Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Спорт, адреналин и музика на първия Морски фест Варна 2025

Плажът в квартал „Аспарухово“ се превърна в истинска спортна арена за първото издание на „Морски фест Варна 2025“, организирано от дирекция „Спорт“ към Община Варна по повод празника на града – Свето Успение Богородично. През целия ден посетителите се включваха в демонстрации, обучения и открити тренировки, турнири по различни видове плажни спортове,..

публикувано на 15.08.25 в 18:13
Варна

Празникът на Варна и хората

Варна е много хубав град, но напоследък има много проблеми. Обичаме своя град и ще се борим за него, казаха някои варненци, запитани затова как го виждат днес. Няма инфраструктура, пренаселен и презастроен е и друго често срещано мнение. Чуйте повече в анкетата на Даниела Стойнова:

публикувано на 15.08.25 в 15:19

Варна - морската столица, наричана българската Ница преди 100 години

Варна е наричана "морската столица" на България още от 1921 година, припомни Марианна Александрова, преподавател в Колежа по туризъм, в празничното изнесено студио на Радио Варна и предаването "Новият ден". Тогава започва по-стихийното развитие на туризма, появяват се първите статистически бюра в туризма, каза още тя. Доста чуждестранни инвестиции са..

публикувано на 15.08.25 в 10:14

Студенти от ТУ-Варна създадоха приложение, показващо качеството на морската вода (ВИДЕО)

Студенти от Технически университет – Варна създадоха екологичното приложение "I SEE SEA".  То е разработено в направление Citizen Sciencе, което цели да насочи вниманието на местните общности към екологичните проблеми и да спомогне за тяхното разрешаване. Платформата предоставя възможност на потребителите да сигнализират за наличие на замърсяване по..

публикувано на 15.08.25 в 09:40

Слънчево и топло на 15 август във Варна

И днес ще е предимно слънчево, с временни заоблачавания главно в южната половина от района. Ще продължи да духа умерен, временно силен североизточен вятър, във вътрешността слаб до умерен от изток-североизток. Максимални температури от 30° до 35°, по Черноморието между 27° и 30°, за Варна около 29°. Вълнение на морето 3-4 бала. Температура на..

публикувано на 15.08.25 в 08:02

Пясъчна скулптура на Света Богородица издигнаха на плажа в "Аспарухово"

На плажа в Аспарухово гостуват трима международни творци на пясъчни скулптури. Реми Хогард (Нидерландия), Пол Хогард (Англия) и Калиxto Молина (Мексико). Те изработиха фигура на Света Богородица за Деня на Варна. Проектът е подкрепен от концесионера на плажа и е обявен като подарък към жителите на града. В празничния ден ще се проведат и безплатни..

публикувано на 14.08.25 в 16:38

Премиера на “Приключенията на малката рибка Бльок” под вода в Държавен куклен театър - Варна

Държавният куклен театър - Варна кани на едно необикновено пътешествие под водата. Премиерата на „Приключенията на малката рибка Бльок“ ще се игpае в 800-литров аквариум - за първи път в историята на кукления театър. „Морето е най-естественото място, където децата могат да пpеживеят нещо различно. Това е спектакъл едновременно образователен,..

публикувано на 14.08.25 в 15:07