Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Музей

Възраждането на Видинския край през 18-19 век - акцент в новата експозиция на музей "Конака"

Непоказани досега документ и икони ще бъдат част от раздел "Възраждане" на новата експозиция на исторически музей "Конака" във Видин. Специален акцент в "История на България 15-19 век" е Възраждането на Видинския край. В три зали ще бъдат представени най-важните моменти от хайдутството до Освобождението на Видин. 8 са основните теми, обясни уредникът в..

публикувано на 10.09.25 в 17:08

Какво показва Пътната карта на пенсионната система в България

До увеличениео на възрастта на пенсиониране няма да се пристъпва. Пътната карта за усъвършенстване на пенсионната система в България беше приета в средата на месец май тази година, когато Народното събрание задължи няколко министерства, в това число Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Комисията за финансов..

публикувано на 10.09.25 в 14:25

Девети септември 1944 година - превратът, който промени България

На днешния ден ще се върнем назад във времето и ще си припомним събитията от една бележита дата от близкото историческо минало. Утрото на 9 септември 1944 г., което бележи един от най-резките завои в българската история на XX век. За броени часове държавната власт преминава от правителството на Константин Муравиев в ръцете на Отечествения..

публикувано на 09.09.25 в 16:14

Козлодуй се готви за Фестивал на занаятите и изкуствата

Фестивал на занаятите и изкуствата ще се проведе от 12-и до 14-и септември в Козлодуй. Форумът стана традиционен, а стремежът на Общината е да предлага все по-богата и разнообразна програма и за възрастните, и за децата, каза Величка Нейчева, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в общинската администрация: "Програмата е много..

публикувано на 09.09.25 в 15:00

Как ПГ "Васил Левски" в Мездра посреща новата учебна година

С нови преподаватели и повишен брой ученици,  с добър външен вид, обновени класни стаи, почистени коридори, ръководството на ПГ "Васил Левски" в Мездра започва новата учебна 2025/2026 година.  Общо 138 са учениците, записали се в 4 специалности в 8. клас. С една в повече са паралелките тази година,  каза директорът Мирослав Павлов: "За..

публикувано на 09.09.25 в 14:10

Курс по шев и работа с шевни машини ще се проведе във Видин

Курс по шев и работа с шевни машини започва във Видин в Центъра "Свободата да съм". Преподавател е Иван Попов. "Много хора биха искали да си подгънат дреха или пердета, да си зашият дребни неща, но не знаят как. Ето този курс би им помогнал с основни насоки за шиенето и поддържане на шевните машини. Курсът ще започне на 20 септември и ще се..

публикувано на 09.09.25 в 13:15
Николай Бобев и неговият преподавател Николай Илиев

Видински ученик участва в Лятна академия за духови инструменти

Петокласникът Николай Бобев от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин  е първият ученик от община Видин, който взе участие в шестата Лятната академия за духови инструменти. Инициативата се проведе в  училище "Любен Каравелов"  в Копривщица. Той участва в  академията със своя преподавател Николай Илиев, който в същото време е..

публикувано на 09.09.25 в 12:05