Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС



Народното събрание разгледа поправки в Наказателния кодекс, с които се увеличават наказанията, свързани с пътните произшествия и рисковото шофиране.

Криминализира се отказът да бъдеш изследван за наркотици и алкохол при рецидив, вдига се долната граница на определени наказания и се регламентира конфискацията на автомобил, собственост на водача, участник в ПТП. 

Тези промени няма по никакъв начин да повлияят на пътно-транспортния травматизъм, на мнение е Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.

"Категорично тази промяна няма да реши войната по пътищата, но няма и да я влоши. Тези промени сами по себе си няма да помогнат абсолютно нищо и това е доказано във времето, защото това са, мерките за завишаване на глобите, те просто не работят. Необходими са, МВР имат тежки организационни проблеми в работата си, които се опитва да ги решава с празни инструменти... това е изключително грешен подход. Аз правя едно контрапредложение: нека депутатите, които ще гласуват толкова тежки промени и смятат, че това ще помогне, да поемат отговорност. Нека 51-вата промяна, тъй като 50 промени правят в НПК, която да приемат, е че ако до една година тези мерки не дадат резултат, те също да влязат в затвора. Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори, защото сме в ситуация, в която, от една страна, близките на жертвите и на пострадалите от катастрофи, излизат на улицата, защото виждат, че няма държава, искат правосъдие. Само че правосъдието на жертвата е око за око. Ние не искаме такова правосъдие. Ние искаме правосъдие, което наистина да сложи ред на пътя така че да не стигаме до увеличаване на жертвите. От началото на годината ние имаме ръст на жертвите, сериозен ръст в проценти, така че нека МВР да се замисли, както и премиерът Денков, който на първото заседание каза, че това е приоритет на правителството".

Във вторник Правната комисия в Народното събрание увеличи санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Комисията гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.

Разработените обаче конкретни предложения и идеи, включително и с участието на юристи и близки на жертви от катастрофи, от Института за пътна безопасност, не попадат в рамките на настоящите законодателни промени.

Милчев посочи пробацията като превъзпитаваща мярка, която може да премахне хулиганството на пътя.

"Това не са даже наши идеи. Измислено е още 2018 година на конференция в Софийския университет, когато се говореше за нов Закон за движението по пътищата, който трябваше да се разделя на три, тогава юридическата общност в България предложи съвсем различен подход. Ние имаме проблем с инструментариума на наказание и въздействие на хулиганите на пътя. Има решение. Имаме подобен закон, който 2007-8, ако не греша, беше създаден за футболното хулиганство. Същото е: дали си хулиган на стадиона или на пътя, това поведение е същото. С футболното хулиганство се справихме, налагайки пробация. Наложихме заддържане в поделенията на МВР за 2 седмици, безвъзмезден труд. Тези три наказания ще въздействат много бързо върху 10 хиляди шофьори, които според нашите данни са със системни нарушения по пътя. Пак по наши данни обаче голяма част от народните представители ще попаднат под ударите на такова пръвосъдие. Те също са хулигани на пътя. Ако поискате справка на голяма част от депутатите, ще видите какви нарушения са извършили в последните 10 години. Някои от тях и алкохол са употребявали".

Нужен е съвсем друг подход и други начини, за да се постигне по-добра пътна безопасност, аргументира се още експертът.

"Борят се, искрени са, вярвам в това. Просто не я разбират тази работа. Как да им го кажем по-просто? Не я разбират. Трябва да дадат възможност на някои организации, на група от експерти, които да поемат отговорността за случващото се. Това, което те правят, е едно действие всеки път. Хората излизат на протест, а те завишават наказанията. Необходимо е да се действа по цялата линия. Да чувате депутатите да говорят за корупция в Транспортната система? Да чувате депутатите да говорят за структурни промени в системата за управление? Да чувате да говорят за промени в закона така че да наказват длъжностните лица, които не си вършат работата, като кметове на общини, като АПИ... Така идват проблемите. Абсолютно реално го казвам, че никакви промени няма да въздействат по никакъв начин. Просто това е едно упражнение за отнемане на обществената енергия... до следващите катастрофи. Пак ще ме потърсите след няколко месеца, а ние с Вас този разговор сме го водили колко пъти?"

Българският министър-председател е длъжен да упражнява контрол над Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“, посочи Милчев.

"Проблемът не е в депутатите, проблемът е в Министерски съвет. Министерски съвет през 2019 година създаде Държавна агенция. Това е инструментът в ръцете на българския премиер, който и да е той, с който той трябва да въздейства върху пътно-транспортната обстановка и да я прави по-безопасна. Принудихме тогавашното правителство, след случилото се край Своге, да създаде такъв инструмент, с който да се въздейства и да се намалява риска. Не го използват. Просто не е честно: да имаш инструмент в ръцете си, но не знаят, не умеят... Денков държи само химикалката. Той не разбира как да борави с Държавната агенция, подчинена на него. Пряко на него. Изрично настоявах такава агенция да бъде подчинена на премиера, защото тя трябва да въздейства върху всички министри. Нямат желание да се вслушват в експертите, има пълен бойкот от страна на Министерството на регионалното развитие да дават отговори. При Шишков поне получавахме откази, а тези не си правят труда да ни откажат и информацията, просто не ни отговарят. Искахме информация за ремонтите през август, те не ни я дават. Стават все по-нагли и арогантни, защото имат пълен контрол върху медийното пространство".

Ще бележат ли промените в Наказателния кодекс край на войната по пътищата? Това попитахме видинчани.

"Добро решение, разумно, трябва да се промени мисленето на хората, мярката е добра предупредителна и наказателна... Прекалено много поправки, а резултати няма... Полицията трябва да си върши работата, вместо да си играе на бумащини... Хора пият, карат, хванат го, ама го пуснат, а законът трябва да бъде строг към водачите, които са нарушители...".

Статистиката показва, че през миналата година в България загиналите са 531, от които 7 при катастрофи с пияни шофьори, а двама - с дрогирани. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Антонина Лозанова печели приза

Видинчанката Антонина Лозанова с поредни успехи

Днес се  срещаме с една видинчанка, която не спира да ни изненадва със своите нови и нови постижения. Срещали сме вече с нея по различни поводи. Тя се казва Антонина Лозанова , фотограф, до скоро и наш колега журналист. Поводът да си говорим с Тони е това, че неотдавна тя беше селектирана от платформата " Forbes" България , която събира на..

публикувано на 28.06.24 в 16:00
Врачански митрополит Григорий

Митрополит Григорий - духовният водач на Врачанска епархия

След седем години начело на Врачанска епархия , в митрополит Григорий врачани разпознаха своя духовен водач. Разпознаха го и по-ревностните във вярата и тези, които имат търсения само по големите празници. С всеотдайно служение на Бога и в полза на ближните, с неуморни дела в изпълнение на мисията на Църквата в света, с пастирска любов и личен..

публикувано на 28.06.24 в 13:50
Видински митрополит Даниил

Видинският митрополит Даниил - духовникът и човекът

Митрополит Даниил , един от тримата, сред които ще е изборът на български патриарх, оглавява Видинската епархия вече повече от шест години. Преди това е викарий на митрополита на САЩ, Австралия и Канада Йосиф. Роден е в Смолян със светското име Атанас Николов. Канонически е утвърден за Видински митрополит на 4 февруари 2018 г...

публикувано на 28.06.24 в 13:30

Четиридневният фестивал „The River“ превръща Видин в град на изкуствата

Тази година Видин става сцена на нещо изключително - за първи път се обединяват в едно два от най-обичаните фестивали в региона - "Vidin Art Festival" и "The River ".  От днес, 28 юни, до 1 юли, жителите на Видин и гостите на града ще имат възможността да се потопят в атмосферата на едно четиридневно емоционално събитие, което ще..

обновено на 28.06.24 в 09:55

Съюзът на хлебарите: Най-търсените видове хляб може да изчезнат от пазара след 1 юли

От незапомнени времена хлябът е основна храна за българина. Народът вярвал, че хлябът може и да лекува. Месенето на хляб се съпровожда с различни обреди - било за добро или лошо, за раждане или смърт. Има ли хляб, сложен на трапезата, това означава, че има още живот в къщата. От тук и старата българска поговорка "Никой не е по-голям от хляба" е..

публикувано на 27.06.24 в 17:30

31-вата Антарктическа експедиция през погледа на д-р Снежана Русинова

Фотоизложба "От Антарктида до биотехнологията в България" е подредена в Народно читалище "Постоянство-1856" в град Лом. На нея са показани 27 фотографии от участието на гл. асистент д-р Снежана Русинова в 31-вата Национална антарктическа експедиция и част от експерименталната ѝ работа след експедицията.  "Изложбата отразява няколко..

публикувано на 27.06.24 в 16:24

Как Северозападно държавно предприятие- Враца ще помага за възстановяване на лешоядите

Консорциум с участието на Северозападно държавно предприятие /СЗДП/ - Враца ще изпълнява редица дейности за възстановяване на популацията на черните и брадатите лешояди в България. Ивайло Ангелов е координатор на проекта от страна на СЗДП. Водещата организация са "Зелени Балкани", които имат традиции в работата по възстановяване на видове...

публикувано на 27.06.24 в 16:18