Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на Република България с мнозинството държави от Европейския съюз и е от стратегическо значение както за националната ни сигурност, така и за икономическото ни развитие. Безкрайното и неоснователно отлагане на строителството на този коридор освен до човешки жертви, води и до допълнително влошаване състоянието както на демографията, така и на икономиката на Северозапада. Това се казва в Декларация от Община Видин, подкрепена единодушно от местния Общински съвет. Тя е адресирана до премиера, министрите на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на вътрешните работи, както и до народните представители от видинския многомандатен избирателен район. Поводът за написването й е тежката катастрофа край Видин на 15 февруари, която отне живота вече на 5 души, а други петима бяха приети за болнично лечение. С декларацията местните власти настояват пред централните за спешно финализиране и приключване на строежа на автомагистралата Видин-Монтана и на скоростния път Монтана-Ботевград. 



В момента строителството и модернизацията на международен път Е-79 от Видин до Ботевград е почти спряло по неясни причини. 2027 година е последният обявен пусков срок за дълго чаканата магистрала, но дори тогава тя ще бъде готова без участъка Монтана-Враца, се казва още в Декларацията. Авторите ѝ напомнят, че строителството на най-големия инфраструктурен проект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха основни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще бъде приоритетен за държавата, ще се строи с бързи темпове и жителите на региона ще имат нов, широк и скоростен път до 2021 година. Днес, седем години след това обещание, реалностите са съвсем различни. В експлоатация е само 13-километровата отсечка Макреш-Бела от новия път. На различен етап от строителство е по-малко от половината от близо 200-километровото трасе, а крайният срок за завършването на целия път непрекъснато се удължава в неопределено бъдеще. 



Радио Видин изпрати официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" какво се случва със строителството на новия път Видин-Ботевград, на какво се дължи забавянето на проекта, има ли проблеми с финансирането и кога се очаква да бъде завършен най-важният за Северозапада инфраструктурен проект. Отговор засега нямаме. 

Междувременно народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол и входира въпрос към регионалния министър Иван Иванов какъв е напредъкът и какво предстои през 2025 година по строителството на магистралния път Видин-Ботевград. Във въпроса се посочва, че след назначаването на кабинета на Росен Желязков работата по трасето изцяло е спряла и докато на пътя за ГКПП Калотина има стотици работещи строителни машини, то на "строящата се" отсечка Видин-Макреш няма нито една и видимо не се работи. 



Агенция "Пътна инфраструктура" работи усилено за осигуряването на по-добра свързаност и достъпност на републиканската пътна мрежа в Северозападния регион и за реализирането на проекта Видин-Ботевград, твърдят от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в отговора си и обясняват на какъв етап са строителните дейности:

Първият участък Видин-пътен възел "Макреш" е 33 километра и е изпълнен на 52%. През тази година в участъка от 3-и до 10-и километър на трасето предстои процедура по промяна на одобрения технически проект и изменение на разрешението за строеж поради искане на Община Видин за изграждане на локални платна, пътно осветление и надлез. Предстои изменение на разрешението за строеж за укрепване на свлачище при 18-и километър, осигуряване устойчивост на откоса при 19-и километър, укрепителна стена от 20-и до 21-и километър, осветление на пътен възел "Дунавци" и пътен възел "Кула", както и в зоните за почивка. В останалата част от обекта продължават строително-монтажните дейности. 

От пътен възел "Макреш" до Монтана трасето е разделено на пет участъка. Първият е близо 14 километра - до пътен възел "Бела". Той е единственият въведен в експлоатация. Напредъкът на следващия 11-километров участък до Ружинци е 31%. Предстои подписване на Акт образец 11 и възобновяване на строителните работи. Участък 3 Ружинци - Белотинци, с дължина 15,4 километра, преминава изцяло по протежението на съществуващия път E-79, без да го пресича и без да навлиза в регулациите на населените места. За Участък 4, пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра, и участък 5, пътен възел "Винище" - обход на град Монтана, с дължина 13,7 километра на 5 декември миналата година е подписан протокол за откриване на строителна площадка, с което започва изпълнението на строително-монтажните работи. 

За най-изостаналия участък от новия път - между Монтана и Враца, както и за модернизацията на обходния път на Враца и участъка Враца-Мездра, регионалното министерство не съобщава за напредък. 

За Лот 2 на участъка Мездра-Ботевград са изпълнени 7,5 километра, за които има подписан Акт 15. Строителните дейности са изпълнени на 86%. Завършени са пътните възли "Мездра" и "Дърманци", както и новостроящото трасе при обхода на село Лютидол. Изпълнено е обезопасяване и укрепване на две свлачища и на два нестабилни скални откоси, като едното от свлачищата е част от пътна връзка на пътен възел "Ребърково". 

Лот 1 от пътя Мездра-Ботевград е 20 километра. Дейностите са изпълнени на 81%. По договор крайният срок за завършване на строително-монтажните работи е 10 октомври тази година. По време на строителството на обекта са възникнали 6 свлачища. Предстои процедура по възлагане, изготвяне и одобрение на проекти за укрепване на нововъзникналите свлачища.

Прогнозната стойност на средствата, заложени в проекта на бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура за 2025 година за финансиране на цялото направление на пътя Видин-Ботевград е около 117 млн. лева, съобщават още от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.



Преди дни министърът на регионалното развитие Иван Иванов събра на среща в министерството представители на ръководствата на АПИ и на фирмите, ангажирани със строителството на пътя Мездра - Ботевград. „Безбройни са оплакванията от граждани, кметове, народни представители и превозвачи. Търпението на всички е изчерпано. Това е приоритетен път и настоявам работата по него да се активизира, за да има значителен напредък и ясен план“, е заявил Иванов. Представителите на пътностроителните фирми са обяснили, че има над 2 години забавяне поради административни и политически причини, а допълнително затруднение е и сложната геология на трасето. 

Тази седмица министър Иванов ще инспектира на място напредъка на участъка.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45