Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачите искат решения на проблемите с тол системата

Снимка: Радио ВИДИН

С 50% процента по-високи тол такси заплащат тежкотоварните автомобили, преминаващи през България. Първоначално увеличението трябваше да се случи в началото на годината, но бе отложено с 6 месеца, а от началото на юли покачването е факт. Според директора на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров нито един от поетите ангажименти от страна на властите за решаване на проблемите с тол системата не е изпълнен:

"Тол таксите са вдигнати въпреки нашето настояване за тяхното отлагане, като е важно да се подчертае, че отлагането не е самоцелно. При предходното отлагане с 6 месеца бяха поети определени ангажименти, като нито един от тях не се реализира. Предното отлагане не постигна своята цел, тъй като основните разходи ни бяха свързани с одит на тол системата, по отношение на въвеждането на отстъпки за вътрешния транспорт и мислене на механизми за прехвърляна на основната тежест върху транзитния трафик по отношение на платените суми във връзка с използването на пътищата. И нещо друго, много важно, което беше поето като ангажимент е свързано с многото глоби и нарушения, които излизат на превозвачите, които са изрядни..."

На фона на всичките проблеми в тол системата, качеството на пътищата не съответства на увеличените такси, коментира още Димитър Димитров. Той даде за пример преминаването на тежкотоварния трафик в Северозапада, където положението винаги е било критично, особено сега, след ограничаване на маршрутите заради затворения участък на Е-79:

"Тол такси се плащат за там, където има път. И тук вече следващият проблем - биват принуждавани превозвачите в момента в Северозападна България, където положението винаги е било критично, в момента още повече с оглед затворената отсечка между Лютидол и Мездра... В момента превозвачите там са изправени в ситуация да се движат по едни пътища, които ги няма... Дори в самото начало, когато имахме обходен маршрут "Петрохан" ситуацията беше малко по-добре. В момента и маршрут "Петрохан" дори като обходен маршрут е затворен. Нещото, за което ние настояваме, е той да бъде отворен за тежкотоварни автомобили отново. Ние съзнаваме, че пътят е тежък, съзнаваме, че има много трафик. Но истината е, че другият алтернативен път, през Долни Дъбник към Плевен, там е изключително натоварен и по никакъв начин не е по-безопасен... Когато отново за обходен маршрут се ползваше "Петрохан", нито едно тежко произшествие не се случи на "Петрохан"... Ние питаме - добре, какво ще стане след 1 година, когато трябва на няколко етапа да правиме пътя между Мездра и Враца. Какво ще правим, когато тръгне да се оправя пътят между Враца и Монтана? Може би няколко години ще трябва да минаваме през Долни Дъбник..." 

Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, трябва да бъдат въведени определени облекчения на тол таксите. От страна на правителството има определено разбиране и се водят преговори, каза още той:

"Ние проведохме срещи с министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, на които набелязахме мерки и има, поне на първо четене, разбиране от страна на правителството, че с новите цени на тол таксите на първо място ще се увеличи инфлацията. На следващо място ще се отрази както на транспортната услуга, така и на всички продукти, които се превозват с автомобилен транспорт. Таксите са увеличени с 50% от това, което беше до 1 юли. Но идеята е на първо място да се въведат отстъпки за изминати километри на територията на България. Това ще даде предимство на тези, които оперират на българския пазар... Имаме още няколко предложения, но не искам предварително да ги дискутирам. Но за нас е от ключово значение да се реши проблемът с компенсаторните такси, с глобите, които АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) издава, и то издава ги за минал период, за повече от 2 години. На следващо място очакваме да има и редуциране на второкласните пътища, които са в обхвата на тол системата. Към момента няма планирани протести, но това не значи, че ако не се стигне до консенсус и до вземане на адекватни мерки такива няма да предстоят... В крайна сметка новите такси ще бъдат платени от всеки потребител." 

Йордан Арабаджиев описа като "ужасяващо" положението с маршрута на тежкотоварния трафик в Северозападна България.

Новата тарифа на тол таксите ще бъде преразгледана, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В момента не е възможно нито нормативно, нито технически да се отложи влизането в сила на новата тарифа от тази дата, посочва министър Андрей Цеков. Той припомни, че съгласно постановление на служебното правителство от декември миналата година, тол таксите трябва да се увеличат от 1 юли с 50%. До края на месеца работна група, в която участват представители на транспортния бранш и експерти на министерствата на регионалното развитие и на транспорта, ще изготви проект на промени на тарифата. От съобщението на МРРБ става ясно, че след като промените бъдат одобрени от правителството, превозвачите ще получат обратно от държавата средствата, платени за по-високи такси след 1 юли.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли криза за пелети и колко ще ни излезе отоплението тази зима

Времето тази есен застудя по-рано. Отоплителният сезон започна, рязко се увеличи и търсенето на пелети. Повечето видинчани се отопляват на климатици, показа анкета на Радио Видин: "На климатик. По- удобно, по- изгодно ми е... На пелети от камината на Община Видин. Климатикът си е студена топлина... На климатик. Така, поне ние по -изгодно. А..

публикувано на 10.11.25 в 14:43

Златия съхранява русалийския обред за здраве Калуш

Село Златия се намира в Северозападна България и е част от община Вълчедръм. Разположено е на брега  на река Цибрица, а река Дунав е на разстояние  5 км от селото. аселеното място е разположено  в  Златията, известна като една от най-плодородните местности в България.  По исторически данни селото е създадено около 1800 година от власи,..

публикувано на 07.11.25 в 12:00

По-малко от два месеца до еврото

Конференцията "България на прага на Еврозоната" събра ключови фигури от света на финансите в София. БНБ и Министерство на финансите организираха събитието д ва месеца преди страната ни официално да приеме еврото. България е готова за бъдещето си, подчерта министър-председателят Росен Желязков . "Нашата цел не е присъединяването към еврозоната,..

публикувано на 06.11.25 в 10:00

Защо над 2 млн. българи се определят като бедни?

Българите продължават да се чувстват едни от най-бедните в Европейския съюз, показват данни на Евростат за 2024 г. Според изследването 37,4% от хората в страната определят себе си като субективно бедни - т.е. смятат, че доходите им не им позволяват да живеят достойно. Това поставя България на второ място в ЕС след Гърция, където цели..

публикувано на 05.11.25 в 10:45

За плюсовете и минусите в бюджета и политиката в сметките на държавата

Проектобюджетът на държавата за следващата година е публикуван на сайта на Министерството на финансите късно вчера. Предстои да бъде внесен в парламента. Той ще е първият, изготвен в евро. Предвижда приходи в размер на 51.4 млрд. евро и 55.1 млрд. евро разходи. Дефицитът ще остане в рамките на 3% от БВП (брутния вътрешен продукт).   Минималната..

публикувано на 04.11.25 в 14:09

Как да се преодолеят регионалните различия

Решения за отключване потенциала на регионите дават от Института за пазарна икономика /ИПИ/.  Експертите посочват, че България бележи устойчив икономически напредък през последните 25 години. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в стандарти на покупателна  способност се увеличава от 28% от средното ниво за Европейския съюз  през..

публикувано на 03.11.25 в 14:28
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00