Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

100 години жп линия Видин - Мездра

Предстои модернизация с европейско финансиране

7
Снимка: Генади Цоков

С откриването на паметна плоча и изложба във Видин бе отбелязана 100-годишнината от откриването на железопътната линия Мездра- Видин. С днешния ден почитаме не само усилията на инженерите и проектантите, строителите на железни пътища, но и на хората мечтатели. Това каза при откриването на паметната плоча  генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Златин Крумов:

"Всички знаем, как преди повече от 120 години е стартирала тази инициатива и през какви трудности е преминало проектирането и изграждането на тази железопътна линия. Знаем каква изумителна радост са показали местните хора при пристигането на влака във Видин. И е хубаво, когато се оплакваме от съвременните проблеми като инфлация, бавни законови процедури, икономически застой  и десетки други неща, да си спомняме това. 100 години по-късно нашето поколение дължи на Северозападна България една модерна, бърза и сигурна железница.“
 
Генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" заяви, че с реализацията в близките години на големия инфраструктурен проект "Модернизация на железопътната линия Видин – София ", на Северозападна България ще се осигурят железопътни линии с най-съвременно качество. В област Видин попада последният участък от железопътната линия Видин – София, Видин – Медковец. Индикативната стойност на строителството е  приблизително € 613 530 000. В железопътен участък Видин – Медковец ще бъдат изградени два тунела с дължини съответно 325 и 2975 метра, 6 броя мостове с обща дължина 564 метра, виадукти и естакади – 11 броя с обща дължина 4680 метра, както и естакада с дължина 1126 метра и височина 112 метра. Предвижда се модернизацията да се извърши с европейско финансиране чрез програма Механизъм за свързване на Европа, като максимално допустимият размер на безвъзмездната помощ е 85%.

20 години Видин чака модернизация на жп линията, каза кметът Цветан Ценков:

"Преди повече от 22 години нашият град и жп - линията от София през Видин и Калафат до Виена беше определена, като Интерсити експресните линии. За съжаление двата милиарда потънаха някъде. Аз приветствам усилията на сегашното ръководство на Българските железници да се изгради скоростно трасе и от София до Видин да се пътува за 1 час и 35 минути. Пожелавам да се пребори с всички тръжни процедури, да премине през всички препятствия, за да могат да се осъществят тези прекрасни идеи, свързани с модернизацията."

Във връзка с навършването на 100 години от завършването на строежа на жп линията Мездра - Видин Държавен архив - Видин подреди и изложбата "100 години железопътен транспорт във Видин".  Тя включва четири табла, на които са показани малка част от съхраняваните документи по темата, както и снимки и пощенски картички, каза началникът на Държавен архив - Видин Светлана Кръстева: 

"В изложбата може да се види откъс от спомените на Георги Добринович, адвокат, народен представител, които е публикувал в книгата си "Моите спомени" 1932 година, може да се види протокол на видинския  Градски общински съвет с решение да се изпрати делегация в МС с искане за направата на жп линия Видин -Мездра... Снимките, предоставени от г-н Рангелов,  отразяват моменти от строителството на линията..."

Първоначално линията Мездра - Видин е предвидена като теснолинейка. Благодарение на усилията на народните представители Георги Добринович и Найчо Цанов, както и на общинското управление и на цялата общественост линията става първостепенна, тоест с нормална ширина. Дълги битки са водени и за това железопътното трасе за Видин да не е отклонение на линията за Лом, каквато идея в един момент е надделявала, разказа Светлана Кръстева:

"През 1894 година има закон за проектирането за построяване на жп мрежата в България, линията до Видин е планирана като теснолинейка... Заради линията през 1896 г. Добринович предизвиква скандал в парламента ...и се хвърля в ръкопашен бой в защита на своята теза... Инцидентът води до закриване на заседанието... Въпросът остава негласуван и впоследствие се приема вариантът линията да бъде Брусарци-Видин, а не през Лом за Видин..."

В крайна сметка след много перипетии, включително временно спиране на започналото през 1908 година строителство заради Балканската война, на 1 юли 1923 година първият локомотив спира във Видин, а негов машинист е цар Борис Трети. 

Във видинския архив се съхраняват и документи, свързани с изграждането на жп гарата във Видин. Светлана Кръстева разказа, че и тук голяма заслуга има видинската общественост: 

"Започналото строителство е преустановено през 1908 година, частта Брусарци-Видин се изгражда на два пъти... За строежа се ползва труд на военнопленници и повиничари...Строежът е завършен през 1929 година."

Програмата за отбелязване на 100-годишнината от завършването на жп линията Мездра - Видин включваше и представянето на юбилейното издание сборник-монографии на инж. Иван Гогев "Железният път като вдъхновение".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Музей

Възраждането на Видинския край през 18-19 век - акцент в новата експозиция на музей "Конака"

Непоказани досега документ и икони ще бъдат част от раздел "Възраждане" на новата експозиция на исторически музей "Конака" във Видин. Специален акцент в "История на България 15-19 век" е Възраждането на Видинския край. В три зали ще бъдат представени най-важните моменти от хайдутството до Освобождението на Видин. 8 са основните теми, обясни уредникът в..

публикувано на 10.09.25 в 17:08

Какво показва Пътната карта на пенсионната система в България

До увеличениео на възрастта на пенсиониране няма да се пристъпва. Пътната карта за усъвършенстване на пенсионната система в България беше приета в средата на месец май тази година, когато Народното събрание задължи няколко министерства, в това число Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Комисията за финансов..

публикувано на 10.09.25 в 14:25

Девети септември 1944 година - превратът, който промени България

На днешния ден ще се върнем назад във времето и ще си припомним събитията от една бележита дата от близкото историческо минало. Утрото на 9 септември 1944 г., което бележи един от най-резките завои в българската история на XX век. За броени часове държавната власт преминава от правителството на Константин Муравиев в ръцете на Отечествения..

публикувано на 09.09.25 в 16:14

Козлодуй се готви за Фестивал на занаятите и изкуствата

Фестивал на занаятите и изкуствата ще се проведе от 12-и до 14-и септември в Козлодуй. Форумът стана традиционен, а стремежът на Общината е да предлага все по-богата и разнообразна програма и за възрастните, и за децата, каза Величка Нейчева, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в общинската администрация: "Програмата е много..

публикувано на 09.09.25 в 15:00

Как ПГ "Васил Левски" в Мездра посреща новата учебна година

С нови преподаватели и повишен брой ученици,  с добър външен вид, обновени класни стаи, почистени коридори, ръководството на ПГ "Васил Левски" в Мездра започва новата учебна 2025/2026 година.  Общо 138 са учениците, записали се в 4 специалности в 8. клас. С една в повече са паралелките тази година,  каза директорът Мирослав Павлов: "За..

публикувано на 09.09.25 в 14:10

Курс по шев и работа с шевни машини ще се проведе във Видин

Курс по шев и работа с шевни машини започва във Видин в Центъра "Свободата да съм". Преподавател е Иван Попов. "Много хора биха искали да си подгънат дреха или пердета, да си зашият дребни неща, но не знаят как. Ето този курс би им помогнал с основни насоки за шиенето и поддържане на шевните машини. Курсът ще започне на 20 септември и ще се..

публикувано на 09.09.25 в 13:15
Николай Бобев и неговият преподавател Николай Илиев

Видински ученик участва в Лятна академия за духови инструменти

Петокласникът Николай Бобев от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин  е първият ученик от община Видин, който взе участие в шестата Лятната академия за духови инструменти. Инициативата се проведе в  училище "Любен Каравелов"  в Копривщица. Той участва в  академията със своя преподавател Николай Илиев, който в същото време е..

публикувано на 09.09.25 в 12:05