Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

10 години Дунав мост Видин - Калафат

Снимка: Светослав Цветанов

През този месец се навършват 10 години откакто е пуснат в експлоатация Дунав мост  Видин - Калафат "Нова Европа". Равносметката е изцяло положителна, заяви изпълнителният директор на смесеното българо-румънско дружество, Инженер Людмил Димитров :

"Дунав мост при Видин-Калафат се оказа предпочитано място за преминаване на река Дунав, знаете и тирове, и леки коли, тежкотоварни. Равносметката, за тези десет години са минали близо десет милиона превозни средства по съоръжението, инфраструктурата, като от тях близо 60% са тежкотоварните над 3.5 тона. Така че е положително, както казах оказа се предпочитано място за преминаване. Иначе постоянно расте трафикът през годините, близо 12-15% се увеличава трафикът всяка година, спрямо предишната. Примерно мога да кажа, че за миналата година, 2022 година, са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 000 са тежкотоварните и отново имаме 12% увеличение спрямо предишния период. Средно дневно минават в двете посоки - изход България, вход България около 2 500 - 3 000 хиляди тежкотоварни превозни средства и около 1 000 - 1 200 леки коли."
Дунав мост-2 между Видин и Калафат
Приоритетите на българо-румънското  дружество, като оператор на моста, са поддържане на техническата изправност на съоръжението и прилежащата му инфраструктура, както и безопасно преминаване и обслужване на клиентите. Какво е техническото състояние, десет години след откриването на Дунав мост 2, съобщи Людмил Димитров:

"Както знаете, има учредено смесено българо-румънско дружество за управлението на съоръжението, на инфраструктурата. То е уникално по своята същност, защото е първо и единствено смесено дружество. Две са основните функции, които изпълнява дружеството, това е поддържането техническата изправност на приложението и прилежащата му инфраструктура, както и обслужване на клиентите, безопасно преминаване и заплащане на таксите. Мога да кажа, за тези десет години, че дружеството се справи и продължава да се справя успешно със задачите, както казах по първата, относно преминаването на моторни превозни средства, близо 10 млн. са преминали. А по втората, техническата задача - поддръжка на съоръжението и прилежащата инфраструктура, мога да кажа, че за тези десет години, инфраструктурата и съоръжението са в отлично състояние. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена методика, целогодишно, изпълнява се както трябва. Не са изпълнявани до сега сериозни ремонти, не е имало нужда, единствено се ремонтира настилката, която се руши от тежкотоварния трафик, който казах, че е много. Така, че няма някакви сериозни проблеми, в отлично техническо състояние е съоръжението."

С какви предизвикателства се сблъскват от управата на съоръжението, има ли решения и какви са те посочи Людмил Димитров:

"Ние големи проблеми като дружество, което стопанисва моста, нямаме. Но със сигурност голям проблем за общината, за гражданите, за държавата като цяло това са непрекъснатите опашки, които стават от тежкотоварни моторни превозни средства. Причините за това са две, бих могъл да кажа. Едното е, че граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, както казах. Също не е проектиран и пунктът за изпълняване на многото проверки, които се случват на него. Втората причина, това е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция, особено на Румъния да прави 100% граничен контрол, с което се увеличава и времето за преминаване на моторните превозни средства. И на практика, въпреки че е вътрешна граница, са задължителни митническите и граничният контрол и скоростта за преминаване на всяко моторно превозно средства зависи точно от този контрол, което е извън прерогативите на дружеството и не бихме могли да влияем на него. Иначе голям проблем е и така наречените "спящи", почиващи тирове, тежкотоварни, над 12 тона, които, когато им дойде времето за почивка, спират, заключват и започват да спят. В резултат на което други тирове ги изпреварват и се образуват така наречените тапи, които пречат и на лекотоварния трафик. Знаете, има много оплаквания и това е големият проблем в момента на съоръжението и на пункта. Решаването на този проблем е комплексен и трябва много институции да се ангажират. Лошото е че свързват тези опашки с работата на нашето дружество, но това не е така. Относно времето на преминаване на тежкотоварния трафик в няколко насоки може да се работи. Едното е разширяването на пункта, предприети са вече стъпки в тази посока, но това изцяло зависи от румънската държава , защото пункта се намира на тяхна територия. В момента пет трасета има за тежък трафик и едно за лек трафик на излизане от България. Ако се разшири пунктът с две-три трасета, разбира се, че ще е по-добре. Също, надяваме се, да влязат България и Румъния в Шенгенското пространство, което би облекчило граничния трафик, даже би отсъствал, би останал само митническият. А иначе относно почиващите тирове, които са на съоръжението, би било добре примерно както на Русе да се изгради един буферен паркинг от Община, Държава,  където да изчакват там камионите, а не на самата инфраструктура и да възпрепятстват и лекия трафик. 

От пускането в експлоатация на Дунав мост Видин - Калафат, таксите не са променяни. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на пос терминал.

Съоръжението е построено с държавни и европейски средства. Изплатена ли е инвестицията за тези 10 години, научаваме от Людмил Димитров:

"Знаете, изцяло съоръжението е построено със заеми от различни институции, като близо 80% от тях са от българската държава, съответно и тя за този момент взима по-голям дивидент. Все още се изплащат тези заеми и задължения, но скоростта, с която се изплащат е по-голяма от предвидената, именно защото и трафикът е по-голям от предвидения. Тези 10 млн. изминали превозни средства го доказват, както и на това се дължат опашките, защото камионите, които отиват към пункта са много по-голям брой от това, което може да премине на самия пункт. Дружеството успешно се развива, както казах и показа през годините, че българи и румънци могат да работят заедно, без проблеми, в синхрон за полза на съоръжението."


Актуалната обстановка за трафика може да се следи във всеки един момент чрез мобилното приложение на Дунав мост Видин - Калафат.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 18 май 2025 година

Тръгваме да попътуваме с „Неделник“! Има – няма преди месец ви срещнах с инициаторите за една среща на випуск 1980 година на тогавашната видинска гимназия "Димитър Благоев", Валери Минков и Веселин Станков. 45т-а годишнина от завършването си ще отбележат някогашните абитуриенти на 6 и 7 юни. До къде стигнаха нещата с..

публикувано на 18.05.25 в 15:41

Да служим на Бога с дух и истина

На петата неделя след Пасха Христова Православната църква ни припомня разговора на Господ Иисус със самарянката . По Христово време самаряните са живеели на юг от Галилея и на север от Юдея в палестинската ивица от Средиземно море до река Йордан. Самаряните не са израилтяни, а смес между асирийски преселници и завареното от тях..

публикувано на 18.05.25 в 08:00

"Подай ръка" с подкрепа за семейство от Монтана

Фондация "Подай ръка - дари по-добро бъдеще" обяви кампания в подкрепа на семейство от Монтана. Мери е самотна майка, която се бори, за да  отгледа трите си деца - на 14, на 11 и на 6 години. Няма постоянна работа, а семейството  оцелява благодарение само на детските надбавки, обясни социалният работник към благотворителната организация..

публикувано на 16.05.25 в 17:43

Групата "North West 3700" с нова песен и участие на фестивала "Summer vibes"

Вече сме ви срещали с видинската група North West 3700 . В състава ѝ са  Михаил Георгиев, Александър Марков, Марин Ангелов, Милчо Кръстев и Илия Илиев - петима приятели, обединени от страстта си към музиката и родния край . Те не просто свирят и пеят - те живеят музиката. Всеки от тях владее различни инструменти, пеят, пишат текстовете си..

публикувано на 16.05.25 в 17:40

Загадъчните "Момичетата от книжарница "Блумсбъри"

Лондон през 50-те години на ХХ век. Книжарница „Блумсбъри“. Изисканото царство на книгите изглежда измамно спокойно, почти съвършено, благодарение на петдесет и едно правила, които управителят Хърбърт Дътън държи да се следват по-строго дори от Десетте божи заповеди. Докато има дисциплина, нищо не може да се обърка, нали така? Под..

публикувано на 16.05.25 в 16:55

От всеки жълъд "човек" не става

Жълъдите са навсякъде в парковете, а освен храна за животни, те могат да се превърнат и в чудесна декорация за дома. От тях можем да изработим венци и свещници, лампички и висулки, рамки за картини, украси за маси и какво ли още не. Може би горният списък далеч не изчерпва всички варианти. Жълъдите са един от многото естествени материали, които..

публикувано на 16.05.25 в 16:50

Млади доброволци от България и чужбина променят живота в Чупрене

В сърцето на малкото, но изпълнено с живот село Чупрене, в Основно училище "Акад. Михаил Димитров“, се случва нещо различно. С усмивки, цветни материали и силна вяра в промяната, група млади хора вдъхновяват децата да мечтаят, да творят и да вярват в силата на общността.  Те са част от проекта " Бъдещи създатели за приобщаване и устойчивост "..

публикувано на 16.05.25 в 16:15