Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ученици призоваха да бъде "съживен" Мемориалът на жертвите на комунизма във Видин (СНИМКИ)

Ученици и техни преподаватели от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин призоваваха институциите и обществеността да "съживят" Мемориала на жертвите на комунизма в града. Те организираха пред занемареното здание в Крайдунавския парк изнесен урок по повод Деня на почит към жертвите на комунистическия режим , който се отбелязва на 1 февруари. Инициативата е..

публикувано на 30.01.25 в 16:52

Симфониета Видин с нови творчески проекти

Летни музикални празници ще се проведат за пета поредна година във Видин. Организацията за музикалното събитие вече започна, каза директорът на Симфониета Видин Мирослав Кръстев . През тази година оркестърът планира и други проекти, самостоятелно и в партньорство.  "И през тази година ще продължим да реализираме някои от най-успешните ни проекти..

публикувано на 30.01.25 в 15:01

Подобрява се състоянието на пострадалия мъж от Софрониево

Младият мъж от врачанското село Софрониево, който се нуждаеше от рехабилитация, за да може отново да проходи след трудов инцидент, е започнал възстановителни процедури. За Миглен, който е баща на малко момиче, ви разказахме преди около месец. Той е пострадал в склад за вторични суровини и известно време е бил обездвижен от кръста надолу. След вълна..

публикувано на 30.01.25 в 14:00

Жителите на Черно поле обикалят десетки километри заради пропаднал път

Пътят, който свърза Черно поле с област Монтана продължава да е неизползваем заради пропаднал участък. Жителите на ружинското село са принудени да заобикалят десетки километри, за да стигнат до Брусарци, където много от тях имат личен лекар и си купуват лекарства, обясни Иво Георгиев , жител на селото.  "Пътят, който е Черно поле - Брусарци..

публикувано на 30.01.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 30 януари 2025 слушаме Phil Collins Big Band

Фил Колинс днес става на 74 г., а "Фил Колинс биг бенд" е страничен проект на английския рок барабанист, певец и музикант. Съществува в периода 1996 – 1998 г., като има събитийни изяви и извън него. Идеята за биг бенда е вдъхновена от проект на барабаниста на рок група "Ръш" Нийл Пърт, с който отдава почит на джаз барабаниста Бъди Рич – ранно..

публикувано на 30.01.25 в 09:00

Изби от Дунавската равнина отварят врати за посетители на Трифон Зарезан

С Ден на отворените врати винопроизводители от Сдружение „Дунавски винари “ ще отбележат Трифон Зарезан. В инициативата се включват 14 изби от Западна и Централна Дунавска равнина, които ще представят своята дейност, посетителите ще могат да научат повече за производството на вино, за местните и международните винени сортове, ще могат и да опитат от..

публикувано на 29.01.25 в 18:55

Как една зимна приказка донесе на Красимир Петров от Видин награда от National Geographic

Днес ще ви запознаем с Красимир Петров , чийто житейски път започва във Видин. Тук преминава голяма част от съзнателния му живот и професионалното му развитие. В момента Красимир живее в Пловдив - родния град на неговата половинка. Кариерата му е впечатляваща и разнообразна - започва като учител по физическо възпитание в Дунавци, а по-късно..

публикувано на 29.01.25 в 17:45