Независимо от факта, че държавата постига отлични резултати в овладяване разпространението на вируса и започна от 1 май поетапно сваляне на ограничителните мерки, секторът на културата остава един от най-засегнатите от кризата. Всички театри и музеи тук затвориха врати от средата на март и ако допреди месеци тези културни изституции отчитаха забележителни приходи, то в момента се декларират загуби в размер на милиони евро. Със 72% са намалели туристите във Виена, а те са значителен контингент от посетители в музеите, театрите и концертните зали.
Музеят за история на изкуството във Виена прогнозира 15 милиона евро загуби и отложи специално планираната експозиция по повод 250-годишнината от рождението на Бетовен за есента. Друг известен музей – "Албертина" - отмени дългоочакваната изложба на Модилиани дори за 2021 г., като директорът аргументира своето решение с факта, че при разходи от 2.5 милиона евро за изложбата, музеят трябва да разчита на минимум 300 000 посетители, за да има финансова възвращаемост, а при сегашните обстоятелства това е немислимо.
Знакови за Австрия фестивали бяха отменени - Виенските фестивални седмици, оперетният фестивал на открита сцена “Mörbisch“, оперният фестивал “Steinbruch Margareten“ и др. Все още се очакват решенията на ръководствата на музикалните фестивали в Брегенц и Залцбург - за тотално отменяне или частично провеждане на фестивалите. Събитието в Брегенц е запланувано от 22 юли до 23 август, спектаклите се играят на открита сцена върху езерото Бодензее, а заглавието отново е “Риголето“ от Верди – успешната постановка от изданието на фестивала през 2019 г., в която триумфира българският баритон Владимир Стоянов. Според ръковоството в Брегенц, този факт би дал възможнист да се започне с по-късен репетиционен период от средата на юни. Но и в този случай възниква проблемът с числеността на публиката – основно чуждестранни туристи, зависими от забраните за международни пътувания, които в момента са все още актуални.
Особено болезнена е темата за Летния фестивал в Залцбург, който е най-значимият ежегоден музикален форум в Европа, а през 2020 г. отбелязва и официален 100-годишен юбилей от своето създаване. Все още са актуални надеждите на ръководството през месец август да бъде осъществен мини формат на събитието с ограничен брой концерти. Президентката на фестивала в Залцбург Хелга Рабл Щадлер се ангажира със срок до края на месец май, когато ще бъде обявено окончателното решение за провеждане или отказ на юбилейтото стотно издание. Важен фактор ще бъде становището на министъра на културата на Австрия Вернер Коглер, както и евентуалното отменяне на някои от ограничителните мерки за физическа дистанция между артистите и оркестрантите.
Въпреки разрешението на теория от месец май да се провеждат репетиции в ограничен състав, на практика това все още е спорно при сегашното доста абсурдно условие за 20 кв.м свободно пространство около всеки артист - мярка, която бе яростно критикувана от всички директори на театри тук. От министъра на културата на Австрия Вернер Коглер, както и от държавния секретар по културата Улрике Луначек се очаква да прояват отношение и към петицията за спешни мерки, подписана от артисти на свободна практика в Австрия. В момента функционира специален социално-застрахователен фонд за творци и артисти от всички сфери на изкуството, разполагащ със средства в размер на 5 милиона евро, от който се изплащат индивидуални месечни финансови помощи между 500 и 1000 евро. Но все още липсва нормативно регламентирано решение по какъв начин да бъде предоставено обещетение на оперни певци с договори за гастрол във Виенската щатсопер, чиито ангажименти в момента са отменени. Директорът на операта Доминик Мейер заяви лично в интервю своето желание да компенсира тези изпълнители, изплащайки част от хонорарите, които те губят, но поради клауза в договорите за форсмажорни обстоятелства от извънреден характер, той няма това право и решението трябва да се вземе на политическо ниво от министъра на културата.
В този тежък кризисен момент Доминик Мейер е в безпрецедентната ситуация да оглавява паралелно два от водещите оперни театри в света. До края на юни той приключва своя 10-годишен мандат като директор на Виенската щатсопер, а от началото на месец март пое и длъжността интендант на Миланската Скала. Както повечето театри, Виенската опера анулира всички събития до края на сезон 2019/2020 г. и започна да излъчва онлайн записи на спектакли от своя архив, наброяващ 350 представления, заснети от 2013 г. досега. Интересът към тези излъчвания е голям - 190 000 са новите регистрации в онлайн платформата на Щатсопер, а всеки от спектаклите е проследен от приблизително 100 000 интернет зрители. В момента, въпреки кризисната ситуация, всички щатни служители на Виенската опера - оркестър, хор, солисти, администрация и технически персонал запазват своите работни места, благодарение на мярката за съкратено работно време, получавайки всеки месец 80% от обичайното си възнаграждение. Виенската щатсопер получава и при сегашните извънредни обстоятелства своята държавна субсидия в размер на 66 милиона евро, но не реализира приходи, тъй като за всяка вечер, в която не се играе спектакъл, театърът губи 130 000 евро, поради липса от продажба на билети. Пандемията отмени и два изключителни проекта, с които Доминик Мейер бе планирал да приключи своя мандат като директор на Щатсопер – премиера през май на операта “Така правят всички“ от Моцарт под диригентството на Рикардо Мути и нова постановка на “Бал с маски“ от Верди с участието на истинско съзвездие от изпълнители: Красимира Стоянова, Франческо Мели и Людовик Тезие.
Доминик Мейер винаги е изразявал своя респект към българската прима Красимира Стоянова като изключителен вокален интерпретатор. Вече от позицията на интендант на Миланската Скала той покани сопраното за участие във видеопроект - запис на финала на първо действие на “Симон Боканегра“, в който й партнирт Лука Салси и Франческо Мели - всеки един чрез скайп връзка от домовете си. Това изпълнение се излъчва от 7 май в онлайн платформата на Миланската Скала, а Доминик Мейер вече планира истинското откриването на театъра през септември с творбата на Верди “Реквием“ и посвещение “In Memoriam“ за жертвите на COVID-19. За това изпълнение като солисти отново са поканени специално Красимира Стоянова и Франческо Мели.
След като Доминик Мейер напусне ръководството на Виенската щатсопер, от 1 юли длъжността ще бъде поета от новия директор Богдан Рошчич. Той направи презентация на своя репертоарен план за предстоящия сезон 2020/2021 г., а сред солистите отново се открояват две български имена: Соня Йончева ще изпълни партията на Тоска от едноименната опера на Пучини, а Красимира Стоянова ще се представи в своята коронна роля на Маршалката от “Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус.
На 21 декември в зала "България" от 19:00 часа Смесеният хор и Симфоничният оркестър на БНР ще изпратят 2024 година по специален начин - с музика между класиката и джаза. Диригентът Владимир Кираджиев - уважаван музикант и преподавател във Виена - избира операта "Порги и Бес" от Джордж Гершуин за поредното си гостуване на радиосъставите в София. За тях..
За осма поредна година фондация "Йордан Камджалов" организира отбелязването на рождения ден на забележителния български композитор и архитект Димитър Ненов - 19 декември. Новата българска музикална традиция на тази дата в София да бъде изпълнявана неговата впечатляваща оратория "Коледа" от оркестър "Генезис" и хора към Музикална лаборатория за Човека..
Една от най-талантливите наши млади цигуларки - Лора Маркова, носителка на специалния приз "Олга Камбурова" 2019 на предаването "Алегро виваче", ще дебютира като солистка на Софийската филхармония в четвъртък, 19 декември, в зала "България" от 19:00 ч. Тя ще поднесе на публиката емблематичния Концерт за цигулка и оркестър от Пьотр Илич Чайковски..
Тази събота, последно за тази година, камерен ансамбъл "Силуети" и Сити Марк Арт Център в София ще представят своя спектакъл-концерт "Шарената книжка". Това представление е специално подготвено за бебета и най-малки деца, както и за техните родители. Те ще могат да чуят класически пиеси от Моцарт, Шуберт, Брамс, Сен-Санс, Корсаков, Прокофиев,..
С албума си "Призми", който издадоха преди година и половина, One Day Less дадоха категорична заявка за енергията, стила и начина, по който решават да изразяват себе си. Неслучайно се определят така - "Ние сме алтърнатив рок банда, създадена през 2020-та. Мечтаем, дори когато спим! Пишем историята си и я споделяме с вас." Силно вдъхновени от..
В Етнографския музей във Враца през седмицата беше открита изложба с творби на занаятчии от Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти. Поводът за изложбата беше празникът на св. Спиридон, който се приема за покровител на занаятчиите. Задругата отбелязва този ден, откакто е основана преди пет години, посочи председателят на..
В Плевен с голям празничен концерт отбелязаха 65 години от създаването на Детско-юношеския ансамбъл „Нашенчета“ при Центъра за работа с деца. Магията на фолклора показаха над 100 деца на сцената на Драматично-кукления театър „Иван Радоев“. Хор, оркестър и танцов състав - през тези 65 години хиляди плевенски деца са запалени и за цял живот..
В момента този въпрос за споразумението с Украйна изкуствено се въвежда в едни преговори за следващо правителство, допълнително усложнявайки тези..
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
Работи се по всички версии и нито една не е отхвърлена, включително и отвличане. Времето започва да се разваля и да ни притиска. Нещата с всеки..