Те придобиват ново послание, ако бъдат съхранени и станат място за културни и спортни събития, например. Това смята арх.Пиетро Галиано от Университета по литература и изкуства във Флоренция, изследовател на "живота" на монументалните паметници, след режимите. Той участва в „Архитектурни срещи“ на Камарата на архитектите във Варна, където варненски архитекти алармираха, че има риск Паметникът на Българо-съветската дружба да се окаже в задния двор на блокове.
Арх.Галиано какъв е ефектът на тоталитаризма върху културата?
Тоталитаризмът изтрива някои културни достижения преди него. А културата, родена по време на тоталитарни режими е винаги хомогенна, тя не допуска възможността да мислиш различно. Но смятам, че завещаното от такъв период е важно. Тези паметници са част от националната история. В Италия също имаме фашистки монументи. Някои от тях са прибрани в музеите, а други бяха адаптирани като места за различни събития.
Кои паметници от режимите в Европа бихте посочили като добри примери?
Много добри примери има в Германия. Германците са твърдо решени да помнят нацистките времена и това е станало обществена отговорност. Там има много следи от двойно ужасното минало – от нацизма и от комунизма в източната част на страната. В някои случаи те са адаптирани в мемориали, както Берлинската стена и затворите, в други случаи са превърнати в места за културни събития, училищни състезания. Това става без да бъде изтривана тяхната история, но така им се вдъхва нов живот.
В Русия били ли сте?
Не, и съжалявам за това. Пътувал съм, обаче в Източна Европа, за първи път съм в България. Бил съм в Балтийските републики, в Полша, Унгария и Румъния. И съм очарован от начина, по който там се отнасят към паметниците от комунизма. В Будапеща например са ги изложили в монументален парк край града.
И в София беше открит Музей на социалистическото изкуство през 2011 г., вкл. с паркова експозиция.
На връщане ще имам един ден в София и може да го посетя. Преди да дойда във Варна там видях паметника на Съветската армия и бях впечатлен от всичките канони на това тоталитарно изкуство. Те са като вид религия, която не дава място на живите. Тя утвърждава, че това е единственото, което трябва да бъде запомнено и няма място за друго. Няма връзка с настоящето, така се създава една ужасна празнина. Интересното е, че в картите и културните пътеводители на София, този паметник не е отбелязан никъде (смее се). Сякаш жителите на София искат да го преместят, да го няма...
Преди време младежи боядисаха в розово фигурите на войниците...
Да, разбрах, че са били оцветени и като супергерои от комикси – Супермен, Капитан Америка и т.н. Това е ре-актуализация, прави паметникът отново жив и той започва да носи ново послание.
А тук във Варна на Паметника на българо-съветската дружба бяхте ли?
Това е невероятен монумент! Много съм въодушевен, защото го включих и в презентацията си тук, на варненските „Архитектурни срещи“. От векове публиката е само наблюдател, на нея й се е казвало какво да прави и какво да гледа. В тоталитарните режими това става водещото правило. Затова създадох нов формат за споделяне на изкуството.
Всяка от бившите комунистически държави има своя индивидуално монументално изкуство – българско, румънско, унгарско и т.н., но всички те са под чадъра на съветския пример. Интересен е контрастът между националния и съветския изказ. Тук срещам мои връстници на 40-43 г., които са израснали в комунистическия режим. Интересно ми е как са живели и как живеят сега, при капитализма, който също е режим смятам (смее се). Освен че преподавам, правя класове под открито небе, някъде на село, след вечеря и провокирам хората към критично мислене, без да им влияя. Събирам хора настроени към нетрадиционно мислене в Италия, Франция и Англия.
А липсва ли ви работата по специалността – архитектура?
Да, завърших архитектура, но се насочих другаде. Сега бих се нарекъл архитект на човешки взаимоотношения, на тези преходни, но с много различно развитие взаимовръзки (смее се).
Музикално пътешествие през близки и далечни земи – това обещават концертите „Музиката на България и Ирландия в едно“. Ирландско-българското дуо „Келтора“ в състав Томас Кийтинг и Лора Паносян ще представи музикална програма, съставена от авторски аранжименти на популярни и обичани български народни мелодии, вплетени с жизнерадостните ритми и приказно..
Интервю с Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES) Басистът Marco Mendoza е бил част от групи като BLUE MURDER, THIN LIZZY, WHITESNAKE, BLACK STAR RIDERS, THE DEAD DAISIES, JOURNEY. Работил е с Ted Nugent, Bill Ward, John Sykes, Tommy Shaw, Tim "Ripper" Owens и кой ли още не, и кой ли още да. На 22 и 23 декември..
На 15 декември, неделя, в пространството за изкуство „Ателието“, двама млади автори представиха съвместна изложба живопис, рисунка и фотография. Това са Кирил Стефанов и Даниел Колев. Двамата са приятели от години. За съвместната им проява са избрали името „Изложба“. Нищо повече и нищо по-малко, както твърди Кирил Стефанов. "Той показва фотографии от..
Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..
Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..
Помагалото „Феноменът художествена деформация в детското изобразително творчество" – научно издание, предназначено за учители от специалността „Предучилищна и начална училищна педагогика“, както и за широк кръг читатели, излезе на бял свят, след като в средата на тази година от общинския бюджет на Балчик бяха отпуснати средства за издаването му...
Няма ясна представа какво се случва със средствата, отпускани за общинското предприятие „Градски транспорт“, каза за обзорното предаване „Позиция“ общинският съветник от ПП/ДБ Михаил Луков. Според него одитът на дружеството е описал една позитивна картина, която не отговаря на действителността. „Има много критики към ТАСРУД, но те си изпълняват..