Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС



Народното събрание разгледа поправки в Наказателния кодекс, с които се увеличават наказанията, свързани с пътните произшествия и рисковото шофиране.

Криминализира се отказът да бъдеш изследван за наркотици и алкохол при рецидив, вдига се долната граница на определени наказания и се регламентира конфискацията на автомобил, собственост на водача, участник в ПТП. 

Тези промени няма по никакъв начин да повлияят на пътно-транспортния травматизъм, на мнение е Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.

"Категорично тази промяна няма да реши войната по пътищата, но няма и да я влоши. Тези промени сами по себе си няма да помогнат абсолютно нищо и това е доказано във времето, защото това са, мерките за завишаване на глобите, те просто не работят. Необходими са, МВР имат тежки организационни проблеми в работата си, които се опитва да ги решава с празни инструменти... това е изключително грешен подход. Аз правя едно контрапредложение: нека депутатите, които ще гласуват толкова тежки промени и смятат, че това ще помогне, да поемат отговорност. Нека 51-вата промяна, тъй като 50 промени правят в НПК, която да приемат, е че ако до една година тези мерки не дадат резултат, те също да влязат в затвора. Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори, защото сме в ситуация, в която, от една страна, близките на жертвите и на пострадалите от катастрофи, излизат на улицата, защото виждат, че няма държава, искат правосъдие. Само че правосъдието на жертвата е око за око. Ние не искаме такова правосъдие. Ние искаме правосъдие, което наистина да сложи ред на пътя така че да не стигаме до увеличаване на жертвите. От началото на годината ние имаме ръст на жертвите, сериозен ръст в проценти, така че нека МВР да се замисли, както и премиерът Денков, който на първото заседание каза, че това е приоритет на правителството".

Във вторник Правната комисия в Народното събрание увеличи санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Комисията гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.

Разработените обаче конкретни предложения и идеи, включително и с участието на юристи и близки на жертви от катастрофи, от Института за пътна безопасност, не попадат в рамките на настоящите законодателни промени.

Милчев посочи пробацията като превъзпитаваща мярка, която може да премахне хулиганството на пътя.

"Това не са даже наши идеи. Измислено е още 2018 година на конференция в Софийския университет, когато се говореше за нов Закон за движението по пътищата, който трябваше да се разделя на три, тогава юридическата общност в България предложи съвсем различен подход. Ние имаме проблем с инструментариума на наказание и въздействие на хулиганите на пътя. Има решение. Имаме подобен закон, който 2007-8, ако не греша, беше създаден за футболното хулиганство. Същото е: дали си хулиган на стадиона или на пътя, това поведение е същото. С футболното хулиганство се справихме, налагайки пробация. Наложихме заддържане в поделенията на МВР за 2 седмици, безвъзмезден труд. Тези три наказания ще въздействат много бързо върху 10 хиляди шофьори, които според нашите данни са със системни нарушения по пътя. Пак по наши данни обаче голяма част от народните представители ще попаднат под ударите на такова пръвосъдие. Те също са хулигани на пътя. Ако поискате справка на голяма част от депутатите, ще видите какви нарушения са извършили в последните 10 години. Някои от тях и алкохол са употребявали".

Нужен е съвсем друг подход и други начини, за да се постигне по-добра пътна безопасност, аргументира се още експертът.

"Борят се, искрени са, вярвам в това. Просто не я разбират тази работа. Как да им го кажем по-просто? Не я разбират. Трябва да дадат възможност на някои организации, на група от експерти, които да поемат отговорността за случващото се. Това, което те правят, е едно действие всеки път. Хората излизат на протест, а те завишават наказанията. Необходимо е да се действа по цялата линия. Да чувате депутатите да говорят за корупция в Транспортната система? Да чувате депутатите да говорят за структурни промени в системата за управление? Да чувате да говорят за промени в закона така че да наказват длъжностните лица, които не си вършат работата, като кметове на общини, като АПИ... Така идват проблемите. Абсолютно реално го казвам, че никакви промени няма да въздействат по никакъв начин. Просто това е едно упражнение за отнемане на обществената енергия... до следващите катастрофи. Пак ще ме потърсите след няколко месеца, а ние с Вас този разговор сме го водили колко пъти?"

Българският министър-председател е длъжен да упражнява контрол над Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“, посочи Милчев.

"Проблемът не е в депутатите, проблемът е в Министерски съвет. Министерски съвет през 2019 година създаде Държавна агенция. Това е инструментът в ръцете на българския премиер, който и да е той, с който той трябва да въздейства върху пътно-транспортната обстановка и да я прави по-безопасна. Принудихме тогавашното правителство, след случилото се край Своге, да създаде такъв инструмент, с който да се въздейства и да се намалява риска. Не го използват. Просто не е честно: да имаш инструмент в ръцете си, но не знаят, не умеят... Денков държи само химикалката. Той не разбира как да борави с Държавната агенция, подчинена на него. Пряко на него. Изрично настоявах такава агенция да бъде подчинена на премиера, защото тя трябва да въздейства върху всички министри. Нямат желание да се вслушват в експертите, има пълен бойкот от страна на Министерството на регионалното развитие да дават отговори. При Шишков поне получавахме откази, а тези не си правят труда да ни откажат и информацията, просто не ни отговарят. Искахме информация за ремонтите през август, те не ни я дават. Стават все по-нагли и арогантни, защото имат пълен контрол върху медийното пространство".

Ще бележат ли промените в Наказателния кодекс край на войната по пътищата? Това попитахме видинчани.

"Добро решение, разумно, трябва да се промени мисленето на хората, мярката е добра предупредителна и наказателна... Прекалено много поправки, а резултати няма... Полицията трябва да си върши работата, вместо да си играе на бумащини... Хора пият, карат, хванат го, ама го пуснат, а законът трябва да бъде строг към водачите, които са нарушители...".

Статистиката показва, че през миналата година в България загиналите са 531, от които 7 при катастрофи с пияни шофьори, а двама - с дрогирани. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Къде попадат „Корабокрушенците от „Глен Кариг“

Когато добрият кораб „Глен Кариг“ потъвав началото на ХVIII век някъде в южните морета, сякаш извън всички познати морски карти, оцелелите мъже от екипажа му успяват само да се качат на две спасителни лодки с известно количество провизии, без никаква представа къде се намират и накъде да плават, за да стигнат до твърда земя. До която и да било..

публикувано на 18.04.25 в 17:05
Бела и Рошко

За Джаспър, Бисквитка, Рошко, Бела, Тео и компания

Днес ни гостува Силвия Иванова , която ще ни разкаже за своите 8 кучета -  Бъди, Сара,   мама  Бамби  и децата ѝ Джаспър, Бисквитка, Рошко, Бела и Тео . Джаспър и Бисквитка вече са осиновени, Тео остава при нея, а за Рошко и Бела се търсят осиновители - добри стопани, които да се грижат за тях и да ги даряват с любов.  "Здравейте,..

публикувано на 18.04.25 в 15:35

Професия свещеник

Замисляли ли сте се - какво е да си свещеник в днешно време? Призванието на свещенослужителите е да служат едновременно на Бога и на вярващите. А от това дали успяват да изпълнят тази своя мисия зависи и изграждането на църковната общност около храма, в който изпълняват тези свои функции. В съвременния свят, когато вярата и упованието в Бога е..

публикувано на 18.04.25 в 14:05

Разпети петък - ден за размисъл

Днес е Велики петък. Денят се нарича и Разпети петък. Този ден е спомен за страданията, несправедливата присъда, разпятието и кръстната смърт на Иисус Христос. Тези събития са в основата на особените църковни служби днес. Сутринта се изнася за поклонение светата Плащеница, която символизира положения в гроб Спасител. Привечер с нея около..

публикувано на 18.04.25 в 10:47

Разликите между православния и католическия Великден

Днес е Велики четвъртък от Страстната седмица.   В първите три дена от Страстната седмица вниманието е насочено към някои притчи на Иисус Христос с важни поучителни послания в тях, а във Велики четвъртък и петък си припомняме Неговите спасителни страдания. Тази година православният и католическият Великден съвпадат. За никого не е тайна, че има..

публикувано на 17.04.25 в 17:05

Общините Белоградчик и Макреш финансирали зарибяване на Рабишкото езеро

Светослав Димитров последните години организира кампании за зарибяване на Рабишкото езеро. Водоемът и в момента е заблатен , за риболов почти не става, защото има около 15 метра зелена трева. Винаги има смисъл от зарибяване, каза Светослав Димитров: "Целият този бряг, който преди беше като плаж сега е станало просто горичка...

публикувано на 17.04.25 в 16:06

Забраниха риболова до края на май

От 15 април влезе в сила забраната за улов на риба по река Дунав и вътрешните водоеми. Целта е създаване на оптимални условия за естествено възпроизводство на пролетно и пролетно-лятно размножаващите се риби на водни обекти, в които се разрешава любителския риболов. Периодът на забраната е от 15.04.2025 г. до 31.05.2025 г. включително...

публикувано на 17.04.25 в 16:02