обема на изтеклата вода или сумата на щетите (ако има..

публикувано на 26.09.25 в 18:00

"Игра на криеница" с фатален край

През май 1992-а някъде в Дания група четвъртокласници е на излет сред природата. Разходката им обаче се превръща в кошмар, когато в близкото блато се натъкват на труп, докато играят на криеница. Без да искат, малчуганите са намерили една от жертвите на вилнеещия в околността по това време сериен убиец. Малко по-късно убиецът е заловен и на свой..

публикувано на 26.09.25 в 17:05
Елена Павлова

Елена Павлова: 30 години по пътя на преводача

Днес отбелязваме Европейския ден на езиците - повод да се замислим за хората, които не само владеят повече от един език, а и ги правят част от живота си. Хора, за които езиците не са просто средства за комуникация, а врати към различни светове. Елена Павлова е точно такъв човек - освен български, тя общува свободно и на английски и руски. И..

публикувано на 26.09.25 в 16:30
Стефан Командарев, Гергана Плетньова и Симеон Венциславов (от ляво надясно)

"Златна роза" за филма "Made in EU" със сценарист Симеон Венциславов

Филмът "Made in EU" , на режисьора Стефан Командарев,  получи Голямата награда за пълнометражен игрален филм в 43-тото издание на Фестивала на българското кино "Златна роза" във Варна.  Според журито, това е безкомпромисна творба, която, освен че отразява духа на съвремието в България, тесногръдието, страха и покорството, внушава и надежда в..

публикувано на 26.09.25 в 16:05

"Едно" на 26 септември 2025 година

В "Едно" представяме събитията, които организираха от фондация "Подкрепа за реализация" - Видин през месец септември, както и предстоящите.  От Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с увреждания към фондацията отбеляза Деня на Съединението на Княжество България и Източна Румелия с посещение в музея. Разгледаха..

публикувано на 26.09.25 в 14:30