Интервю с Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy)
Няколко дни ни делят от шоуто „Electric Guitarlands”. Пред феновете в София, по покана на „BGTSC” ще излязат четирима китаристи, всеки със своя път и кариера. Това накратко са - Michael Angelo Batio - легендарният шредър от Чикаго, който стана част от живите изпълнения на MANOWAR, Rowan Robertson, който едва на 17 години е вербуванот Ronnie James Dio и оставя китарата си в „Lock Up the Wolves”, Andy Martongelli, част от бандата на David Ellefson (DIETH, екс-MEGADETH) и събеседникът ни, гръцкият китарен герой Gus G. от FIREWIND. Та, тези четирима китарни герои очакваме на 11 май в София в пътуващото китарно шоу „Electric Guitarlands”.
Интервюто с Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy) е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна на 8.05.2023 година и е пуббликувано в сайта WeRock.bg.
От другата страна - Привет, Мистър G. Би ли представил с няколко думи „Electric Guitarlands”?
Gus G. - Това е концепция, разработена от букинг агента ми. Той ме сюрпризира с идеята. Говоря за агента, с когото работя през последната година. Казва се Stefano Luciano. За последните 25 години е организирал много китарни концерти на стилово различни музиканти. Работи с много китаристи и по-специално с много изпълнители от 80-те – от шред сцената от тогава, както й казват. Той ми предложи да участвам в подобно шоу през миналата година, когато правихме трибют на Jimi Hendrix. Тогава Stefano ми каза, че иска да събере на едно място известни китаристи, като добави и малък състезателен ефект, при който да се даде възможност на млади китаристи да се присъединят към нас на сцената като съпорт и в същото време да изпълнят част от тяхната музика. А ние да дадем на публиката два часа китарна музика от познати изпълнители. Stefano предложи първо на мен, след което и други станаха част от общата картина. Такъв е Michael Angelo Batio, който също работи с него, както и Rowan Robertson. С нас е още талантливият китарист Andy Martongelli, който се подвизава отдавна в сцената и свири с David Ellefson. Така изглежда цялата идея. Това е „Electric Guitalands” – вечер, изпълнена с китари и китарна музика. Със сигурност присъстват много китарни сола и много шред. Нека завърша с малко пояснение – това не е китарна клиника или семинар, това е истинско рок шоу. Ще бъдем на сцената с банда, която ще свири с всеки от нас и всеки от нас ще изпълнява различен сет.
От другата страна - Каква музика ще изпълнявате по-точно?
Gus G. - Не мога да говоря за останалите, но специално моят сет ще е инструментален и ще представя материал от последния ми солов албум „Quantum Leap”, който излезе преди година и половина. Направих го по време на пандемията и локдауна. Това е последният ми солов албум и до момента не съм имал възможност да изпълня тези композиции на сцена. „Electric Guitalands” е изключителна възможност да представя тези песни за първи път на живо.
От другата страна - Има ли конкуренция между Вас като китаристи?
Gus G. - Не, няма. Всъщност си мисля, че ако има някакво състезание по умения, Michael Angelo Batio без съмнение ще спечели, защото е единственият, който може да свири еднакво добре и с двете ръце. Останалите от нас не умеят. Така че Michael ще спечели. Виж, всеки изпълнител е уникален и има собствен подход към китарата. Всеки има собствен стил. Ако има някакво съревнование, то ще бъде в добрия смисъл на думата. Не вярвам, че някой от нас ще се опитва да засенчи останалите. Всеки един участва, за да се забавлява. Уважаваме се взаимно и се отнасяме с респект към онова, което всеки един и постигнал по време на кариерата си. Това е моят поглед за шоуто и съм сигурен, че и останалите стоят на същата позиция. Michael и Andy са ми приятели, познавам ги от много години. С Rowan до момента не сме се срещали, но нямам търпение да се запознаем и да направим турнето заедно. Според мен, всеки се отнася с необходимото уважение към останалите и всеки на турне като това ще се опита да научи по нещо от другите.
От другата страна - Според теб каква ще е публиката, която ще посети подобен концерт?
Gus G. - Трудно е да отговоря на този въпрос. Наистина е трудно, защото китарните турнета са един вид ъндърграунд. Предполагам, че по-голямата част от публиката ще се състои от музиканти. И още по-конкретно – китаристи. И в същото време, според мен, ще има и фенове на групите, в които свирим. Очаквам шоуто да посетят почитатели на FIREWIND или фенове на MANOWAR, както на DIO и Ozzy. Хора, които помнят Rowan Robertson от участието му в групата на Ronnie James Dio или такива, които си спомнят, че съм бил част от бандата на Ozzy. Смятам, че те също ще дойдат на концертите. Така че в публиката ще има всякакви фенове, не само китаристи.
От другата страна - И те може би ще очакват да чуят песни на FIREWIND, Ozzy, DIO, може би MANOWAR…
Gus G. - Едва ли. Ако си фен на MANOWAR, ще отидеш на техен концерт. Няма да отидеш на шоуто на Michael Angelo Batio, очаквайки, че той ще изпълнява песни на MANOWAR. Но, ако уважаваш музикантите в MANOWAR или тези, които са били част от DIO, може би ще ти е интересно да чуеш какво правят в соловите си неща. Не вярвам, твърдя го за себе си, че някой от моите фенове, които дойдат на концерта, ще очакват да изпълня материал на FIREWIND. Защото на плаката стои името на Gus G., а не на FIREWIND. Все пак направих вече турне с тях, бяхме и в България. Групата е активна. Когато съм на сцената с FIREWIND, изпълнявам песни на FIREWIND. Когато съм на сцената с моята соло група, изпълнява музика на Gus G. Издал съм четири самостоятелни албума, което означава, че имам достатъчно материал, за да запълня мое собствено шоу. Не се опитвам да продам шоу на FIREWIND, използвайки моето име. И никога няма да го направя.
От другата страна - Как успяваш да разделиш групата от соловата си кариера и трудно ли е всъщност да се разграничиш от себе си?
Gus G. - В началото, когато започнах соловата си кариера, исках да дам почивка на FIREWIND. Това беше и причината да започна сам през 2013 година. Спрях с групата за цели пет години. Тогава правех основно самостоятелни концерти, издавах самостоятелни албуми, работейки с различни артисти. Когато през 2016 отново възобновихме работа с FIREWIND, трябваше да взема решение с какво точно ще се занимавам. Не смятам, че соловият ми материал звучи точно като FIREWIND. Някои неща може и да напомнят на групата, но в соловите ми албуми правя по-различна музика. В тях има повече хард рок, както и музика, която се създава, за да се върти по радиостанциите в Америка. И в някакъв момент реших в соловата ми кариера да се ориентирам изцяло към инструменталната музика особено в последния диск, което е най-добрият начин да разделя двата проекта. FIREWIND са моята класическа хеви метъл банда, разбира се, с вокали. И там групата има приоритет като група. И до нея е Gus G., солов проект, моят одушник, моята инструментална музика, където мога да експериментирам и да вървя в друга посока. По този начин съм разделил за себе си двата проекта.
От другата страна - Китарните герои днес на заден план ли са?
Gus G. - Напротив. Те съществуват и днес. Предполагам си чувал за групата POLYPHIA и китариста им Tim Henson. Тези момчета разпродават големи зали по целия свят. Изпълняват инструментална музика, която звучи много по-различно от музиката на 80-те, която артисти като мен свирят. Трябва да отбележа, че инструменталната музика и китарата се промениха много. Много музиканти изпълняват материал, който е съчетание от различни стилове. Китарните герои днес са музикантите от POLYPHIA или Tosin Abasi от ANIMALS AS LEADERS, или момчетата от PERIPHERY. Те смесват и други стилове – хип-хоп с метъл, напълно различни неща, като вкарват фюжън, джаз, рок. Едно голямо обединение на коренно различни музикални жанрове. Тези банди пълнят големи зали, изпълняват инструментална музика и звучат много различно.
От другата страна - А къде останаха китаристи като Randy Rhoads или George Lynch, които бяха част от групите, но някак си изпъкваха?
Gus G. - Тези, които изброих, са също такива китарни герои. Просто това, например, не е твоята музика, защото си фен на старите неща и не гледаш на новите китарни герои като на такива. Аз също не слушам нова музика, но съм в китарния бизнес и винаги проверявам за нови таланти. И твърдя, че има много от тях. Също така музиката се промени. Тя не звучи, както през 80-те. Вече не живеем в 1986. Музиката се промени много, прогресира, разви се, появиха се нови субжанрове, които имат нова публика, която сигурно не слуша DOKKEN, Alice Cooper и Ozzy. Аз обаче принадлежа на техния свят, защото идвам от там. Израснал съм с музиката на Alice Cooper и OzzyOsbourne и тя е част от моето поколение. За сегашното поколение и музиката, и звукът са различни. За добро или лошо нещата стоят по този начин. И смятам, че днешното време има своите нови герои. Не знам накъде ще се развият нещата, но това е положението.
От другата страна - Ти самият как се справяш с това положение и успяваш ли да вървиш в крачка с него?
Gus G. - Не знам. Наистина. На този въпрос нямам конкретен отговор. Ако има нещо, което трябва да се направи, то е да сме постоянно ангажирани, да продължим, да вървим, да сме в полезрението на хората. Просто да продължаваме да създаваме музика, да поддържаме профили в социалните медии, да прегръщаме новите технологии, да сме на показ. Поне аз се опитвам да постъпвам по този начин. Опитвам се да бъда ангажиран с феновете си, да комуникирам непрекъснато с тях, надявайки се, че онлайн ще достигна до нова публика, а не просто да се осланям за това на традиционния начин, правейки турнета, които също не пренебрегвам. Поддържам активност в социалните медии, опитвам се непрекъснато да публикувам съдържание. Днес да си просто музикант, китарист в група, не е достатъчно. Трябва да си създател на съдържание, каквото и да означава това. Трябва да изработваш всякакъв визуален и звуков материал онлайн за публиката, която обича да гледа. Според мен това е начинът, не толкова да си актуален на днешните вкусове, а да си на показ, за да те видят. И от тук следва, че музикантите се пристрастяват към социалните медии. Това отнема всеки ден все повече време, защото трябва всяка седмица внимателно да бъде обмисляно какво съдържание ще бъде произведено. Което за съжаление намалява времето за упражнения, както и за създаването на музика. Но, както отбелязах вече, в днешния свят не е достатъчно да си само артист.
От другата страна - Какви нетрадиционни действия трябва да предприеме тогава един артист, за да не го знаят само най-близките му приятели и семейството му?
Gus G. - Интернет е един необхватен инструмент, с който разполагаме днес. Имаш всички тези социални медии под формата на платформи за съдържание. Новото поколение се среща с музиката в TikTok. Забелязвам как стари композиции отново стават известни и десетилетия по-късно се разпространяват масово, само защото някой е изработил съдържание в TikTok, използвайки някоя песен. За мен артистите трябва да продължават да създават съдържание в социалните медии и да бъдат в непрекъснат контакт. Трябва да живеят в днешната реалност и с онова, което става в настоящия момент. Просто положението е такова. Както отбелязах обаче от всичко това, не остава много време за упражнения, както в миналото. Но от друга страна докато си вкъщи, можеш да създадеш толкова много неща и в същото време, и да си творчески активен. Най-важното си остава обаче да бъдеш себе си. Наблюдавам как всички известни ютюбъри, когато ги попитат как се постига подобна популярност и успешен канал в YouTube, отговарят, че на първо място трябва да бъдете себе си. Да не се опитвате да се правите на някой, който не сте. Евентуално ще трябва доста да се потрудите, за да поддържате фалшив образ. Така че просто бъдете себе си. Днес всеки иска да види личния характер, личността, която стои зад музиката, а не просто да слуша самата музика. Феновете искат да видят, какъв е човекът, който е я създал, както и да общуват с него, да чуят какво мисли, как мисли. Искат видео съдържание, дори то да е съвсем елементарно изработено. Така че просто бъдете себе си. Излизането на личността под прожекторите е голяма част от днешната сцена. Всеки артист трябва да обмисли подобно поведение и в края на краищата да се замисли за него. Не е задължително да го прави, но трябва да помисли по този въпрос.
От другата страна - Как се вярва в себе си, ако публиката има едни очаквания, а целите ти като артист са други?
Gus G. - Дълбок въпрос. От една страна е лесно да си себе си. От друга страна – може да е доста плашещо, защото всеки се натиска да се показва пред камерите, за да се появи пред публика. Едно от тези неща, през които трябва да преминеш, за да останеш на преден план. Изгубих много години, в чудене как да удовлетворя публиката, в мисли дали хората харесват онова, което правя или дали ще харесат нещо, ако го направя по определен начин. В края на краищата това наистина не е от значение. Защото единственото, което трябва да правиш, е да даваш най-доброто от себе си. Просто издай нещо, а хората или ще го харесат или не. Това, което можеш да правиш, е да се надяваш. Издаваш нещо и се надяваш, че публиката ще го приеме. Нямам отговори. Иска ми се да ги имах. Но от друга страна, ако всеки имаше отговорите, щеше да е способен да изкара Хит номер 1. Но нямам отговори. Всеки се опитва да прави онова, в което е най-добър. За това продължавам да твърдя, че е по-добре да си себе си, а не да се опитваш да си някой друг. Е, в някакъв момент развиваш определен образ. Виж банда като GHOST. Papa Emeritus IV създаде определен образ. Поддържа го и се прикрива зад маската, която измисли. Но тук говорим за концепция. Смятам, че театралността не е никак лоша. По някакъв начин това работи и хората успяват да го припознаят като свое. Ако в собственото Ви изкуство и музика, обаче, липсва тази театралност, бих предложил просто да бъдете себе си. Не е необходимо да сте комплексна личност или личност, изпълнена с противоречия. Просто бъдете себе си, дори и да сте някой задръстен тип, който само натиска дивана. И може би също бихте постигнали успех, защото хората се откриват по-лесно в по обикновените образи.
От другата страна - Технологиите помагат или повече пречат на изкуството?
Gus G. - Те са добро попадение, нали? В миналото нямаше платформи за споделяне на видео. Тогава гледахме VHS касети или преглеждахме таблатури, които понякога бяха сгрешени. И научавахме толкова много неща, само със слуха си. При мен това беше много полезно, защото ми позволи да развия собствения си слух. За сегашното поколение достъпът до онова, което иска, е много по-лесен и по-бърз. Което от своя страна спомага за постигането на по-бързи резултати. Светът, в който живеем, е толкова забързан. И трябва да го приемем и да се приспособим. Не откривам никакви недостатъци в технологиите. За мен те имат само положителен аспект. Едва ли днешните музиканти успяват да развият толкова добре слуха си, колкото нас, защото ние трябваше да се учим, слушайки касети и плочи. Без съмнение времената бяха такива. Също така не бих казал, че придобиването на технически умения днес замества идеите, но понякога се изпада в подобно състояние. Понякога натрупването на технически умения, може да те отклони от основната цел – създаването на добра песен. Създаването на добра песен не винаги изисква невероятни и велики технически умения. Вземи песни като „Holy Diver” на DIO или „Iron Man” на BLACK SABBATH. Рифовете и в двете не са никак сложни. Но успяват да проговорят на милиони, превърнали са се във върховни класики и са вечни. GHOST са примерът, че понякога обикновеният материал е най-добрият материал и съдържа най-добрите идеи, по-директните идеи. Причината, заради която аз самият искам да развивам техническите си умения е, за да мога да изсвиря всичко, което чувам в главата си, без твърде много да се замислям как точно да го направя. По този начин използвам техниката си.
ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..
Важно е в следващите 5 години как Европа ще реагира на предизвикателствата на средата, за да запази потенциала на Европейския съюз, като важен глобален фактор, но и като подкрепа за страните членки. Това коментира бившият министър на външните работи Ивайло Калфин в предаването на Радио Варна "Позиция", по повод на встъпването в длъжност на колегиума..
ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..
Интервю с Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy Osbourne) Само след дни FIREWIND ще направят пореден концерт в София. Датата е 5 декември, мястото – клуб „Joy Station”. Поканата е от „BGTSC”. Заедно с тях на сцената пред българските фенове ще се качат MASTERPLAN. За тях това ще е първи концерт в София след един в Каварна и един в Пазарджик. За..
Варненският артист Yasen (Ясен Неделчев) е едно от сравнително новите имена на българската музикална сцена. Той е влюбен в музиката от съвсем ранна възраст. Още като невръстно дете той не спира да пее и танцува, а когато навлиза в тийнейджърските си години, Ясен започва живо да се интересува от продуциране и и изобщо от целия процес по създаването..
Според общинските съветници от партия Възраждане, кмета на града не трябва да управлява нито един лев публичен ресурс. Тази констатация те правят на базата на първата година от управлението на Благомир Коцев. Според общинския съветник Николай Костадинов, управлението на ПП/ДБ в морската столица е в режим на свободно падане. С тези думи той..
Групата на варненските общински съветници от ГЕРБ/СДС искат яснота, в какви пера и направления ще отидат средствата от увеличените общински такси и цени на услуги. В обзорното предаване „Позиция“ , Биляна Раева заяви, че нямат абсолютно никаква конкретика, единствено е ясно, че има предложение за вдигане на налозите. Припомням, че в началото на..