Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Комедията "И верният отговор е..." поставя важните въпроси с усмивка

Отговорите на големите житейски въпроси, представени със средствата на комедията и талантът на младите български актьори Луиза Григорова - Макариев, Боряна Братоева и Христо Пъдев, са събрани в спектакъла "И верният отговор е..." на режисьора Мартин Каров. На 5 март публиката във Видин ще може да гледа и да се забавлява с историята, която разказва..

публикувано на 19.02.25 в 14:00

"Български митове и легенди" представят с късометражни филми във Видин

Четири нови български късометражни филма, разкриващи дълбочината на българските традиции и култура, ще бъдат представени във Видин . Селекцията "Български митове и легенди" е на колектива на най-голямата мрежа за късо кино - "Кинематограф". Мисията на платформата е да популяризира късометражното кино и да го среща с по-широката публика, тъй като..

публикувано на 19.02.25 в 11:32

Гербът на Видин на 89 години

Преди 89 години на днешния ден Видин се сдобива с герб . Той е изработен по идея на тогавашния кмет д-р Бърни Бончев, който много искал Видин да има символ, който да обхваща целия облик на града и да го представя по най-добрия начин. Проектът на герба е одобрен на заседание на Общинския съвет на 18 февруари 1936 г. и се взема решение да бъде..

публикувано на 18.02.25 в 16:11

Видинският отбор по английска реч и дебати се отличи на състезание

Отборът  по английска реч и дебати  "BEST"   на ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин се завърна от зимното издание на състезанието с много отличия и награди .  Йоанна Иванова и Стефан Симеонов , от осми клас, спечелиха купата за първото място в категория "Начинаещи" и медали за шесто място в "Напреднали" на финалите:  "Аз и..

публикувано на 18.02.25 в 15:00

Зрелостници от Видин представят "Лентата на спомените"

Дванайсетокласници от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин организират изложба концерт "Лентата на спомените" . Идеята е на учениците, които искат да покажат своето развитие и израстване през годините и да си припомнят различните моменти от ученическия живот. Общо 21 са завършващите младежи в паралелка с профил "Музика и изобразително..

публикувано на 18.02.25 в 14:00

"Поезията на 90-те оживява" в библиотеката в Монтана

Прожекция на кратки поетични филми по стихове от 90-те години на български автори ще се състои днес, 18 февруари, от 17:00 часа в  Регионална библиотека "Гео Милев" в Монтана . Проектът се нарича "Поезията на 90-те оживява" и включва филми, които са съчетание на музика, визия и стихове на известни и любими български автори, разказва Мария..

публикувано на 18.02.25 в 13:00
Иван Попов

Четирима опълченци от с. Лик участват в Освободителната война

Повече от седем хиляди и петстотин български патриоти участват в Руско-турската освободителна война. Към Българското опълчение се присъединяват и четирима опълченци, родени в мездренското село Лик. Иван Петров Попов (1841-1928) е изключителна личност, чието име остава в народната памет и за когото и до днес се разказва. Още през 1860 година той е..

публикувано на 18.02.25 в 08:46