"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..
Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето. Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..
Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..
Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът - изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..
Финансистът и предприемач Димитър Желев получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..
Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..
Който веднъж се увлече по ветроходството, го хваща т.нар. болест "ветроходство" и остава верен завинаги на този спорт. Това каза капитанът на ветроходния отбор на Медицински университет- Варна, Ангел Дипчиков. Съществува закономерност между спечелването на регата и поддържане на добър екипаж, каза той. Създаването на екипаж е едно голямо..