Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Недостиг на професионални шофьори затруднява транспортния бранш

Снимка: Радио ВИДИН


Остър недостиг на професионални шофьори изпитва транспортният бранш у нас. Затруднението в сектора свързано с липсата на достатъчно водачи е от години. Проблемът не е само в България, а и в цяла Европа. По последни данни близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни за Радио ВИДИН директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. По думите му, моментно решения на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни. 

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен и за него заговорихме малко преди да почне да се говори за т.нар. пакет Мобилност 1. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Не веднъж сме споменавали, че именно пакет за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави. Сега статистиката в България през последните години е малко по-особенна, тъй като знаете, че ние все още сме извън Шенген, което определено затруднява наемането на водачи от трети държави. По-скоро не толкова тяхното наемане, колкото пускането им да работят в други държави от ЕС, защото, наемайки един водач за извършване на международни превози, точно това му е функцията... Имаме си специфично български проблем в тази насока. Може би от около 3 години, заради европейското законодателство в България беше въведено т.нар. обслужване на едно гише, където, за да наемеш чуждестранен гражданин, трябва да отидеш да подадеш в дирекция "Миграция" към МВР, от там съответно част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. И именно тази втора процедура се бави изключително много. Общият случай за наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца... Давам пример в една Полша - наемането става в рамките на около седмица, същата е ситуацията и в Литва... Заради тази специфика в България и тези трудности, които срещаме на национално ниво, в момента спокойно може да кажем, че ако не сме държавата, коят плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа. Защото просто ние няма откъде да ги набавим тези водачи. В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари... Давам ви пример дори и за държава, която е извън ЕС, съседна Сърбия, където градският транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал. Така че ние имаме два проблема - единият е изцяло български и може да бъде решен от нашето правителство, а именно облекчаване на този режим за внос на кадри от трети държави."

Димитър Димитров сподели още, че са проведени разговори с представители на държавната власт в посока облекчаване на процедурата по наемане на чуждестранни граждани. Относно решаване на проблема с наемането на български кадри, Димитър Димитров коментира, че се правят стъпки и в тази насока, много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални шофьори, заплащането също е високо: 

"В тези школи взимат шофьори, изкарват категория "C", работят една година, тъй като има такова законови изискване, получават категория "C+E", пускат си техни колеги на дълги курсове, за да се научат. Това определено се случва към настоящия момент, защото нямаме много други варианти. А и това е стабилното решение, т.е. вносът на работници от други държави е моментното решение, с което ние може да дадем глътка въздух, тъй като сме се докарали до едно тежко положение. Но истината е, че занапред трябва да се обучават младите хора, трябва да бъде направена професията по-атрактивна, считам, че дори към настоящия момент е достатъчно добре заплатена..."

Димитър Димитров коментира още, че човек трябва да измине доста стъпки, за да стане професионален шофьор. 

Автобусният бранш също е засегнат от липсата на професионални шофьори. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма от Монтана, автобуси има, но няма кой да ги управлява. Това е и една от причините за затварянето на междуселищни линии. По думите му липсата на държавна политика е основният проблем за задълбочаването на кризата:

"Проблемът с липсата на кадри в България се задълбочава с всяка изминала година, той е в резултат на липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение- що се касае на първо място до обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал... Що касае автобусния бранш, виждате как се справяме с този проблем и във Видин, и във Враца, и в Монтана, и в останалата част на България, но при нас е по-остро, просто затварят се т.нар. селски линии, затварят се и градски линии в тези градове. Защото първо няма пътници, но с не по-малка тежест е проблемът, че няма шофьори. Т.е. в момента ние като превозвачи имаме достатъчно брой автобуси да возим всеки ден по няколко пъти до всяко населено място, но няма шофьори, автобусите седят..."

Потърсихме мнението и на международни шофьори за проблема свързан с липсата на кадри в бранша. Според тях заплащането в сектора е високо, но все пак самата професия не е никак лесна и затова не е предпочитана от хората. 

"Това е основният недостатък, че не си вкъщи, а плюсовете са, че може да се изваждат добри доходи... Ще има още по-голям недостиг на шофьори, защото младите, моето поколение може да се каже, не изкарват категории, не искат да я работят тази работа. В момента се крепим на по-възрастното поколение. Трудно се става професионален шофьор, на 5 години основно смяна на документи, книжки, много изисквания, работно време, постоянно навсякъде ни гонят, не е лесно... Тя професията изобщо не е лесна. Много има наши шофьори в Европа. Напоследък тук е по-добре заплащането в сравнение с каквото беше, именно заради този недостиг на шофьори. Напоследък много често виждам семейства - и мъж, и жена, карат, това е добро решение, защото иначе много семейства се и развалят, като ги няма, а са по тези пътища. Много колеги са идвали, опитвали са по един курс и се отказват. Определено е трудна професията. Търпение, има дни, в които се чака по два дни и не може да се мине границата. Трябва да знаеш как да натовариш, как да укрепиш стоката. Ако отиваш за Швейцария, трябва да знаеш митнически документи, изобщо не е лесно. Много неща се навързват." 

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Милчина лъка - село, откъснато от света

Отправяме се към грамадското село Милчина лъка. Стигаме доста по-бавно от обичайното, защото пътят е разнебитен.  Лошият път се оказва и най-сериозният проблем на хората.  Днес в селото живеят 20 души, толкова са по списък.  Кметският наместник Йордан Стефанов Събев споделя, че много пъти е алармирал за лошия път, по време на избори и преди..

публикувано на 31.05.24 в 12:10

Тома Ушев: Държавотворчеството на цар Фердинанд липсва на страната днес

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от..

публикувано на 30.05.24 в 10:00

Явор Кирилов: Цар Фердинанд превърна България от кална провинция в силна и модерна държава

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от съвременната ни..

публикувано на 30.05.24 в 10:00

Ще се случи ли исканото от синдикатите увеличение на минималната работна заплата?

Минималната работна заплата за страната трябва да стане поне 1080 лева от 1 януари 2025 година, вместо сегашните 933 лева. Това обяви главният икономист на КНСБ Любослав Костов на организиран от синдикатите форум, посветен на новата европейска директива за най-ниските възнаграждения. Исканото увеличение е с 15.7% и според синдикатите то..

публикувано на 29.05.24 в 10:45

В лятното кино на Тошевци предпочитат старите български филми

На 24 май, в Деня на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, се отправяме към село Тошевци, община Грамада. Просветителски и образователен дух цари в село Тошевци. Хората, които живеят тук са в пенсионна възраст, но възрастта не е преграда за тяхното желание да се образоват, да..

публикувано на 24.05.24 в 11:15
Георги Вулджев

Георги Вулджев: Сериозната пенсионна реформа е политически непопулярна

Пенсиите, отпуснати до 31 декември 2023 година, ще бъдат увеличени от първи юли с 11 процента, съобщи премиерът Главчев.  Сюжетът с увеличението, превърнал се в предизборна заигравка, който предлагаше повишението да е с 10%, по този начин остава в историята.  Ниските пенсии продължават обаче да са сред най-сериозните проблеми на пенсионната ни..

публикувано на 23.05.24 в 10:10

Ще въведе ли страната ни адекватни европейски заплати?

Всеки десети работещ е беден, показва анализът на последните данни на Националния статистически институт, направен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Бедността у нас леко намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга...

публикувано на 22.05.24 в 10:45