По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението.
Всички участници в движението във Варна трябва да бъдат с равни права, това смятат Силвия Чакърова и Нурхан Реджеб . Те са специалисти по урбанизъм и градски дизайн. Живеят в столицата и работят по международни проекти. Имат и опит в други държави . Убедени са , че може да се направят малки промени за подобряване придвижването на пешеходците.
Те споделиха своя опит със свои колеги от Варна, заедно с които се разходиха по пешеходната зона в историческата част на града. В групата беше и Невена Вълчева, архитект и член на Ре-аниматори, който е майка на две деца - едното е на велосипед, а другото в бебешка количка. Да се направи анализ на пешеходния и автомобилния трафик - това предлага архитект Максим Недков, убеден в необходимостта от проучването след като е бил няколко години в Мюнхен и е говорил с младите урбанисти от столицата, които са от малкото с подобен опит в България.
Силвия Чакърова: Варна има добро начало за развитие на пешеходни зони. Съществуващата пешеходна мрежа в центъра на града е добро начало, от което може да се започне.
Какво препоръчвате да се направи в началото?
Силвия Чакърова: Понякога може да се започне от малки подобрения. Не е необходимо всички улици да са пешеходни. Подобряване на пешеходното движение може да се случи и по улици, по които се движат автомобили. Въпросът е да се освободи тротоара за пешеходци. Достатъчно е да го освободим от ненужни елементи, които затрудняват придвижването – да се премахнат колчета и кофи за боклук. Не че няма нужда от тях, но да им се намери по-подходящо място. Първите стъпки могат да бъдат минимални в посока осигуряване на по-добри условия по съществуващите улици. По-добро разпределение на пространството, което и без това е ограничено в историческите центрове на градовете.
По-добро разпределение на пространството между всички участници. Трябва да се направят предварителни изследвания и при разширяването на пешеходната мрежа да се включат и някои по-малки улици, които обаче са важни връзки между ключови публични пространства и важни обекти, което ще позволи по-лесно придвижване на хората.
Нурхан Реджеб: Най-хубавото нещо е, че Варна има огромен потенциал и се започва от много добра основа. Трябва да се създаде по-добра свързаност на велосипедната мрежа, която на моменти е доста фрагментирана. Елементарното нещо, с което трябва да се започне, е да няма конфликт между пешеходци и велосипедисти. Поставянето на велосипедна алея на тротоар не е приемливо, меко казано. Казвам го като специалист в областта на градското развитие, магистър по урбанизъм и градски дизаин.
Силвия Чакърова: Но и като пешеходци и велосипедисти!
Нурхан Реджеб: Стъпките за подобряване на пешеходните зони могат да бъдат по-малки, но реални. Като оживяване на пространството, примерно в момента сме пред Дома на архитекта.
Кое е първото, което е добре да се подобри тук?
Нурхан Реджеб: Първото е паркингът. Пространството от двете страни на площада е блокирано от автомобили. Велоалеята е по-голяма от мястото за пешеходци, така че бих започнал с това, а след това да се направи и облагородяване на пространството. Да се върне загубеното усещане за площад!
Силвия Чакърова: Да не се възприема сега, че трябва да намалим велосипедната алея, за да намерим място на пешеходците. Но косото паркиране на автомобилите може да се преобразува в успоредно, а може и на места да изчезне. Всички връзки с околните пространства са преградени от автомобили. Може да се лишим от няколко паркоместа, за да създадем по-удобни връзки за пешеходците с околните пространства.
Ние направихме нашата разходка с една доста смела майка с бебешка количка и малко дете, което се придвижваше с велосипед. Те често срещаха трудни предизвикателства при преминаването по тротоарите – високи бордюри, стъпала, разбити тротоари. Трябва да мислим за тези хора – хората в инвалидни колички, за незрящите хора, за детските колички, за малките деца – как те се придвижват в градската среда. И когато мислим за тях и създаваме среда за тях, тя ще бъде удобна за всички. Ние всички дължим на тези хора повече внимание, когато организираме градовете и когато планираме местата за паркиране на автомобили. Да, важно е да има място за колите, но все пак всички сме пешеходци и трябва да мислим и за най-уязвимите участници в движението.
Невена Вълчева е архитект и част от екипа на „Ре-аниматори“. Вие се придвижвате пеша с бебешката количка, а по-голямото дете е с велосипед. Какви са трудностите като пешеходец?
Градът е компактен като структура със сравнително малки разстояния и това е благоприятно за придвижване пеша. Но често ставаме свидетели на конфликтни места, където е затруднен достъпа на пешеходци. Има какво да се желае по отношение на безопасността на хората в неравностойно положение, каквито по закон сме и майките с деца.
Добре е да се работи по ограничаване и намаляване на автомобилния трафик. Добри са практиките по благоустрояване на тротоарите, но аз имам усещането, че все още автомобилът има превес над пешеходеца. Би трябвало и с личен пример ние като граждани да ограничим движението като си помислим дали всеки път трябва да използваме автомобила си. Аз нямам автомобил и успявам да се придвижа навсякъде, това е напълно възможно! Или ползвайки велосипед!
Максим Недков : Когато трябва да правим промени, първо трябва да се направи мащабно обследване какво точно се случва в града – колко автомобили преминават, колко велосипедисти, колко пешеходци. Колко време се задържат в едно обществено пространство, какво задържа хората и за какво са там – дали само преминават или отиват заради нещо.
Във Варна правено ли е такова проучване?
Максим Недков : Такова проучване не е правено. Архитектите от софийското студио "Place.make“ са от малкото българи, които знаят как това се прави, защото са работили по международни проекти заедно с датското студио „Ян Геел“.
Вие предлагате във Варна да се направят два анализа?
Максим Недков: Анализ на транзитния трафик през града и анализ на зоната, която е между пешеходното пространство на „Княз Борис“ и морето и пристанището. Целта е когато пристанището бъде приобщено и се получи триъгълник между Морски парк, пристанищна зона и градски център, как пешеходната зона да бъде мрежова.
Какво финансиране ще бъде необходимо за такова проучване?
Максим Недков :Трудно е да се коментира, но съм сигурен, че цената не е голяма предвид важните решения, които ще се вземат въз основа на този анализ.
Нурхан Реджеб: Много е важно преди да започнем конкретните намеси да имаме ясна идея какво искаме. Планирането на един град започва от едно по-високо ниво, където да си изясним връзките – кои са големите неща, които свързваме, и кои са по-малко съществените неща. На тази основа да започнем да правим конкретните проекти. Много е важно да възприемаме развитието на средата като процес, много е важно да говорим с хората, много е важно да заставаме зад правилните експертни решения. Много е важно да имаме отношение както към хората, но и да помагаме на администрацията. Нашият екип смята, че процесът на планиране изисква споделени усилия от всички!
Не е случайно, че рибите присъстват в изработените скулптури от Иван Сутев, директор на Музея на мозайките в Девня, тъй като е родом от Несебър. В почивните месеци Сутев се занимава с дърворезба. Иван Сутев завършва Котленската художествена гимназия през 1982 г и оттогава дърворезбата е негово хоби. „За съжаление вече годините и зрението..
От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. По думите му законът, приет на 21..
Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино. Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..
Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..
Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..
Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..
В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..