Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Снимка: Радио ВИДИН

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт. Това коментира за Радио ВИДИН Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана. От началото на годината държавата е разширила обхвата на правото на намаление на транспортната услуга, но към момента не се е погрижила да осигури средства, като компенсира превозвачите, каза още Петър Захариев и допълни, че все пак има поет ангажимент това да се случи. 

"Нашите колеги се притесняват преди всичко за финансирането на едни промени, които бяха - безплатни превози на деца до 14 години. Увеличение на безплатната част на други правоимащи, като по член 68, навършили пенсионна възраст, ветерани и т.н. Тоест държавата разшири периметъра и количеството или частта, която се поема от бюджет, но парите не се осигуриха. Тоест необходими са ни около 57 млн. лв. А на последните срещи в транспортното министерство, включително с представители на финансовото министерство се обяви, че налични са само 15 млн., другите липсват. Имаше споменати резерви, но как ще изглежда, до колко ще се намерят необходимите средства, могат да кажат новите министри... Просто казано, държавата се погрижи за групата правоимащи граждани, но само половината направи, не осигури средствата... Това са така наречените компенсации... Ако скоро време не се предприемат мерки, тоест не се потвърди осигуряването на средствата от страна на министерствата, ние ще сме принудени да спрем да возим децата... За сега има обещание, че ще бъдат осигурени средствата, но не се знае кога..."

Петър Захариев коментира и някои от останалите предизвикателства пред бранша. 

"Има доста натрупани проблеми. Те са проблеми в нормативната база, направиха се някои неща, много неща не се донаправиха и съответно може да излезе крива работа, защото направени наполовина неща те не работят... Много се надяваме и много разчитаме, и вярваме на новия министър, че ще даде зелена светлина и ще даде тласък на съответните служби да започне да се работи и да се придвижат тези стари и престари проблеми. Наказателна уредба - крещяща... Това го знаят не само професионалните превозвачи и шофьори, знаят го и обикновените шофьори. Там трябват много корекции, защото не е нормално... Не може да се налага наказание 500 - 1000 лв. на шофьора за дребно нарушение, забравени документи или неносене на разписание и т.н. Това са техни пропуски, да го наречем, така зверски да бъде наказван шофьора, защото вие знаете 1000 лв. е заплатата... Наказанието не изпълнява своята роля да въдворява ред и да не се стига до ново нарушение, то просто довежда съответни шофьор до единствената мисъл - как оттук насетне ще си върне тези пари, като краде билети, като краде нафта. Тоест израждане на цялата ситуация..." 

Проблемът с нерегламентираните превози е от години и е причина много автобусни линии да бъдат закрити. По думите на Петър Захариев с времето този тип превози заема все по-голямо дял като засяга не само междуградския, а и международния превоз. 

Магдалена Милтенова, от Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира за БНР, че се наблюдава неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата. Допълни също, че се търси решение на проблема с компенсациите на сектора за безплатния превоз на децата и другите правоимащи.

"Транспортната политика, която ние имаме е всичко друго, но не и политика, насочена към нуждите на бранша, към нуждите на хората, към пътниците в случая, защото това, което наблюдаваме е абсолютно неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата, цъфтящ нергеламентиран превоз и съответно един бранш, който в момента е в колапс... Ние имаме сериозен проблем по отношение на финансирането на този вид транспорт... Пари за това децата до 14 години в страната да пътуват безплатно се оказва, че нямаме, защото недостигът в момента на тези средства възлиза на 57 милиона лева... Искрено се надяваме Министерство на финансите също да вземе адекватна позиция. В момента те провеждат по общините едно обследване на тези средства какво ще бъде наистина необходимо. Искрено се надявам този проблем да бъде решен, защото колегите са в готовност от 1 октомври да преустановят издаването на тези карти, съответно извозването на децата, което ще бъде много сериозен проблем за всички", обясни Милтенова.

Хората, които ползват автобусен превоз коментират, че секторът трябва да бъде подпомогнат, защото обслужването на линиите до малките населени места е важно от социална гледна точка. Казват, че нямат собствени автомобили и автобусът е единственият начин да се придвижват на достъпни цени. 

"Пътувам за Дунавци... Важен е автобусният транспорт, не само за мен, за всички хора е важно. Не всеки има кола, да се възползва от личния си транспорт. Трябва да има автобуси... Много сме зле с тези автобуси. Е, сега съм дошъл и няма с какво да се прибера. Чак в 13:00 часа трябва да хванем за Ботево. 9:30 часа го изпуснах, сега в 13:00 часа, ако ме вземе. Нарядко са линиите, да се субсидират, то няма и пътници, няма и хора... Пътувам за Грамада. Перфектна ни е услугата, като се има предвид, че много населени места нямат никакъв превоз, а това си е наша фирма, частна, на Грамада... То е жизнено важно да се запази автобусният превоз. Първо няма лекари по малките населени места, да не говорим за аптеки. На тия хора трябва да им се помогне..."

Повече може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..

публикувано на 22.07.25 в 13:05

Знаем ли какво слагаме на трапезата си?

Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации.  Растителни мазнини вместо мляко в..

публикувано на 21.07.25 в 11:32

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00