Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

Снимка: Личен архив

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на парникови газове от използваните в сградите, сухопътния транспорт и микропредприятията изкопаеми горива. Очаква се това да доведе до умерено покачване на цените на бензина, дизела, газта, транспортните услуги и др. За тази цел всяка държава членка следва да разработи Социален план за климата, в който да опише какви мерки и инвестиции планира да предприеме в защита най-уязвимите. 

Преди дни на пресконференция бе представена съвместната позиция на 15 водещи граждански, екологични и потребителски организации по проекта на българския Социален план за климата, чието обществено обсъждане приключи на 20 юли. Разговаряхме с Райна Попова, координатор на програма "Климат и енергия" към WWF България: 

"Социалният план за климата е първата програма, която обединява социални и климатични цели и ние от WWF България виждаме това като една стъпка в правилната посока. Всички сигурно сте чували за стремежите на Европейския съюз да стане климатично неутрален и енергийно независим до 2050 година. Това отново е една амбициозна цел, която ние подкрепяме, но тя трябва да се случи по справедлив начин, така че никой да не изостане по трасето. Всъщност хората, които са от уязвимите групи реално са най- застрашени, поради редица фактори да пострадат от този зелен преход, защото просто възможностите им са ограничени." 

Какви са пропуските в механизма за разпределение на средства и каква трябва да бъде ролята на общините, гражданския сектор и бизнеса в изпълнението на Социалния план за климата? 

"За първи път имаме програма, която се фокусира върху уязвимите групи, които са енергийно бедни и транспортно бедни хора. Има мерки, които покриват еднофамилни жилищни сгради, което е абсолютен прецедент и до момента не сме имали програма, която да засяга еднофамилните сгради, а винаги фокусът е бил върху многофамилните. Имаме мярка, която въвежда ваучерна система и тя е също прецедент, защото до момента никога не сме давали подобна свобода в ръцете на крайния потребител. Към момента тя се фокусира само към подмяната на печки за готвене, но дори така, имайки възможността потребителят само чрез ваучер, без общините да са оператори на целия процес, считаме, че това е изключително положителна стъпка. По отношение на недостатъците при многофамилните сгради има заделени средства за саниране, но тук говорим за 100% грантове, които до голяма степен могат да засегнат и хора, които реално не са част от уязвимите групи" - обясни още Райна Попова, координатор на програма "Климат и енергия" към WWF България:

Попитахме видинчани чувстват ли се енергийно бедни и възползват ли се от помощи и програми за енергийно подпомагане:

"Не, не никога. Според мен трябва да има нормални заплати и пенсии и всеки да си плаща нормално сметките. Аз се отоплявам на климатик, на ток и съм доволна. Много хора се възползваха от програмите на общината за климатиците, но аз не съм. Хубаво е, защото ето и сега за лятото с климатик е много по-добре... Ползвам енергийни помощи. Опитах се да кандидатствам по програмата, но апартаментът вече не е на мое име и не успях. Дъщеря ми постави един климатик и съм доволна" - коментираха видинчани.

Освен понятието "енергийна бедност" в Социалния план за климата е включен и термина "транспортна бедност". Потърсихме Даниел Попов от Екологично сдружение "За Земята", автор на позицията за транспортната бедност в Социалният план за климата. 

"Преди три години колеги от Централна Европа се свързаха с нас да направим моментна снимка на транспортна бедност в няколко държави. Има няколко много съществени фактора, като единият от тях е човек наистина да няма пари за транспорт, това е, което и в България разбираме като транспортна бедност. Вторият фактор е да нямат достъп до качествен транспорт и това е фактор, който все повече се развива в селски и отдалечени райони. Това е и една от основните причини за обезлюдяването на регионите в крайна сметка през последните 20-30 години." 

Какви са сроковете и кога реално ще може да се кандидатства по новия Социален план за климата?

"Сроковете са самият план да бъде одобрен в края на годината и фондът да влезе в сила от 1 януари на следващата година. Когато вече тръгне фондът, съгласно управленската структура, която бъде избрана, тя още не е решена. След това ще се разработят схемите в един максимален шестмесечен период, ще се одобрят правилата и след това тези неща ще слязат надолу към общините за кандидатстване. Надяваме се вече към края на следващата година тази система да работи" - поясни Даниел Попов от Екологично сдружение "За Земята".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00