Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спазват ли правилата водачите на електрическите тротинетки

Снимка: Радио ВИДИН

Придвижването с електрическа тротинетка става все по-често срещано. Двуколесните превозни средства се използват от хора на всякаква възраст в тяхното ежедневие. Някои ходят на работа с тротинетка, други до магазина, трети карат за удоволствие. Pрактически те могат да се използват с всякаква цел за улеснено придвижване. Все пак като всяко превозно средство и управлението на електрическа тротинетка трябва да е отговорно и безопасно. За водачите има определени правила, които трябва да спазват. Част от разпоредбите в Закона за движение по пътищата гласят: водачите да не използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват електрически тротинетки трябва да са навършили 14 години. Важно е на електрическата тротинетка да не се вози повече от един човек, обясни за Радио ВИДИН експертът в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Светослав Васев:

"... Тези тротинетки и легалната им дефиниция в Закона за движение по пътищата е индивидуално електрическо превозно средство. Тоест, индивидуално, само за един човек, да не се возят по двама, по трима, че има случаи и по четирима. С малки деца, виждаме, че родителите ги използват като алтернативна форма на транспорт, придвижвайки ги до училище или детска градина, но един такъв превоз крие огромни рискове. Тъй като законодателяt не случайно е въвел това ограничение, че е само за един човек предназначена... Използват ги за забавление, а не за алтернативен вид транспорт от точка "А" до точка "Б"..."

По думите на Светослав Васев санкциите не би трябвало да са водещи при спазването на правилата от страна на водачите, а отговорността и ангажиментът, които носят като участници в движението. 

"Не би следвало от законодателна гледна точка да се притесняват от санкцията, която биха претърпели, колкото от самосъзнанието на двуколесните превозни средства, да имат ангажираност и отговорност, че те също са участници в движението по пътищата, че те също имат ангажимент както към своя собствен живот, така и към живота и здравето на останалите. Тъй като едни могат да го приемат за забавление, но при застигане на един пешеходец, който не е разбрал, че го приближава двуколесно превозно средство, особено на място, където не очаква да има такова, тъй като е забранено за движение на двуколесни превозни средства рискът от инцидент настина крие сериозни последствия..." 

Макар да има определени правила за водачите на електрическите тротинетки, видинчани коментират, че ежедневно са свидетели на нарушения (управление от малки деца на тротинетка, повече от 1 човек на тротинетка), опасно и несъобразително шофиране на тези двуколесни превозни средства както по улиците на града, така и в пешеходните зони. Казват, че това е предпоставка за сериозни инциденти, в които могат да пострадат хора:

"В градската градина, централната алея има водачи на електрически тротинетки, които карат по-бързо от необходимото, за мен. Примерно аз вървя по-настрана, покрай мен не минават близо, гледам да не минавам покрай тях, пазя дистанция, всичко се случва. Контрол за скоростта на тротинетки затова съм твърдо "за"... Опасни са, трябва да се съобразяваме непрекъснато и те нали са на батерии, хвърчат и може да те блъснат отзад, и трябва да се оглеждаш непрекъснато. Карат толкова силно, че понякога, ако не видиш и мръднеш настрани, може да те ударят, има риск. Пазя се, естествено, никой не иска да бъде тръшнат... С несъобразителна скорост вървят, няма контрол. Как ги възпитават родителите, когато ги пускат на такива места? Много бързо се карат от млади момчета, сега аз ходя тук в градската градина. Всяка вечер минете и ще видите, значи изобщо не се съобразяват тези по-младите, така сме ги възпитали. Жестока бързина и може да бутне някое дете."

Мартин и Ивайло са двама видинчани, които управляват тротинетка, заради лесното, евтино и екологично придвижване. Казват, че са запознати и спазват правилата, определени за тях, защото като участници в движението носят отговорност. 

"... Шофирам където ми удобно, обикновено избягвам улиците, които има голямо движение. Вечер, ако излезете тук да видите децата как карат, ние не сме такива. Карат примерно над 25, 30 км. нагоре из хората. Да, има някои са много мощни, тук дете ще пресече, ще го удари тротинетка... Мъка ми е... Това е бъдещият транспорт градски. Ето това е електрическо, ето батерията, злато - ето кошничка за продукти, това е решението. Знаем правилата. По принцип тези, жълтите линии, които са велоалеи, по тях трябва да се движим, а и ние сме от тези хора, които спазваме елементарни правила, няма да тръгнем с над 10 км. Двама като нас няма да се качат на една тротинетка никога. Ние знаем, кое ни е забранено и кое е разрешено, а за младите всичко е позволено..." 

За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени санкции в зависимост от тежестта на нарушението. Има ли наложени санкции на водачи на електрически тротинетки, които не спазват правилата в Закона за движението по пътищата в областите от Северозапада? Има ли инциденти с водачи на електрически тротинетки тази година? Извършва ли се контрол, за да не се допуска опасно шофиране на електрическите тротинетки както в пешеходни зони, така и по улиците? 

Тези въпроси отправихме към Областните дирекции на МВР във Видин, Враца и Монтана.

Отговор получихме от полицията във Враца:

"За периода от последните две години считано от 01.01.2023г. до настоящият момент са установени 3 бр. нарушения /инциденти/ с електрическо ПС: 1 бр.-  самокатастрофира водач, падайки на пътното платно; 1 бр. - при проверка водача отказва проба за наркотични вещества, при което му е съставен АУАН(Акт за установяване на административно нарушение за нарушение) на чл.173, ал.3, пр.2 от ЗДвП и издадено НП (наказателно постановление) с наложена санкция глоба в размер на 2000 лв. и 24 месеца лишаване от правоуправление на МПС. 1 бр. - в следствие на неправилна маневра „заобикаляне на МПС“, водача катастрофира, като се блъска в МПС. Ежедневно се извършва контрол относно неправилното движение на електрически ПС /паркове, градини, пешеходни зони/, както и проверки на водачите за управление след употреба на алкохол и/или наркотични вещества и техните аналози."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Можем ли да си позволим пълноценна лятна почивка?

Повечето работещи българи имат възможността да почиват само веднъж годишно, а както добре знаем нищо не може да бъде по-приятно от една спокойна лятна почивка. След дълга година на работа, ограничения и стрес е хубаво ваканцията ни да бъде пълноценна, с необходимите удобства и дори малки глезотии. Разбира се, след това идва основният въпрос -..

публикувано на 26.06.24 в 10:45

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от..

публикувано на 24.06.24 в 15:10

Млади хора се заселват в село Трифоново

Съвсем близо до Монтана, само на 7 км, се намира село Трифоново. То е част от Западния Предбалкан. Природата тук е красива. През селото минава и река Шугавица. Къщите са нови, а старите са ремонтирани. Преобладават млади хора. Този процес се наблюдава отскоро. Възрастните, за съжаление, си отиват от този свят. Домовете им, обаче, се заселват от..

публикувано на 21.06.24 в 11:45

Книжните инфлуенсъри - ренесанс в света на литературата

В последните години наблюдаваме един ренесанс в света на литературата , воден от книжните инфлуенсъри , които преобръщат традиционните представи за четене. Тези новатори в света на книгите вдъхновяват не само младите, но и читатели от всички възрасти, създавайки мост между поколенията чрез споделената любов към литературата. Социалните мрежи се..

публикувано на 20.06.24 в 11:20

Могат ли демографските пустини да се превърнат в оазиси

Близо 40% от страната ни е “демографска пустиня” , обяви доц. д-р Николай Цеков от Института за изследване на населението и човека при БАН. Това са територии, на които живеят по-малко от 10 души на квадратен километър. В 217 от всичките 265 общини в България има ядра на демографски пустини, но Видин е сред областите, в които тези територии се..

публикувано на 19.06.24 в 13:31

Гарантира ли Европейският съюз достатъчно икономическо благополучие за всички

Между 6-и и 9 юни 2024 г. над 370 милиона души в 27 държави членки имаха право да гласуват на европейските избори. Данните показват приблизителна избирателна активност в целия ЕС от 51,08 % при окончателни резултати от 17 държави членки и предварителни резултати от други 10 държави. Най-висока е избирателната активност в Белгия- 89,82%, а..

публикувано на 17.06.24 в 15:35