Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Етикетите с двойни цени: Когато цифрите объркват

| Анализ
Снимка: Радио ВИДИН



Въвеждането на еврото у нас върви с редица предизвикателства, които засягат не само бизнеса, но и ежедневието на всеки потребител. Един от най-видимите и същевременно най-объркващите са етикетите с двойни цени. Оказва се, че този преходен период дава възможност на недобросъвестни търговци да се възползват от липсата на яснота. На места вече виждаме етикети с по две, дори три или четири различни стойности. Шрифтът на валутите често е прекалено малък, позиционирането на цените - неясно, а крайният ефект - подвеждащ.

По закон двойното обозначаване на цените става задължително от момента на официалното въвеждане на еврото. Но още от сега търговците могат да го прилагат доброволно, с едно важно условие: цената да бъде представена по начин, който не въвежда потребителя в заблуждение. От 8 август, при намаления, търговците ще са длъжни да посочват три стойности: старата цена, новата цена след отстъпката и т.нар. референтна цена - тази, която е била валидна поне 30 дни преди намалението. Всичко това - едновременно в лева и в евро.

Според експертите обаче, колкото повече числа вижда потребителят на етикета, толкова по-лесно може да бъде объркан. Добавянето на нови редове със стойности само усложнява избора, а лошо представената информация създава илюзия за отстъпка, каквато реално няма. По този въпрос разговаряхме с Габриела Руменова, създател на платформата "Ние, потребителите":

"Различният размер на шрифта, посочването на стойности в двете валути, съобщенията за намаления – всичко това води до претоварване на визуалния образ на етикета. Хората все още не са свикнали с толкова много информация на ограничено пространство. Много търговци, особено големите вериги, които предлагат хранителни стоки, имат и собствени програми за лоялни клиенти, които също предвиждат различни цени. Така информацията става прекалено много и хората започват да се объркват. Не само броят и размерът на символите ги объркват, но и различните цветове на етикетите. Например, когато има цена в лева и в евро, само защото етикетът е червен, потребителите остават с впечатлението, че става въпрос за намаление. Прекалената подробност на етикетите – малък шрифт за валутата, наличието на три или четири цени при намаления – води до още по-голямо объркване и недоверие от страна на потребителите. Свърхрегулацията усложнява нещата както за търговците, които трябва да спазват всички разпоредби, така и за потребителите, които не са професионалисти. Дори да има ясни правила в закона, потребителите няма как да ги познават и прилагат като търговците.

Важно е да се следва духът на закона – цената трябва да е обявена ясно, четливо, стойностите в двете валути да са една до друга и информацията да не въвежда в заблуждение. Когато една стойност е изписана с много по-дребен шрифт от другата, това може да се счита за хипотеза за заблуда на потребителя – и не трябва да се допуска."


По думите на Габриела Руменова информационната кампания относно двойното обозначаване на цените е доста усложнена. 


"Още от момента, в който се заговори за въвеждането на еврото и се поискат конвергентните доклади, започнаха да се появяват много и често противоречиви мнения. Част от информацията, която достигна до хората, беше изкривена, особено при сравнения с други държави. Но трябва да се отчита, че всяка страна има различни микро- и макроикономически предпоставки, така че не можем просто да копираме чужд модел. Пазарът у нас е по-малък, конкуренцията – не толкова голяма, и това обяснява част от ценовите аномалии. Пример за това е измръзването на дърветата тази пролет и последвалият недостиг на български череши – съответно и високите им цени. Хората се фокусират върху такива ежедневни явления и забравят, че трябва да познават и прилагат базова информация при пазаруване."


Наша проверка показа, че в малките вериги магазини не всички етикети съдържат цени както в лева, така и в евро. В по-големите търговски обекти това вече е факт за всички продукти, но там понякога се наблюдава обратен ред - цената в лева не е изписана на първо място, както изисква наредбата. Попитахме в анкета видинчани объркват ли се с новите цени. 



"Първият път, когато видях, се обърках - мислех, че това са българските цени, а после видях, че е в евро… Но се оправих бързо. В Лидл се бяха объркали в началото, обратно ги бяха сложили, но после виждам, че правилно са ги написали - в лева, и еврото е после…Има ги, да, повече в големите вериги магазини - пише си ясно… Не знам как да ги изчислявам, ще се доверявам.“



Важно е да знаете, че дори сега - преди да е настъпила официално промяната - можете да подавате сигнали при подвеждаща информация на етикетите. Контролните органи имат срок от един месец да реагират, но колкото по-точен е сигналът, толкова по-ефективна ще е проверката. Когато следим за правата си, ние не просто пазим личния си интерес, но даваме знак, че очакваме коректност и честност. А при въвеждането на нова валута, това е повече от необходимо.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ученици от Видин проведоха практиката си в Швеция

Съвсем наскоро у чениците от ПГ "Проф. д-р Асен Златаров" Видин се върнаха от Швеция, където проведоха триседмичната си практика. 17 ученици и трима учители бяха настанени в град Малмьо. Всички ученици са в специалност " Компютърна техника и технологии".  Симеон Герасимов е ученик в 10 В клас, споделя за своите впечатления в северната..

публикувано на 22.07.25 в 15:10

Родители избраха "Учител на годината" в Грамада

Родители от Грамада обявиха за  "Учител на годината" Красимир Петков. Той преподава в СУ "Христо Ботев",  целодневна организация на учебния ден и провежда занималня в сборна група деца от 1 до 4 клас:  "Директорката пусна анонимна анкета и родителите избраха точно мен. Може би, защото съм от Грамада и съм местен. Вече четвърта година..

публикувано на 22.07.25 в 14:05

Щастие по три: Какво е да си майка на тризнаци?

Родителството винаги е предизвикателство, но когато радостта дойде в троен размер, животът се променя още по-драстично. За да разберем дали това е така,  ще надникнем в живота на едно семейство от Северозапада, в което всичко се случва тройно - от усмивките до трудностите.   Борислава Циброва от Козлодуй  е млада майка на три..

публикувано на 22.07.25 в 13:20

Работилници по театър и рисуване- част от фестивала "Дунавски вълни"

Концерти, театрални и рисувателни работилници, хоротеки и представления са включени в програмата на  фестивала на изкуствата "Дунавски вълни“. Фестивалът ще продължи до 26 юли.   Тази година локациите са различни "Баба Вида", Библиопощата, Културен център "Жул Паскин"  и жп гарата. В парк  "Владикина бахча" а ктрисата Ирина Флорова ще..

публикувано на 22.07.25 в 13:10

Засадиха нови дръвчета пред търговския център във Видин

  С модерна визия е пространството пред търговския център във Видин. Обновяването на зелената площ в градинката започна преди година, а н аскоро бе подменен тротоарът, боядисана оградата, на мястото на старите дървета бяха засадени 17 мини дръвчета- декоративни кълбовидни шестили.  Промените предизвикаха много отзиви - и положителни, и..

публикувано на 22.07.25 в 12:25

Има ли скрито съкровище край Черепишкия манастир?

Много са преданията и легендите, свързани с историята на Черепишкия манастир - едно от най-посещаваните от туристи и поклонници места в община Мездра.  Според една от легендите има голяма, пълна със злато пещера в скалния масив срещу манастира. Входът ѝ бил под водите на река Искър и затова в нея можело да се влезе само чрез гмуркане. Преди много..

публикувано на 22.07.25 в 08:42

Николай Николов: Няма по-важно нещо от здравето

Здравето е най-важното нещо и хората трябва да се грижат за него. Това каза в "Час при зъболекаря" младият актьор Николай Николов от Белоградчик и обясни, че денталното здраве също не трябва да се пренебрегва, а напротив - на зъболекар трябва да се ходи през няколко месеца. 25-годишният талант сподели и за някои от първите си посещения в..

публикувано на 21.07.25 в 18:04