Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво ще се случи, ако прочетем "Зелената тетрадка"

Снимка: Радио ВИДИН

„Сгреших много, като купих тази тетрадка. Но сега е твърде късно за съжаление, щетите са нанесени.“


Това са първите думи, които Валерия Косати – една уморена италианска домакиня, съпруга и майка – записва в тетрадката, която купува в края на 1950 г. под напора на внезапен импулс. След тях животът ѝ вече никога няма да бъде същия.


Сюжетът на романа „Забранената тетрадка“ на писателката Алба де Сеспедес изглежда привидно прост и изчистен – една обикновена жена, отдадена на семейството си, защото цял живот е приучавана, че такава трябва да бъде, внезапно започва да осъзнава все по-нарастващото си недоволство от живота. А началото на това недоволство е положено от самата нея, когато започва да си води таен дневник. Виждайки се отстрани, Валерия с почуда и огромно притеснение осъзнава, че може би никога не е познавала себе си. Чувства се напълно изгубена, лишена от здравата опора, която си е въобразявала, че има. Може би защото принадлежи към едно поколение, случило се на предела между две епохи, между два цивилизационни модела.


Някъде там зад гърба ѝ е останало времето на аристократи и простосмъртни, на твърдо наложени семейни и обществени модели, на ясни разделителни линии между мъже и жени, деца и възрастни, правила за поведение и непоклатим морал. Там назад, но все още съвсем наблизо е моделът на родителите на Валерия, в който жената има своето място в орбитата около мъжа, железни правила за поведение, дълбоко вкоренени ценности, които да брани, отговорности и задължения. Пред нея пък е светът на дъщеря ѝ, в който двете световни войни завинаги са пренаредили много повече неща от държавни граници и политически системи. Пренаредили са умовете на хората, но като че ли най-вече на жените. Строго налаганото старо е безвъзвратно отхвърлено, бурно и решително обявено за нефункционално. Стабилността сякаш я няма, границите са размити, ценностите са подменени, моралът се мери с нови теглилки. А Валерия е все по-изгубена между онова, което е смятала за правилно, и другото, което я връхлита като новото нормално. Изгубена е между онова, което е мислела за единствена и чиста истина, и всички останали истина, които едва сега открива в собствените си деца, в съпруга си, в близки и познати.


И започва да си води таен дневник в опит да разбере себе си и другите. Но личният дневник се оказва много по-опасно занимание, отколкото Валерия е допускала, защото когато започнеш да записваш мислите си, губиш привилегията да ги забравиш някога. Когато видиш себе си отстрани, е твърде вероятно откритието да не ти хареса, да те ужаси и вбеси, да те уплаши до смърт. Да те остави объркана и ридаеща над телешкото печено, което приготвяш за вечеря. Но най-вече писането може да разкрие на всички, че грехът не ти е непознат. Че не си онази съвършена икона, чийто образ си градила цял живот. Валерия се оказва напълно непозната.


Прецизността, нюансите и вниманието, с които Алба де Сеспедес рисува вътрешния свят на своята героиня, са толкова точни, че още с първите страници на романа читателят започва да открива в нея себе си. И това не е случайно. Защото „Забранената тетрадка“ е история не просто за една жена, а за всички нас, с всичките наши слабости и склонности да грешим, с всичките ни противоречия и опитите да избягваме неудобните истини, със страховете и малките тайни, с ролите, които играем пред обществото и пред близките си. Проницателен, ярък и изпепеляващ, романът прилича на миниатюра, която разказва история, много по-голяма от нея самата. Едно зашеметяващо точно изследване на човешкото и в същото време доказателство за това колко увличащи и увлекателни могат да бъдат малките драми от нечие ежедневие.


Алба де Сеспедес е писателка от кубинско-италиански произход и отдаден борец против политическия режим в Италия по време на Втората световна война. През 30-те години на ХХ век работи като журналист за списанията „Piccolo“ и „Epoca“ и за вестник „La Stampa“. Първия си роман пише през 1935 г., а творчеството ѝ е силно повлияно от събитията от преди и след световната война. През същата година е хвърлена в затвора заради своята антифашистка дейност. През 1943 г. отново попада в там заради сътрудничеството ѝ с Radio Partigiana, благодарение на което е станала една от звездите на съпротивата под псевдонима Clorinda. След войната се установява в Париж, където и почива през 1997 г. на 86-годишна възраст.


Повтарящ се мотив в романите ѝ е този за жените, които започват да правят преценка на своите действия и ценности, а два от романите ѝ са забранени в Италия по време на Втората световна война. Въпреки че романите ѝ са бестселъри, тя и до днес остава една от силно и напълно незаслужено пренебрегваните от критиката италиански писателки.


По публикацията работи: Красимир Каменов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Един процент промяна" с кауза в Ослен Криводол

Сдружение "Един процент промяна" набира  средства за осигуряване на отопление в читалището във врачанското село Ослен Криводол. Необходими са 17 200 лв., с които да бъдат закупени климатици. Читалището е   създадено преди три години и се помещава в бившето училище. Сградата е предоставена от Общинския съвет в Мездра, а с дарения и доброволен труд..

публикувано на 05.09.25 в 16:47

Кой е "Каръкът в мен..."

За какво може да си мисли човек, докато пада от петнайстия етаж? Казват, че в такива моменти животът ти минава пред очите като кинолента, а Иван Георгиев, по-познат на цяла България като Джони Шкейца, може да го потвърди. Оказва се обаче, че едно падане от петнайстия етаж далеч не е толкова кратко, колкото изглежда и, докато лети неконтролируемо..

публикувано на 05.09.25 в 16:35

Ажурните дърворезби на Соня Маркова

Чудно нещо е дърворезбата - от едно парче дърво се издълбават различни форми и мотиви върху дървесината, създавайки релефни изображения. Резултатът от дърворезбата е декоративен продукт, често използван за създаване на сувенири, интериорни елементи и украшения, които могат да запазят вида си за дълго време.  Дърворезбата съществува от много..

публикувано на 05.09.25 в 16:05

Седем кученца си търсят стопанин

Днешната история в "97 лапи и една опашка" е за всеки, който има нужда от верен приятел. Става въпрос за седем малки и симпатични кученца, които търсят своя нов дом и любящи стопани. Ивайло Йосифов намира едно куче, което е обект на враждебно отношение от страна на хора, които живеят около негов имот в град Лом . Прибира животното и му дава името..

публикувано на 05.09.25 в 15:30

Доброволци от Младежкия червен кръст във Видин създадоха настолна игра

Играта "Мисията възможна: Спаси човечността!" съчетава въображение, съпричастност и сила на посланието. Същевременно представя принципите на червенокръсткото движение по атрактивен за младите хора начин, обясни Галина Йорданова, главен специалист към Секретариата на Областния съвет на БЧК (Българския червен кръст) във Видин. "Тази..

публикувано на 05.09.25 в 15:17

Благотворителна кампания събира ученически пособия за 400 деца в нужда

На 5 септември отбелязваме Международния ден на благотворителността - дата, включена в календара на ООН в чест на годишнината от кончината на Майка Тереза, символ на милосърдието и всеотдайната помощ към най-нуждаещите се. Този ден е призив към всеки -  независимо дали е представител на неправителствена организация, корпорация, благотворително..

публикувано на 05.09.25 в 14:28

Детските игри: Забавленията навън срещу дигиталния свят

В днешно време децата прекарват все повече време пред екраните - телефони, таблети и компютри. За разлика от това, през 90-те години игрите бяха на улицата, на двора или в парковете. Децата тичаха, скачаха, катереха се, събираха се по групи и измисляха нови забавления. Но каква е разликата между тогавашните игри и днешните? Къде е по-добре да..

публикувано на 04.09.25 в 17:05