Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обсъждат пълна дигитализация на процеса по обучението на бъдещите шофьори

Красимир Георгиев, АКАБ: Държавата се опитва да изгони търговците от храма, но иска и да ги компенсира

Слагат край на безкрайното явяване на изпитите за книжка

Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България
Снимка: Яна Боянова




Предлаганите промени в обучението и изпитите за шофьори, които предвиждат кандидатите да се явяват на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от приключването на обучението, са публикувани за обществено обсъждане от Министерството на транспорта.

Другото съществено предложение е за пълна дигитализация на процеса по обучението, съобщи служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков, според когото са необходими конкретни действия за решение по категоричен начин с проблемите с пътната безопасност.

"Искаме да сведем хартията до минимум. Целият контрол, цялата база данни да минава в реално време в Министерството на транспорта и администрацията. Ще проследяваме дейността на всеки един учебен център. След въвеждането на тези елементи от контрола ще повишат и самото качество на обучение".

Според председателя на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев електронизацията ще сложи край на сивите практики, затова отпорът срещу промените ще бъде огромен.

"Не мога да бъда сигурен, защото в България управниците имат един и същ стил на работа - те искат покрай тях да не се шуми, покрай тях всичко да е спокойно. Така лесно се управлява. Поне сега за първи път чух от устата на действащ министър, какъвто е Гвоздейков, че държавата има воля най-после да направи реформа в обучението и в изпитите на бъдещите шофьори. Ако се случи, аз гарантирам, че в следващите 2-3 години чувствително ще намалеят жертвите на пътя. Отпорът обаче ще бъде много голям. Става въпрос за един огромен сив сектор в бранша, смятайте може да са повече от 90 %, но не са по-малко. Отпорът ще бъде сериозен. Ако държавата има визията и волята, то в нея са всички лостове за това да осъществят реформата и да видим стойностно и качествено обучение, което ще доведе до резултати на пътя".

Когато се явяваш безкрай на изпит за шофьорска книжка, значи има очевиден проблем при подготовката, аргументират се от Министерството. Ако и четвъртият опит е неуспешен, курсът ще започва отначало. Целта е да се явяват на изпит по-подготвени кандидати и да не се учат по време на изпита на принципа "проба-грешка".

Няма причина кандидат-шофьор да се явява по 15 пъти на изпита, обясни още Георгиев.

"Нека тръгнем оттам, аджеба, какво е изпит. Процес, в който се проверяват и оценяват наличните знания и умения на този, който кандидатства за придобиване на правоспособност. Случва се един път да те скъсат, защото си се притеснил, втори път заради някаква ситуация е възникнала. Два пъти, три пъти, ама на четвъртия трябва да изкараш, ако наистина си научен. Ако четири пъти оценката е "не", това е доказателство, че нещо куца в подготовката. При положение, че има липса, някакъв дефицит на умения и знания, защо трябва да продължаваме да се явяваме на изпит? Изпитът не е обучение. Изпитът е проверка и оценка на знанието. Съвсем правилно е решението да се върне отново в начало".

Държавата предлага и вътрешните изпити за шофьорска книжка в учебните центрове да отпаднат. За сметка на това облекчение, ще се намали броят на явяванията на теоретичен и практически изпит пред "Автомобилна администрация".

Това показва, че държавата хем се опитва да ограничи сивия сектор, хем иска да тушира недоволството му, каза още автоекспертът.

"И други предложения не седят адекватно, но както винаги - държавата следва принципа "и тако, и овако". Хем иска да реформира сектора, хем иска да постигне качествено обучение и качествени изпити, хем ако може да не засяга ничий интереси, най-вече на сивия сектор. Тя постъпва по следния начин: ще електронизираме и дигитализираме, но вие не сте съгласни, вие искате да няма вътрешни изпити, ние се съгласяваме. Вие искате един ръководител на учебен център да бъде с минимум три години стаж, а сега е с пет... той на три години още не е научил А и Б-то на инструктурството, но пък държавата ще му дава право да бъде ръководител. Един такъв ръководител на учебен център какъв началник може да ми бъде на мен? Той не знае откъде седи инструктора още, обаче държавата му дава право да бъде ръководител. Това ви го казвам, за да уточним защо се премахва вътрешният изпит. Защото сивият сектор е против всичко. Не искат нищо по-различно от това, което е в момента, защото това, което е в момента, за тях е машинка за пари, фабрика за пари. Когато държавата прояви някаква елементарна воля, защото държавата би могла да направи много повече, но когато все пак прави някакъв опит да изгони търговците от храма, аз така ги наричам, тя иска хем да ги изгони, хем в замяна да ги компенсира с нещо".

На курсове българинът се записва за книжка, а да се научи да шофира, аргументира се Красимир Георгиев.

"Записват се на курс за книжка, така е. Не идват да се научат. Не се гледа на свидетелството на управление като на документ, който потвърждава знанията и уменията, че може след придобиването на това свидетелство да се седне зад волана да се управлява самостоятелно. Аз съм казвал на такива мои клиенти, че в близост до нашия офис има книжарница, в която продават детски приказки и фантастични истории. Изкривено е мисленето, защото сивият сектор години наред насади такова мислене "вземи книжка, пък после сам ще се научиш". Единствено в България, когато дойде бъдещ курсист в автошколата, го питат "ти карал ли си?"... е, как да е карал, като няма книжка, а идва да го научим да кара? Това са парадоксите в нашия сектор, които години наред, последните 30 години, изкривиха и злепоставиха тази така благородна и отговорна професия".

Видинчани са на мнение, че качеството на обучение трябва да се повиши, затова приветстват предложенията за промени.

"Аз съм карал във времена, в които курсовете не бяха за месец, а както бяха някога... Малко са часовете, аз карах 3 месеца, имаше вечерно и извънградско каране... Повече часове трябват... Важно е и преподавателят да преподава добре, разбира се".

Ще бъде изградена система, която ще позволи да се водят електронни учебни дневници и картони на обучението по теория и практика. В електронния дневник за теоретичното обучение се отразяват датите и часовете за всяка група, преподавателя, провел обучението, преподадените теми, присъствията и отсъствията на кандидатите. Това ще осигури възможност за недопускане до изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия брой часове за всеки модул.

Електронният учебен картон за практическото обучение ще съдържа информация за проведените учебни часове, дата и час на провеждане, маршрут, по който е проведено обучението, и изминатите километри.

Удостоверенията на преподавателите също ще се издават в електронен вид. Проверката за наличие на техническите прегледи и психологическа годност също ще се извършва електронно, тъй като тези данни се съдържат в информационната система и не е необходимо да се предоставят хартиени документи.

Документите са публикувани в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александрина Попова: Жената, която пътува, за да разказва истории

Днес ще ви срещнем с Александрина Попова , родом от Стара Загора, където прекарва първите пет години от живота си. По-късно съдбата я отвежда в Пловдив, където живее близо три десетилетия, а от две години насам е жител на столицата. Интересното е, че любовта я среща в лицето на мъж от Видин, поради което тя с усмивка се определя като "видинска..

публикувано на 29.07.25 в 17:40

Планинско катерене - новото предизвикателство за видинчанина, който изкачва върхове

Видинчанинът Светослав Евгениев, запален планинар, за когото Радио Видин писа  преди две години , че за два дена е изкачил четири алпийски четирихилядника, се завърна от поредното си приключение в Австрия. Планинско катерене е новото предизвикателство, което предприемат той и неговите приятели. Те участват в два сравнително сложни маршрута в..

публикувано на 29.07.25 в 15:10

Деца от Враца заемат първите места в конкурс за магически разказ

Две деца от Литературен клуб "Иноватори в действие" към Младежки дом - Враца се класират на първите места в провелия се литературен конкурс за детски магически разказ. Тази година темата беше “Моят полет около света”. За втора поредна година Огняна Илиева печели първо място в конкурса . Огняна е на 12 години, като тази година ще бъде 7...

публикувано на 29.07.25 в 14:00

Църквата в село Антимово спешно се нуждае от ремонт

Църковният храм "Свети Великомъченик  Георги" във видинското село Антимово има нужда от спешен ремонт. Покривът тече от години и поврежда стенописите. Мазилката пада, прозорците са изпочупени, казва кметът на населеното място Пламен Станев, който е и дългогодишен председател на местното читалище:  " Покривът на храма е в много лошо..

публикувано на 29.07.25 в 13:00

Моден наръчник за жегите: лен, памук и лекота

С настъпването на юлските жеги, модата ни изправя пред едно от най-големите си изпитания - това как да изглеждаме и да се чувстваме добре, без да се разтапяме от жега. Ключовата дума е "лекота". През лятото заложете на свободни кройки, естествени материи като лен и памук, и светли, отразяващи слънчевата светлина цветове . Избягвайте синтетиката -..

публикувано на 29.07.25 в 13:00

Карта на чешмите в България: Къде да намерим безплатна питейна вода в жегата

В разгара на лятото търсим сянка, прохлада и… чешма с питейна вода. А колко от тях всъщност знаем, че съществуват дори в собствения ни град? Оказва се, че вече няколко години има  Карта на чешмите в България . Не е новост, говорили сме за нея и с нейната създателка - активистът за по-чиста околна среда - Симона Стилиянова . Но именно..

публикувано на 28.07.25 в 15:35
Републикански път III-1142

Сигнал до Радио ВИДИН раздвижи ремонта на пътен участък

Слушател на Радио Видин алармира за лошото състояние на третокласен път в участъка от разклона за Арчар до Дреновец. Според Цветан Петров, през средата на юни са извършени дейности по почистване на банкета около шосето, след което машините са подравнили настилката. Въпреки това, участъкът остава в лошо състояние - с компрометирано асфалтово..

публикувано на 28.07.25 в 15:30