Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Готови са 4% от новия път Видин-Ботевград

Снимка: МРРБ

В навечерието на Великден министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков откри за движение 7,5-километрова отсечка от новостроящия се скоростен път Мездра-Ботевград при село Новачене. Стойността на новоизградената отсечка е 168 млн. лева. 

Пуснатият в експлоатация нов участък от скоростния път Видин-Ботевград обхваща пътния възел „Новачене”, при пресичането с общински път с. Новачене - с. Боженица, което е решено на две нива, с пътен възел тип „диамант”. След възела пътят продължава като обход, с изградени множество големи съоръжения - мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.

Изградена е и площадка за отдих на км 191, при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи - водопроводи, напоителни системи, електро и газопроводи.

Екип от експерти на Европейския център за транспортни политики извърши инспекция по пътна безопасност на готовия участък. Какво констатираха пътните експерти?

"Доста дълго време са чакани тези седем километра и половина, защото точно тези 7,5 километра заобикалят селата Скравена и Новачене, а си спомняте колко много пътнотранспортни произшествия станаха именно между тези две села. Откриването на тази отсечка няма как да не бъде приветствано. В тази връзка, след като уведомихме АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) и помолихме за тяхното съдействие, направихме проверка за това какво е реалното състояние на този път. Това, което мога да кажа, като заключение, е, че са положили много усилия, много от елементите са много добре изградени, но имаме някои забележки, които се надяваме да бъдат отстранени. Не е случайно, че България е на 97-о място в класацията на Световния икономически форум по качество на инфраструктурата след държави като Уганда и Зимбабве. Обичайното нещо, което наблюдаваме на няколко пътя, не само на този, шумоизолиращите бариери отпред изглеждат много добре, но отзад е грозна картинка. На много места отводняването е направено много добре, но имаше няколко точки, в които шахтите, които трябва да приемат водата, са направени над нивото на асфалтовото покритие, което ще създаде определени рискове за настъпване на аквапланинг. Не останахме доволни от това, че за пореден път видяхме да е използван т.нар. термопластик за маркировката, за който много пъти сме обяснявали, че е крайно неподходящ за нашите метеорологични условия. Освен това маркировката е положена по, меко казано, безобразен начин. На някои места преходът от асфалта към банкета не е направен по най-добрия начин. Изобщо има дребни детайли, които за един нов път, който струва толкова много пари и го чакаме с такова нетърпение вече четвърта година, можеше повече старание да се вложи. Категорично не казваме, че пътят е опасен или че не е направен според нормите. На първо четене той е направен добре, призоваваме да се извърши проверка с георадар или с дефлектометър и дефлектограф, за да се провери дали може да понесе съответното натоварване, дали е оразмерен правилно и какво е неговото качество при дългосрочна експлоатация", обясни Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.

След официалното откриване на отсечката Диана Русинова отбеляза, че са отстранени голяма част от забележките.

Въпреки добрата новина, че част от новия път Видин-Ботевград вече е пусната в експлоатация, остават в различна степен на готовност още близо 180 километра или около 95% от целия път. В какъв етап са отделните участъци?

"От Ружинци към Видин се строи. В частта, която беше от Монтана към Ружинци, Министерски съвет взе решение за отчуждаване. В момента процедурите за отчуждаване са на финалната права. За съжаление, законът позволява да бъдат обжалвани оценките. В момента сме в съдебна фаза, очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и да можем да дадем фронт за започване на строежа в тази част. В участъка Ботевград-Мездра се строи. Имаме обаче проблеми, че до този момент бяха предвидени пет кръстовища на едно ниво. В момента сме на финалната права да одобрим Подробния устройствен план и преработка на проектите така, че всички кръстовища до Мездра да бъдат на две нива. Разбира се, строителите не са спрели работа. Надяваме се да можем да компенсираме чисто процедурно времето и да може строителите да имат възможността в рамките на година и половина да завършат строителството в тази част. За съжаление, за част от този път бяхме наследили сериозни процедурни проблеми. Това е частта, която е между Враца и Монтана. Трасето, което беше определено, не беше подходящо. В момента сме започнали наново проектиране, но тази част от този скоростен път ще остане като последна. Всички части от пътя са на различен етап- едни в строителство, други в етап проектиране, но всеки от етапите ги работим усилено. Работи се във видимата и в невидимата част. Невидимата част са процедурите, но без тях няма да стигнем до видимата част. Ще се наложи да бъде затворен за движение участъкът на Е-79 до Ребърково заради взривни работи близо до Мездра. В момента се прави организация на движението, тъй като трябва да осигурим обходни маршрути", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Скоростният път Видин-Ботевград, с обща дължина от 190 км, се очаква да бъде готов през 2027 година. Темповете на строителство зависят от волята на властта дали да го има този важен за цяла Северозападна България инфраструктурен проект. Представителите на основните политически сили от Видин изразиха по време на предизборната кампания твърдата си позиция да работят за развитието на региона. 

Можете да ги чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10