Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

С деца на море: Почивка или предизвикателство?

Когато чуеш „лятна почивка с децата на море“, първата дума, която ти идва на ум, определено не е „почивка“. Истината е, че тази така наречена „ваканция“ често прилича повече на оцеляване, отколкото на отмора. А когато се върнеш и познати те попитат как е минала почивката на морето, първата мисъл, която ти хрумва и с която описваш преживяването е..

публикувано на 21.08.25 в 16:05

Божана Арсенова: Земеделието и животновъдството бяха неизменна част от Ковачица

Днес в "Думата имат старейшините" гостува Божана Арсенова от Ковачица. Тя е икономист по професия. Работила е дълги години в плановия отдел към местното Трудовото кооперативно земеделско стопанство, така нареченото ТКЗС, в ломското село. За Ковачица си спомня, че навремето е имало около 4000 жители и силно развито земеделие и животновъдство...

публикувано на 21.08.25 в 16:00

Ремонт подобрява условията на живот в Дома за стари хора в Мездра

Домът за стари хора в град Мездра ще бъде обновен. В момента тече ремонт на двора и втория етаж на сградата, което ще позволи на потребителите на услугата да имат повече свободно пространство и по-добри условия за живот, каза за Радио Видин Розалина Георгиева , директор Дирекция "Инвестиционни проекти, обществени поръчки, общинска..

публикувано на 21.08.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 21 август 2025 слушаме музика из поредицата полицейски филми с Луи дьо Фюнес

Поредицата включва шест филма със специалното участие на Луи дьо Фюнес. Техен режиьор е Жан Жиро. Актьорският персонал, поне в основните роли, е почти еднакъв. Автор на партитурата е  Раймон Льофевр , който дирижира своя оркестър. Музиката е слънчева, жизнерадостна и лесно запомняща се. Обединяващ е "Маршът на полицаите", охарактеризиращ екипа,..

публикувано на 21.08.25 в 09:00

Агенция "Мяра": 74% от българите казват, че животът поскъпва

Близо три четвърти от пълнолетните българи намират, че в последните седмици има увеличение на цените на стоките и услугите. Данните са от независима изследователска програма на социологическата агенция „Мяра“, публикувани днес. Изследването е проведено в началото на август сред 801 пълнолетни български граждани.  „В последните няколко седмици усетих..

публикувано на 20.08.25 в 17:40

За комарите и хората

Международният ден на комара се отбелязва всяка година на 20 август. Това е денят, в който се чества годишнината от откритието на сър Роналд Рос на начина за пренасяне на болестта малария през далечната 1897 година. Днес обаче няма да говорим за опасностите, които те крият и некомфорта, който ни носят, а ще пречупим темата от забавната страна..

публикувано на 20.08.25 в 13:17

"Севилският бръснар" идва в Белоградчик

Операта на Росини "Севилският бръснар"  е част от фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик. Произведението е едно от най-обичаните, пленяващи със своята жизнерадост, заразяващо с хумора си, запомнящо се със своята мелодичност и музикална изобретателност. Твърди се, че Росини написва този свой шедьовър само за 12 дни. Но това съвсем не..

публикувано на 20.08.25 в 13:00