В началото на ХХ век България е все още млада и очарователно наивна, затова пък отворена за новото по света и амбицирана да очертае границите на собствената си новопридобита независимост. Едва разчупила оковите на османското владичество, тя тепърва градяла закони и самостоятелност, свиквала със свободата и търсела своите хора, с помощта на които да се утвърди. Своите водачи, които да я изведат на световната карта не само физически, но и икономически, и културно. Ето защо отговорността за нова България падала не само върху плещите на държавниците и индустриалците, но и върху воините на перото, а именно интелектуалците, учените и творците. Писатели, поети, художници, драматурзи, критици, научни работници… всички те внезапно се оказали изправени пред отговорната задача да представят родината си на онези, които току-що са разбрали за съществуването ѝ.
Разбира се, няма как и къде да този процес да започне и набере сила по-успешно, отколкото в новата столица София, която макар и непавирана, макар и все още с кални улици, в които се къпели патици и прасета, вече разгръщала потенциала си като административен и културен център на страната. И така, случайно или не, в началото на ХХ век в София се оформя „писателският квартал“. Едно парче земя, заключено между булевард „Христо Ботев“, улица „Граф Игнатиев“, улица „Алабин“ и булевард „Патриарх Евтимий“, което в един момент може да се похвали като най-гъсто населеното с интелектуалци в цяла България. Място, познало стъпките на великите имена в българската литература, запазило спомен за гласовете им и за раждането на редица знакови творби от литературата ни. Така че защо не се разходим без да бързаме там, където преди нас са минавали Кирил Христов, Славейкови, Светослав Минков, Атанас Далчев, Иван Шишманов и още куп други познати личности? Разходката ни започва от паметника на Патриарх Евтимий или „Попа“, както го знаят всички днес, и приключва близо до Петте кьошета пред храма „Свети Георги“. За целта не е необходимо да ходим до София. Достатъчно е да отворим третата книга от поредицата „Бохемска София“ на Виктор Топалов.
Книгата „Кварталът на писателите“ е не просто сборник от любопитни житейски истории, а истински пътеводител в сърцето на Нова България. По улиците на квартала само преди стотина години са се разхождали и живели хора като Елисавета Багряна, Змей Горянин, Елин Пелин, професор Александър Балабанов със своята Яна Язова, красивата Мара Белчева, Дебелянов, Яворов и Лора, Алеко, Михалаки Георгиев и още куп познати днес лица, оформили облика на родната литература. На повечето от тях все още им предстояло да се превърнат в част от културната история на България, да напишат онези редове, които цели поколения след тях ще усещат като свои. Млади, буйни и талантливи, те в повечето случаи нямали представа, че с необходимостта си да творят, с радостите и скърбите си, с търсенията и увлеченията си създават история и бъдеще едновременно.
Тук например, съвсем близо до паметника на Патриарх Евтимий, била емблематичната пивница „Дивите петли“ на братята Запрян и Георги Глушкови, които обичали да се заобикалят с бедни на пари, но богати на ум и душа бохеми. Тя всъщност не се казвала точно така, но с това име останала в историята заради пъстрата компания от постоянни клиенти, която се събирала там и които сами наричали себе си „Дивите петли“. Всяка година на Заговезни пивницата празнувала, затваряйки вратите си за външни, оставайки на разположение само на признатите и доказали се „петли и петелици“. „Дивопетлието“ било светоглед без закони, но със свои правила.
Един от най-разпознаваемите „петли“ например бил професор Александър Балабанов, за когото всички сме чували, но малцина са чували, че освен него, приятелите му от обществото на „Дивите петли“ помнели и чантата му. Всички знаели, че в тоя култов аксесоар, винаги претъпкан с книги, когато и да бръкнел човек, винаги можело да открие парче халва и хляб.
Но пивницата „Дивите петли“ далеч не била единственото такова притегателно място за таланти, през което ни води пътеводителят на Виктор Топалов. Разходката из квартала, освен през домовете на творците, минава също през култови някогашни средища и любими места на софийската бохема като пивницата „Спас“, Домът на изкуствата и печата, редакцията на списание „Мисъл“, ателието на фотографа Иван Карастоянов, редакцията на вестник „Литературен глас“. Някъде наоколо все още тъмнеела и мрачната осанка на ужасяващия затвор Черната джамия, с гледка към бесилото на който известно време се събуждал сутрин поетът Кирил Христов. Пътеводителят разказва за дружбите и враждите на нашите таланти, за весели компании, знаменити празненства, за емоционални срещи и още по-емоционални раздели и в крайна сметка дава отговор на въпроса защо Втората световна война слага край на тези бохемски сбирки във вида, в който съществували дотогава. Разказва как бавно и полека под давлението на определени хора и групи или внезапно и екстремно под влиянието на събитията столицата променя облика си, а с нея се променяла и развивала и културата на българина.
Пътеводителят „Кварталът на писателите“ включва петдесет истории, проверени и проучени подробно от Виктор Топалов чрез множество документални източници, благодарение на редактора и консултант на книгата Павлина Делчева Вежинова. В свое интервю авторът споделя, че идеята за подобен пътеводител се зародила година преди това, когато се запознава с испанския проект за „Квартала на буквите“ в Мадрид. Както казахме, книгата е третата от серията „Бохемска София“ – една поредица, чрез която авторът запознава читателите си с миналото на столицата, с нравите и пикантните истории, занимавали и забавлявали българина преди век. И с изумителния понякога живот на хора, които преди това са били просто имена от учебниците.
Сдружение "Един процент промяна" набира средства за осигуряване на отопление в читалището във врачанското село Ослен Криводол. Необходими са 17 200 лв., с които да бъдат закупени климатици. Читалището е създадено преди три години и се помещава в бившето училище. Сградата е предоставена от Общинския съвет в Мездра, а с дарения и доброволен труд..
За какво може да си мисли човек, докато пада от петнайстия етаж? Казват, че в такива моменти животът ти минава пред очите като кинолента, а Иван Георгиев, по-познат на цяла България като Джони Шкейца, може да го потвърди. Оказва се обаче, че едно падане от петнайстия етаж далеч не е толкова кратко, колкото изглежда и, докато лети неконтролируемо..
Чудно нещо е дърворезбата - от едно парче дърво се издълбават различни форми и мотиви върху дървесината, създавайки релефни изображения. Резултатът от дърворезбата е декоративен продукт, често използван за създаване на сувенири, интериорни елементи и украшения, които могат да запазят вида си за дълго време. Дърворезбата съществува от много..
Днешната история в "97 лапи и една опашка" е за всеки, който има нужда от верен приятел. Става въпрос за седем малки и симпатични кученца, които търсят своя нов дом и любящи стопани. Ивайло Йосифов намира едно куче, което е обект на враждебно отношение от страна на хора, които живеят около негов имот в град Лом . Прибира животното и му дава името..
Играта "Мисията възможна: Спаси човечността!" съчетава въображение, съпричастност и сила на посланието. Същевременно представя принципите на червенокръсткото движение по атрактивен за младите хора начин, обясни Галина Йорданова, главен специалист към Секретариата на Областния съвет на БЧК (Българския червен кръст) във Видин. "Тази..
На 5 септември отбелязваме Международния ден на благотворителността - дата, включена в календара на ООН в чест на годишнината от кончината на Майка Тереза, символ на милосърдието и всеотдайната помощ към най-нуждаещите се. Този ден е призив към всеки - независимо дали е представител на неправителствена организация, корпорация, благотворително..
В днешно време децата прекарват все повече време пред екраните - телефони, таблети и компютри. За разлика от това, през 90-те години игрите бяха на улицата, на двора или в парковете. Децата тичаха, скачаха, катереха се, събираха се по групи и измисляха нови забавления. Но каква е разликата между тогавашните игри и днешните? Къде е по-добре да..