Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Режисьорът Пламен Марков: Театърът предизвиква асоциации извън преките си намерения

Снимка: Драматичен театър "Стоян Бъчваров"

„Отело“ от Шекспир е част от програмата за 100-годишния юбилей на Варненския театър. Един многопластов прочит на вечния сюжет за любовта, ревността и предателството, който изтъкнатият режисьор Пламен Марков превръща във вълнуващо и неочаквано представление.

Това е едва третата постановка в историята на театъра. Тя идва почти век след първата на Стоян Бъчваров (1922-1923), което я прави още по-интересна. За влиянието на пандемията върху театъра, погледа върху изкуството и натоварени ли са постановките с ново значение заради суровата действителност, разговаряхме с режисьора Пламен Марков.

Ако 2020 беше театрална постановка, коя щеше да бъде?

Не мога да Ви кажа. Това всъщност не е непременно нещастна година. Това е година, в която понякога има нужда от акумулиране на енергия. Имало е много периоди, в които театър не е се е играл на определени места. Ето Шекспир, заради чумата няколко години не се играе в Лондон. Но тогава играят извън града. Сега някак си тази пандемия стопира всички възможности навсякъде едновременно. Но аз лично не се оплаквам. Човек, ако скучае, това е негов проблем. Ако няма какво смислено да прави за развитието си, това също е негов проблем. Аз лично си подреждах книги, четох си.

Започнахте ли нов проект макар и в начален стадий?

2020 приключих два проекта. Единият е "Отело", другият - със студентите си направих "Танго" на Мрожек. Не съм преставал да работя. Т.к. моите проекти са обикновено по-амбициозни и имат нужда от повече хора, ресурси, са някак си преместени в следващо време. Но те съществуват.

В контекста на пандемията "Отело" може ли да се разглежда по друг начин?

Театърът по принцип е изкуство, което независимо кога е написана пиесата, тя се възприема от публиката тук и сега. Т.е. асоциациите, които тя предизвиква, до голяма степен са съвременни. Съвременната ситуация проявява най-различни неща, които са се случвали по-отдавна, по различен начин. Спомням си, че в "Големанов", когато се говореше за Народното събрание и министрите, имаше амбиции и хора, които искат това да се съкрати, това ад се махне. И обясненията, че става дума за предишното Народно събрание, не обяснява нищо. Публиката се смее, защото прави асоциация със съвременното Народно събрание. Преки асоциации нито могат да се правят, нито театърът трябва да слиза до едно такова бързо, злободневно, ежедневно изкуство, защото не му прилича. Защото на следващото представление ще се случи нещо друго. Театърът трябва да има едно достойнство и спокойствие, защото той предизвиква асоциации извън преките си намерения.

Къде се срещат - театърът се променя спрямо зрителите и театърът променя зрителите?

И двете неща са верни, но и двете не бива да бъдат абсолютизирани. Илюзията, която възрожденците, просветителите, социалистическите реалисти са имали, че хората гледат едно представление и излизат по-добри, абсолютно невярна. Никога не е било така. Хората излизат такива, каквито са влезли. Но те получават провокации, получават нови гледни точки, които тези от тях, които са чувствителни към възприемането, асоциират като своя гледна точка. И още повече, когато става дума за масово възприемане, публиката е много странен феномен. Тя е от една страна сбор от индивидуалности, а от друга страна се превръща в талпа, доброволно. Тя реагира като едно общо цяло. Театърът би могъл да променя хората, но това в никакъв случай не става бързо, просто и еднозначно. Изкуството няма амбицията да превъзпитава.

Превърна ли се животът в отражение на изкуството, а не изкуството в отражение на живота?

Това също е стара тема. Изкуството в момента, в който се реализира и стане факт, то също става част от живота и също въздейства на останалите хора. Понякога едното емитира другото, както нашите мутри имитираха гангстерските филми за погребенията.

Заради пандемията и затварянето промени ли се значението на театъра в частност и на изкуството като цяло?

Това можем да го разберем, когато всичко отмине, защото има две възможности, две перспективи - песимистична и оптимистична. Или хората няма да имат нужда от театър, или обратното - ще оценят как театърът всъщност се оказва последното истинско живо изкуство.

Повече от режисьора Пламен Марков чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пулмолог: Безвредно пушене няма

Тютюнът причинява 25 % от всички видове рак и убива над 8 милиона души всяка година, но на пазара се предлагат „нови“ и „по-безопасни“ продукти насочени основно към младите хора. Почти всяко пето дете е настоящ пушач (пушилo e един и повече дни през последния месец), като относителният дял на момичетата е по-висок от този на момчетата (17% срещу..

публикувано на 31.05.24 в 10:15
Даниел Стефанов

СИК-овете имат много повече отговорности в сравнение с изборите през 90-те години, но обучението им не се променя

Хартиените бюлетини за изборите на 9 юни са направени достатъчно различими, което минимизира допускането на грешки. Това каза за Радио Варна изборният експерт Даниел Стефанов. Често допускана грешка, по думите на Стефанов, е при гласуване с хартия да се попълва само преференцията, но не и партията, което прави вота невалиден. Липсва подробно..

публикувано на 31.05.24 в 08:10

Даниела Белчева: Това, което живо ме интересува, са човешките взаимоотношения

Песните на Даниела Белчева имат свойството да проникват дълбоко в слушателя. Правят го по фин и деликатен начин, почти незабележимо - сякаш винаги са били там. В момента певицата работи върху третия си албум, който ще излезе в края на юни. Той ще съдържа девет песни, а заглавието му е "Naive" ("Наивна"). Наивността е една линия, която..

публикувано на 30.05.24 в 08:00

Радослава Бекова: Рибата в Черно море става все по-дребна

По-високата температура на водата в Черно море води до по-ранно полово съзряване на рибата, което е сериозен проблем, защото забраните за улов не са съобразени с тази промяна. Това каза за Радио Варна д-р Радослава Бекова от Института по океанология към БАН и допълни: "По-ранното полово съзряване на рибите започва дори при повишаване на..

публикувано на 29.05.24 в 06:58

Проф. Драгомир Пламенов: 13 са пълните отличници в ТУ-Варна

750 са абсолвентите, завършили през 2023 година Техническия университет във Варна. Преди дни те получиха дипломите си на церемония във Фестивалния и конгресен център във Варна. 13 са пълните отличници от четирите факултета. „Успехът на абсолвентите е много добър, както на тези, които се обучаваха с образователно-квалификационна степен..

публикувано на 28.05.24 в 13:47

Guilhermino Martins (SERRABULHO): От едната страна е Роналдо, от другата сме ние

Интервю с Guilhermino Martins (SERRABULHO) 31 май и 1 юни са датите, на които София ще бъде домакин на екстремната танцова вечеринка „Grind Over Sofia 2024”. Мястото е клуб „При черепите”. Органзатори са  сат „Autumn Souls of Sofia”. Големият хедлайнър са SINNISTER, а една от другите основни банди са протугалците от SERRABULHO. Техният басист..

публикувано на 28.05.24 в 09:05
Яна Дамс

Яна Дамс и златната връзка между културите

Художничката Яна Дамс откри изложбата „Златен диалог: златната връзка между културите“ в Археологическия музей във Варна. Яна Дамс е родена през 1972 година в Германия, днес работи и живее в Дрезден, където изследва универсалния език на формата, който свързва различни епохи и култури. Показва творбите си в контекста на исторически колекции, за..

публикувано на 27.05.24 в 09:10