Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

АПИ е в готовност да постави полегнали полицаи, които да ограничат скоростта в Осен и Криводол

Кметът на Криводол: Движението да се пренасочи през околовръстното шосе на Враца

Жителите на Криводол са в протестна готовност

Снимка: Радио ВИДИН Архив


Възможността за изграждане на изкуствени неравности ("легнали полицаи"), с които да се ограничи скоростта на движение, във врачанското село Осен, обмислят от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). 

Това беше съобщено на 6 юли, четвъртък, след 18:00 часа.

От институцията ще предприемат спешните мерки след редица сигнали от граждани, че в населените места по трасето на пътя Криводол – Борован /път II-13/ шофьорите масово не спазват правилата за движение и ограничението на скоростта.

Процедурата изисква Община Криводол да сформира комисия, която да направи оглед на място и да прецени нуждата и местата за изграждане на изкуствени неравности.

Още преди две години са изготвени проектите, които да ограничат скоростта през общинския център и село Осен, обясни кметът на Криводол Христо Доков.

"Осен е направена вече комисията, сега чакаме с протокол да излезе за селото. За град Криводол имаме изготвена през 2020-а, през 2021 година са готови проектите за тези издигнати пешеходни пътеки, които трябваше да се направят досега. През 2021-ва ние предадохме проектите. Все още не са направени, може би заради финансова причина".

Насроченият от жителите на Криводол за събота, 15 юли, протест, беше отложен. 

"Не мога да кажа, че отношенията с АПИ са обтегнати. С директора за Врачанска област имаме добри взаимоотношения, работим добре, просто не зависи само от него това пренасочване на движението, което недоумявам защо е необходимо да се случи от път Е-79 Монтана-Враца през Криводол и Осен, малки населени места с пътища, които не са пригодени за такъв тежък трафик. Не знам защо не разбират призива на хората и не се вслушват в тях, но ако това не стане - ще има ответни действия от страна на населението. Хората не са съгласни да се разрушава тяхната собственост и да се застрашава животът и здравето на децата им".

Трафикът по пътя Криводол - Борован трябва да бъде пренасочен през околовръстното шосе на Враца, смята Христо Доков.

"Проблемът с тежкия трафик няма да бъде решен от изкуствените неравности. Хората не искат да минават тежкотоварните камиони през населените места. Да си направят обходни маршрути, да не влизат в населените места. Нали искаме да ставаме европейци? В Европа тежкият трафик е изведен извън населените места, а не да го вкарваме през центъра. Защо да минават, за да спестят 10 километра, да ни разрушават нашите места? Това е разрушаване на града Криводол и на село Осен, както и село Девене".

Очаква се за около 20 дни да приключи ремонтът на 2-километровия участък от път II-13 през врачанското село Девене, който започна на 13 юли, четвъртък. При изпълнение на довършителните дейности временно ще бъде ограничено транзитното преминаване на моторни превозни средства в участъка на път II-13 Крапчене – Криводол – Девене – Борован. Трафикът ще се пренасочва по път II-15 Враца – Борован, а след това по път I-1 Враца - Монтана.

"Проблемите си ги има не от сега, ако трябва да бъдем честни. След като поставиха за тол таксите рамките - много от международните превози започнаха да избягват пътя Е-79 Монтана-Враца-околовръстното, защото при нас няма поставени такива рамки. Те не заплащат. Затова и много от запознатите, така да кажа, по-старите шофьори, ползват го този път като алтернативен. От това, което говоря с жителите и с организаторите на протестта - имаха намерение на първия да затворят пътя за 1 час. Ако не се вслушат в техните желания длъжностните лица, следващата седмица ще бъде затворен за два, после ще увеличават, докато бъдат чути. Тежки инциденти, за радост, не е имало. Тук, при нас, движението е много натоварено, най-много се притесняваме сега като от 15 септември започнат учениците. На пешеходните пътеки чуждите тирове не дават предимство нито на деца, нито на възрастни. Аз смятам, че легналите полицаи - с тях ще стане по-лошо. Един камион, който е 40 тона, като понечи да спира, сещате се какво се случва, когато мине през такава неравност, знаете какво се чува. Тогава хората, които ще живеят покрай тия неравности, не знам как ще реагират".

Вече се подготвя и проектът за ограничението на скоростта, който ще бъде предаден в кратък срок и на Пътната агенция. Днес комисията взе решение къде да бъдат изградени ограничителите.

Условията не позволят Криводол да поема тежък трафик обаче, категоричен е Доков. 

"Тировете не се разминават, те се изчакват, защото е невъзможно да се разминат. Вие сте го видели, сами сте се убедили. Имаме такива завои, то е невъзможно камион с кола да се размине, камо ли два камиона да бъдат един срещу друг и да могат да направят такава маневра. Аз смятам, че има възможност за един месец да се направят ограниченията, но пак казвам - не ни е това проблемът. Проблемът е да се пренасочи трафикът. Това е проблем на цяла България".

Потърсихме и становището на Агенция "Пътна инфраструктура". Задохме следните въпроси:

1. Защо ремонтът на отсечката до Девене е прекъснат през 2021 година?
2. Колко време се предполага, че ще отнеме поставянето на ограничителите на скоростта в с. Осен? Наскоро Вие акцентирахте, че във възможно най-кратък срок ще бъдат извършени дейностите, но какво означава това? Седмица, две, месец?
3. Жителите на Криводол изглежда са на мнение, че трябва да се пренасочи трафикът през околовръстното шосе на Враца. Защо този вариант не се реализира? Има ли пречки пред подобен вариант?
4. Смятате ли, че т.нар полегнали полицаи наистина биха разрешили проблема за жителите на Осен и тези на Криводол, които споделят, че не виждат такава стъпка като истинско разрешение?

От там ни отговориха, че становището им е обявено на 12 юли.

В него пише:

"По време на ремонтните дейности в с. Девене през с. Осен ще преминава само локален трафик. За повишаване безопасността на движение в Осен, както бе съобщено през миналата седмица, по молба на Агенция „Пътна инфраструктура“ Областната дирекция на МВР-Враца осигури патрулиращи автомобили в селото. Полицейските служители и Областно пътно управление – Враца работят в тясно сътрудничество, за да се гарантира безопасността. Както вече беше публично оповестено, АПИ има готовност да изгради и изкуствени неравности (легнали полицаи) за допълнително ограничаване на скоростта на движение в селото. За целта инициативата трябва да е на Община Криводол, с която да предприеме мерки за намаляване на скоростта на движение в с. Осен и осигуряване на безопасността на жителите му. Такива стъпки от страна на местната власт до момента не са предприети".

Експертите се аргументират, че "след приключване на ремонта по трасето шофьорите ще могат да пътуват по-бързо, безопасно и комфортно по нов път". 

"Припомняме, че второкласният път II-13 Крапчене - Криводол - Осен - Девене - Борован е един от обходните маршрути за превозните средства над 3,5 т след спирането на движението в участъка Мездра – Лютидол за извършване на строителни работи. След приключването им шофьорите ще могат да пътуват по-бързо, безопасно и комфортно по нов път. Апелът към шофьорите и жителите на населените места в региона е да проявят разбиране и търпение. Спирането на движението по първокласния път и пренасочването на трафика по алтернативни маршрути създава неудобства и за шофьорите, и за жителите на населените места, но мярката е наложителна".

Жителите на Криводол остават в протестна готовност, ако желанието им не бъде изпълнено. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Какво показва Пътната карта на пенсионната система в България

До увеличениео на възрастта на пенсиониране няма да се пристъпва. Пътната карта за усъвършенстване на пенсионната система в България беше приета в средата на месец май тази година, когато Народното събрание задължи няколко министерства, в това число Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Комисията за финансов..

публикувано на 10.09.25 в 14:25

Девети септември 1944 година - превратът, който промени България

На днешния ден ще се върнем назад във времето и ще си припомним събитията от една бележита дата от близкото историческо минало. Утрото на 9 септември 1944 г., което бележи един от най-резките завои в българската история на XX век. За броени часове държавната власт преминава от правителството на Константин Муравиев в ръцете на Отечествения..

публикувано на 09.09.25 в 16:14

Козлодуй се готви за Фестивал на занаятите и изкуствата

Фестивал на занаятите и изкуствата ще се проведе от 12-и до 14-и септември в Козлодуй. Форумът стана традиционен, а стремежът на Общината е да предлага все по-богата и разнообразна програма и за възрастните, и за децата, каза Величка Нейчева, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в общинската администрация: "Програмата е много..

публикувано на 09.09.25 в 15:00

Как ПГ "Васил Левски" в Мездра посреща новата учебна година

С нови преподаватели и повишен брой ученици,  с добър външен вид, обновени класни стаи, почистени коридори, ръководството на ПГ "Васил Левски" в Мездра започва новата учебна 2025/2026 година.  Общо 138 са учениците, записали се в 4 специалности в 8. клас. С една в повече са паралелките тази година,  каза директорът Мирослав Павлов: "За..

публикувано на 09.09.25 в 14:10

Курс по шев и работа с шевни машини ще се проведе във Видин

Курс по шев и работа с шевни машини започва във Видин в Центъра "Свободата да съм". Преподавател е Иван Попов. "Много хора биха искали да си подгънат дреха или пердета, да си зашият дребни неща, но не знаят как. Ето този курс би им помогнал с основни насоки за шиенето и поддържане на шевните машини. Курсът ще започне на 20 септември и ще се..

публикувано на 09.09.25 в 13:15
Николай Бобев и неговият преподавател Николай Илиев

Видински ученик участва в Лятна академия за духови инструменти

Петокласникът Николай Бобев от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин  е първият ученик от община Видин, който взе участие в шестата Лятната академия за духови инструменти. Инициативата се проведе в  училище "Любен Каравелов"  в Копривщица. Той участва в  академията със своя преподавател Николай Илиев, който в същото време е..

публикувано на 09.09.25 в 12:05

Годишнина от откриването на двойната жп линия София - Мездра

На  5 септември 1969 година България открива двойната жп линия София – Мездра .  Това е ключов момент в развитието на железопътната инфраструктура, който осигурява по-бързо и безопасно движение на влаковете между столицата и Северозападна България. Строителството на обекта „Удвояване на жп линията София – Мездра“ се е извършвало от 1958 до..

публикувано на 09.09.25 в 11:01