Протестно шествие организира в четвъртък новосъздаденото "Движение за култура", в което влизат поддръжници на уволнения от Народния театър режисьор Александър Морфов . Освен за оставката на директора на театъра Васил Василев, те настояват за нормативна база, адекватна спрямо творческите институции.
„Движение за култура“ внесе исканията си до президента, премиера и министъра на културата. „Изискваме спешното изработване и приемане на адекватен Закон за сценичните изкуства в България, в който да бъдат премислени всички структури на управлението и функционирането на институциите“ – се казва в отвореното писмо, публикувано във Фейсбук профила на режисьорката Лилия Абаджиева.
От Движението настояват при създаването на нормативната база да бъдат привлечени и работещите с тях профилирани в трудовото и административното дело юристи, финансисти, специалисти.
Светлана Вълкова разговаря с един от основателите на "Движение за култура" - актьора Валери Йорданов:
Движение за култура - звучи ми като нещо масово. Мислите ли, че ще има достатъчно поддръжници?
Аз съм убеден, че ще има достатъчно поддръжници. Случаят с уволнението на Александър Морфов отвори просто тапата на бутилката и оттам излезе лошият дух. Убеден съм, че ще има достатъчно поддръжници, защото в момента се срещам с деца в училища. Техните родители също са толкова запалени, че децата трябва да бъдат независими, че достъпът до култура трябва да бъде възможен. Те събират подписки пред блоковете, по квартали - това е много важно. Според мен един от най-големите проблеми е премахването на ученическите билети, което е по Програмата за достъп до култура на Министерството на културата и от години е било по 250 места за ученици и пенсионери. В момента има само десет. Всички неуредици показаха колко нередности очевадно се случват в Националния ни театър, а това е огледало на всичко, което се случва в държавата в момента.
Защо се случва това - заради политиката в културния институт или поради друга причина?
Нямам представа и въобще не ме интересува. Моята работа е като актьор да си върша работата, като писател да си пиша нещата, като режисьор също! Просто се надявам някой да вземе отношение и да каже: "Спрете се!" на тези хора, които само на базата на буквата на закона могат да унищожат творец, творба и бъдещето на творците. Проблемът наистина стана национален.
Как смятате да действате? Вие споменахте уволнението на Александър Морфов, оставката на директора Васил Василев. Какво друго искате да постигнете с това движение?
Искаме да се създаде реален Закон на театъра, в точки, разработени от юристи. Защото театърът няма закон. Чувал съм, че през 1946-а имало някакъв закон, който едва ли е адекватен. Но самият факт, че един творец, който може вкъщи да работи - режисьор да прави пиеси, да пренаписва текстове и т.н., и му се прави точка в заповедта за уволнение, че не е бил на работа... Като във фабрика (не подценявам ничий труд). Самият факт е красноречив, че тук става дума за използване на букви на закона, за да се победи на всяка цена, да бъдат притиснати на всяка цена тези, които са неудобни.
В изкуството, при истински големите творци, в исторически и световен план, няма удобни творци. Винаги някой се опитва да ги унищожава. Затова се надявам в днешно време да можем да променим нещо и всеки да си отиде там, където му е мястото - политиците при политиците, бизнесмените при бизнесмените, за да могат децата ни да гледат театър, кино... Ние сме призовали всички сценични и несценични изкуства, защото това се случва навсякъде.
Много се говори за разделението на колегите в Народния театър. Колко струва мълчанието на творците?
Не искам да обвинявам никого от колегите си, защото не знам кой в какво материално и социално състояние е, кой какви проблеми има и какви са му мотивите. В случая ние обвиняваме тези, които поставиха хората в тази ситуация. Имаше упреци защо само ние сме давали интервюта - не, не е вярно. Те имаха среща с президента... Просто журналистите ни казваха, че никой не иска да говори. Единственото, което мога да изпитам в случая, е съчувствие - искрено от сърце!
Мислите ли, че зрителите също трябва да имат думата в подобни ситуации?
Разбира се! Ако говорим за конкретния случай - самите цени на билетите, според мен, са дискриминация към зрителя. Защото има билети от 40 до 120 лева. Ако аз искам да заведа жена си или да отидем с децата си на театър, какви пари трябва да извадя, за да гледам представление? Така или иначе този театър не е частен. Той е държавен и субсидиран от държавата, по програми и така нататък. На вас не ви ли се струва нередно?
Казвате, че "Движение за култура" няма нищо общо с политиката. Но така или иначе то трябва законодателно някак си да се опита да раздвижи нещата. Иначе няма да има ефект.
Абсолютно. Ние сме написали в декларацията, че нямаме никакви политически амбиции и никой от нас не иска да взема никаква длъжност от заеманите длъжности на онези, на които искаме оставката. То е с идеална цел - нещата да започнат малко да се случват, поне малко, поне в някои сектори, както трябва. Това, което се случи, е недопустимо. То трябва да е за последен път. Призовавам всеки, когото го боли за българския театър и българската култура, да ни подкрепи. Има подписки и в интернет. Въпреки че сме внесли над 6 хиляди подписа, на никого не му пука за редовия гражданин, за обикновения българин. Редови, обаче трябва да започне да им пука...
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:
Дарина Минчева от школата по модерен балет "Вива денс" при ЦПЛР - Общински детски комплекс, град Варна, завоюва двоен голям успех на провелия се в курорта "Златни пясъци" Международен детско-юношески фестивал-конкурс "Свят, изкуство и море". Възпитаничката на Ирма Каспарян беше удостоена с два приза "Лауреат първа степен". Те ѝ бяха връчени в..
Сигурно си спомняте култовото списание за разкази в картини "Дъга"? И сигурно си спомняте, че една от комиксовите поредици в него беше за "Елемаг, воинът на хан Тервел"? Може би най-популярният исторически стрип у нас, излизал през 80-те години на миналия век. Автор на комикса "Елемаг, войнът на хан Тервел" е Любомир Манолов. Десетилетия по-късно или..
Водещи експерти, анализатори и професионалисти от имотния сектор дебатираха във Варна тенденциите на пазара. Форумът бе част от проекта Real Estate Business Forums and Awards, който за десета поредна година събира браншовиците. Целта е да се видят добрите практики и начините за достъп на потребителите до надеждна информация. Ние..
Не се очакват проблеми при производството на пшеница за вътрешно потребление у нас, тъй като България произвежда изключително големи количества. Това съобщи за Радио Варна Радостина Жекова, председател на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите , в деня, в който Националната асоциация на зърнопроизводителите официално открива жътвената кампания...
Интервю с Jim Müller (KISSIN’ DYNAMITE, LEAGUE OF DISTORTION) KISSIN’ DYNAMITE се събират в Германия през 2006 година. Те са банда, която съчетава духа на класическия хард рок, глема и модерната енергия на хеви метъла. С албуми като „Ecstasy“ (2018), „Not the End of the Road“ (2022) и най-новия „Back with a Bang!“ (2024), бандата не спира да..
H!GH 5IVE е музикален проект, идеята за който се ражда след един разговор в късните часове между Костадин Цветков-Кобо и Ясен Цеков-Фенги преди 12 години. Двамата на момента разбират, че гледат в една посока по отношение на интересите си в музиката и решават да се съберат в студиото, за да нахвърлят някои музикални идеи. Комбинацията между..
В света има около 4 000 действащи ARGO сонди, с помощта на които да се следят климатичните промени. Целта е да се измерват повече биогеохимични параметри, за да се следи екологичното състояние на Световния океан. Те са съвременен метод за мониторинг на морската среда. България има няколко ARGO сонди в Черно море, което ни прави част от..