Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Снимка: Радио ВИДИН



Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране постепенно избледнява. Музиката започва да се възприема, като фон, като аспект с особено значение, а с нея страда и музикалното образование. 

Много училищни системи постепенно започват да пренебрегват тази огромна част от развитието на учениците - дали това става чрез добавяне на нови предмети, които изместват музиката, или просто подценяване, едно нещо е сигурно - музиката бива отметната с лека ръка. За съжаление, много от хората, натоварени с решенията не осъзнават важността ѝ, забравяйки, че тя често води до по-обстойно развитие на мозъка, засилва чувството за общност и връзката с околните, дори може да послужи и за антистресово средство. Чрез премахването ѝ от учебната програма, учениците губят възможността да се възползват от всички тези плюсове, освен ако не се запишат на частни уроци, а това не е възможно за някои семейства от финансова гледна точка.

Музикалното образование, трябва да е важна част от цялостния учебен процес в училището на 21 век - на това мнение е и Лала Банева, дългогодишен преподавател по музика във Враца. 

"Аз съм учител по музика вече 25 години ... Не бих казала, че забелязвам тенденциозно намаляване на часовете по музика, напротив. Бих казала, че се откриват много по-широки възможности - това са различни национални програми. Имаме по-големи възможности да изведем децата извън населеното място, в което живеят, да ги заведем на представление, на театър, на музикално представление и мисля, че това са много по-широки и по-интересни възможности за децата и за колегите. Може би от някоя гледна точка на съвременните потребности и интереси, образованието по култура и изкуства започва да губи своите стойност и значение. Но това идва от непознаването на колосалните възможности, които има този предмет."

Много проучвания и социални експерименти доказват, че развитието на мозъчната дейност при учениците, които под някаква форма се занимават с музика е по-бързо и по-комплексно в сравнение с тези, които не отделят внимание на този предмет. Музиката развива и уменията, свързани с четене с разбиране, дикция, координация, логическа мисъл и много други, обясни детският психолог Надежда Евгениева. Пеене, танцуване или дори просто слушане на някоя песен заедно ни сближава много повече отколкото си представяме, добави тя:

"Музиката много спомага за намаляване нивото на стрес, а ежедневието на всички е изпълнено с много високи нива на стрес. Музиката идва като помощник, който да ни помогне да се справим с това... Децата в начална училищна възраст се учат да пеят песни заедно в група и понякога могат и да свирят на музикален инструмент, а пък вече с порастването големите деца танцуват на музиката на любимите си групи, използват музиката, за да създават приятелства и да споделят чувства, започват да изразяват предпочитания към различни видове музика. И тук може да споменем ролята на семейството в музикалното възпитание и въобще във формирането на добър вкус към музиката."

Музикалното образование обединява в себе си всички други предмети, които се изучават в училище. То развива умения, свързани с математика, езикознание и изказ, науки, история, география, обща култура и други. Например размерите в музиката са прекрасен начин да се инкорпорират знания, свързани с дроби, а анализ на текста на дадена песен би помогнал с развитието на способността им да четат с разбиране. 

"Музиката като учебен предмет често се поставя от родителите на заден план, но нека обърна внимание, че чрез музиката децата придобиват умения и компетентности и в областта на други учебни предмети... Тя има важна роля и принос в развитието въобще на общата култура на децата и учениците. Дали децата ще изберат музиката за професия или ще изберат друг път, това не е от значение. Важното е, че и в двата случая придобитата музикална култура ще помогне за бъдещото им лично развитие" - коментира още Надежда Евгениева.

Уроците по музика се свързват с повишаването на общата интелигентност на нашите деца. Също така помагат на децата с дихателни и говорни затруднения, както и на децата с когнитивни увреждания. Може да има и още много други неща, които още не са открити. 

За съжаление в последните няколко години часовете по музика в училищата силно намаляват - коментира председателят на Синдикат "Образование" във Враца Светла Димитрова:

"Драстично намаляха часовете. Освен това нормативът на учителите се запази 720. Това е страшно висок норматив, което ще рече, че учителите по музика в училище почти изчезват, говорим за професионалистите. Предметът "Музика" се дава на колеги, завършили педагогически специалности с трета специалност "Музика", а това не са професионалисти. Ако са такива, то не са на достатъчно високо ниво и компетентни за преподаване. Дори много пъти този предмет се преподава и се дава на учители, които въобще не са учили и нямат и трета специалност по музика. Да не говорим и че в по-голямата част в страната, предметът "Музика" се преподава с касетофон. Това е факт - преподава се с касетофон. Не влиза професионалистът, който може да свири на инструмент, който може да покаже на учениците рояла или който и да е друг инструмент, а се преподава с касетофон. На всеки интелигентен човек и на цялата общественост е ясно, че музиката има огромно значение за развитието на душевността на подрастващия организъм, на подрастващото дете. Не случайно часовете по музика са застъпени от детската градина, застъпени са и в училище, но за съжаление в училище часовете намаляват."

По думите на Светла Димитрова трябва да има промяна в учебните програми:

"Трябва да има стиковане на учебните програми...Така трябва да бъдат направени учебните програми, че да се обучават децата в един пакет и по този начин се олекотяват учебните програми, не се повтаря нещо, всяка година в различно време, в различен клас, детето е забравило какво е учило миналата година, а по този начин се допълва и разширява учебното съдържание, което се изучава... В такава посока трябва да вървим и съответно борбата ще бъде да се застъпи малко повече увеличение на часовете по музика в училище и в същото време предметите по изкуствата да влезнат като балообразуващи при кандидатстването на децата в по-горна степен на образование."

*Повече по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00