Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на Република България с мнозинството държави от Европейския съюз и е от стратегическо значение както за националната ни сигурност, така и за икономическото ни развитие. Безкрайното и неоснователно отлагане на строителството на този коридор освен до човешки жертви, води и до допълнително влошаване състоянието както на демографията, така и на икономиката на Северозапада. Това се казва в Декларация от Община Видин, подкрепена единодушно от местния Общински съвет. Тя е адресирана до премиера, министрите на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на вътрешните работи, както и до народните представители от видинския многомандатен избирателен район. Поводът за написването й е тежката катастрофа край Видин на 15 февруари, която отне живота вече на 5 души, а други петима бяха приети за болнично лечение. С декларацията местните власти настояват пред централните за спешно финализиране и приключване на строежа на автомагистралата Видин-Монтана и на скоростния път Монтана-Ботевград. 



В момента строителството и модернизацията на международен път Е-79 от Видин до Ботевград е почти спряло по неясни причини. 2027 година е последният обявен пусков срок за дълго чаканата магистрала, но дори тогава тя ще бъде готова без участъка Монтана-Враца, се казва още в Декларацията. Авторите ѝ напомнят, че строителството на най-големия инфраструктурен проект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха основни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще бъде приоритетен за държавата, ще се строи с бързи темпове и жителите на региона ще имат нов, широк и скоростен път до 2021 година. Днес, седем години след това обещание, реалностите са съвсем различни. В експлоатация е само 13-километровата отсечка Макреш-Бела от новия път. На различен етап от строителство е по-малко от половината от близо 200-километровото трасе, а крайният срок за завършването на целия път непрекъснато се удължава в неопределено бъдеще. 



Радио Видин изпрати официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" какво се случва със строителството на новия път Видин-Ботевград, на какво се дължи забавянето на проекта, има ли проблеми с финансирането и кога се очаква да бъде завършен най-важният за Северозапада инфраструктурен проект. Отговор засега нямаме. 

Междувременно народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол и входира въпрос към регионалния министър Иван Иванов какъв е напредъкът и какво предстои през 2025 година по строителството на магистралния път Видин-Ботевград. Във въпроса се посочва, че след назначаването на кабинета на Росен Желязков работата по трасето изцяло е спряла и докато на пътя за ГКПП Калотина има стотици работещи строителни машини, то на "строящата се" отсечка Видин-Макреш няма нито една и видимо не се работи. 



Агенция "Пътна инфраструктура" работи усилено за осигуряването на по-добра свързаност и достъпност на републиканската пътна мрежа в Северозападния регион и за реализирането на проекта Видин-Ботевград, твърдят от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в отговора си и обясняват на какъв етап са строителните дейности:

Първият участък Видин-пътен възел "Макреш" е 33 километра и е изпълнен на 52%. През тази година в участъка от 3-и до 10-и километър на трасето предстои процедура по промяна на одобрения технически проект и изменение на разрешението за строеж поради искане на Община Видин за изграждане на локални платна, пътно осветление и надлез. Предстои изменение на разрешението за строеж за укрепване на свлачище при 18-и километър, осигуряване устойчивост на откоса при 19-и километър, укрепителна стена от 20-и до 21-и километър, осветление на пътен възел "Дунавци" и пътен възел "Кула", както и в зоните за почивка. В останалата част от обекта продължават строително-монтажните дейности. 

От пътен възел "Макреш" до Монтана трасето е разделено на пет участъка. Първият е близо 14 километра - до пътен възел "Бела". Той е единственият въведен в експлоатация. Напредъкът на следващия 11-километров участък до Ружинци е 31%. Предстои подписване на Акт образец 11 и възобновяване на строителните работи. Участък 3 Ружинци - Белотинци, с дължина 15,4 километра, преминава изцяло по протежението на съществуващия път E-79, без да го пресича и без да навлиза в регулациите на населените места. За Участък 4, пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра, и участък 5, пътен възел "Винище" - обход на град Монтана, с дължина 13,7 километра на 5 декември миналата година е подписан протокол за откриване на строителна площадка, с което започва изпълнението на строително-монтажните работи. 

За най-изостаналия участък от новия път - между Монтана и Враца, както и за модернизацията на обходния път на Враца и участъка Враца-Мездра, регионалното министерство не съобщава за напредък. 

За Лот 2 на участъка Мездра-Ботевград са изпълнени 7,5 километра, за които има подписан Акт 15. Строителните дейности са изпълнени на 86%. Завършени са пътните възли "Мездра" и "Дърманци", както и новостроящото трасе при обхода на село Лютидол. Изпълнено е обезопасяване и укрепване на две свлачища и на два нестабилни скални откоси, като едното от свлачищата е част от пътна връзка на пътен възел "Ребърково". 

Лот 1 от пътя Мездра-Ботевград е 20 километра. Дейностите са изпълнени на 81%. По договор крайният срок за завършване на строително-монтажните работи е 10 октомври тази година. По време на строителството на обекта са възникнали 6 свлачища. Предстои процедура по възлагане, изготвяне и одобрение на проекти за укрепване на нововъзникналите свлачища.

Прогнозната стойност на средствата, заложени в проекта на бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура за 2025 година за финансиране на цялото направление на пътя Видин-Ботевград е около 117 млн. лева, съобщават още от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.



Преди дни министърът на регионалното развитие Иван Иванов събра на среща в министерството представители на ръководствата на АПИ и на фирмите, ангажирани със строителството на пътя Мездра - Ботевград. „Безбройни са оплакванията от граждани, кметове, народни представители и превозвачи. Търпението на всички е изчерпано. Това е приоритетен път и настоявам работата по него да се активизира, за да има значителен напредък и ясен план“, е заявил Иванов. Представителите на пътностроителните фирми са обяснили, че има над 2 години забавяне поради административни и политически причини, а допълнително затруднение е и сложната геология на трасето. 

Тази седмица министър Иванов ще инспектира на място напредъка на участъка.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30