Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ръководителят на проекта за пристанище „Карантината“:

Имаше компютърна симулация, не е проверявана динамиката на пясъците

Снимка: Румен Сарандев

Цялата документация за изграждането на неизползваемото рибарско пристанище „Карантината“, което беше изградено с европейски пари по линия на програма „Морско дело и рибарство“ за възстановяване на съществуващи рибарски пристанища е окомплектована от община Варна. Това коментира за Радио Варна ръководителят на екипа на проекта проф. Румен Кишев, понастоящем временен зам.-директор на Института по хидро и аеродинамика във Варна, част от Българската академия на науките (БАН).

Всички параметри за проекта бяха заложени от община Варна, поясни Румен Кишев.

Припомням, че според оповестената от БАН информация през март 2018 г. „стойността на проекта е близо 16.6 млн. лева, като собственото финансиране от 8.5 млн. лева вече е одобрено с решение на Общинския съвет във Варна“.

Мястото беше фиксирано предварително по няколко причини, разказа Румен Кишев.

Първо, защото програмата, по която се отпускаха средствата се отнасяше за реконструкция на съществуващи съоръжения, а там имаше нещо като кей (мостик), на който рибарските лодки са приставали. Казаха – ние ще реконструираме този кей.

Второ – имотите наоколо бяха държавни, общински и дори частен имот и се оказа, че чрез прехвърляне може да бъде оформен терена.


Договорът за проекта е подписан между общината и БАН, и след това е изпратен на ИХА,.

От института са направили обединение на фирми, тясно специализирани във всяко направление – хидроложки проучвания, строителство, ел.снабдяване и пр. Общо около 16 фирми са били избрани за различните дейности, с обществени поръчки, посочи Кишев.

Имахме фиксирано мястото. Казаха ни – проектирайте пристанище. Чувал съм от други, че там е имало мостик, на който са връзвани лодки, но аз лично нямам спомени, не съм и посещавал някога този район, каза Румен Кишев.

По думите му, при оперативките, на които е обсъждана работата по изграждането на „Карантината“ от екипа на общината се е говорило за скици, но той лично не ги е виждал.

Нямам представа как един такъв мостик може да се брои за кей, защото то не е кей – то трябва да бъде със стена, за да бъдат пристроени и надстроени нови пристащни съоръжения – въпрос на тълкувание е, коментира Кишев.

Според проекта за „Карантината“ там трябваше да могат да пристават малко над 100 плавателни съда (рибарски кораби), да се извършва т.нар. „първа продажба“ на уловите от прясна риба. В проекта влязоха още рампа за колесари, за да влизат лодките в морето и сервиз за ремонт на корабите, както и триетажна сграда.

На практика обаче, заради затлачвания и наноси „Карантината“ се оказа неизползваемо пристанищно съоръжение.

Краткият срок, включващи проектиране и строителство, не позволи да бъде проучена литодинамиката (движението на пясъците), посочи Кишев. По думите му е направено еднократно замерване на дъното, а след това всичко е проиграно с компютърна симулация.

От Института по океанология (ИО) обаче са посочили още в процеса на строителството, че пясъчните наноси ще затлачат входа към пристнаището.

Това се разбра след като се построи пристанището, казва Румен Кишев. Нямаше никакви предварителни данни. След като се разбра, че се затлачва пристанището, водихме разговори с общината и с ИО, които предложиха да направят едно такова проучване, което да бъде платено от администрацията и да се види, защото все още не е ясно дали това е еднократна поява на наноси (пренареждане на пясъчните пластове) или е процес, който ще бъде постоянен.

Анализ обаче не беше направен. Нямаше предвидени такива средства.

Там трябваше да има предварително проучване, което отнема година – две, ако няма правено преди това анализ, за да се проследи климата в района – ветрове, вълнение и др.

Тези данни – откъде духа вятъра, откъде идва вълнението ги имаше. Проектантът, който прави хидро-динамичният проект, разполагаше с тях. Доколко са били съвременни, не може да се каже.

Фактът е, обаче, че продължително изследване за динамиката на пясъците няма направена. Затова е решено, че пристанището ще бъде проектирано с компютърна симулация. В нея данни и прогнози за наноси няма прогнозирани, добавя ръководителят на проекта за изграждането на пристанище "Карантината".

Стела Николова: Европейската прокуратура е образувала производство заради пристанище „Карантината”Собственикът на заседналия кораб: Във Варна няма функциониращо рибарско пристанище

Заради съмнения, че пристанището е изградено от нулата едва след получаването на европейските средства, от Антикорупционния фонд (АКФ) сезираха Дирекцията „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ (АФКОС) за потенциални нередности.

Условията по мярка BG14MFOP001-1.008 „Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища, аргументираха се от АКФ.

Строителството на „Карантината“ започна през май 2019 г. Единствената конструкция на плажа товава е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето, нещо, което е видимо както от архивни снимки, така и от сателитни изображения, и от свидетелствата на местните хора.

Официално и по документи, пристанище в района се появява в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта. Тогава от община Варна получават и удостоверение за експлоатационна годност за рибарско пристанище в местност „Карантината“.

Сигнал за това, че Община Варна е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанище на място, където никога не е имало старо пристанище, беше подаден и от варненският депутат Стела Николова през 2021 г. до европейската прокуратура.

За Радио Варна през октомври 2021 г. Николова каза следното „"Общината е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанището, но аз съм сигнализирала, че там никога не е имало старо пристанище. При самото изграждане на пристанището има изключително сериозни разминавания между офертите на различните фирми. Предпочетени са оферти, които са в пъти по-високи. Освен това, дълбочината на водата от едната страна на входа на пристанището е 50 сантиметра, но пък има 5-тонни кранове за разтоварване на кораби, които обаче не могат да влязат в пристанището".

Целият разговор с Румен Кишев може да чуете в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Председател на рибарско сдружение: Пристанище "Карантината" е за малки лодки, но не е подходящо за по-гоеми съдове

Продължават усилията на рибарския сектор във Варна за узаконяване на лодкостоянките.  В рибарско пристанище "Карантината" могат да домуват малки лодки, но не е подходящо за по-гоеми съдове.  Това коментира  Александър Тръпчев, председател на рибарско сдружение "Одесос и Черно море" в предаването на Радио Варна "Море и бряг".  Местата не достигат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:10

Мъжът убил по жесток начин куче в Тетевен, беше пуснат от съда под домашен арест

Районният съд в Тетевен пусна под домашен арест 39-годишния мъж, убил по жесток начин куче в града, съобщиха от Районната прокуратура в Ловеч. Мотивите на съда – обвиняемият е неосъждан, освен това е признал е вината си и е съдействал на разследването. Припомняме, че прокуратурата повдигна обвинение на извършителя, за тежко умишлено престъпление, за..

публикувано на 07.08.25 в 07:20

Нова измама от името на куриерски фирми краде пари и данни на потребители

Нова измама - фишинг офанзива със SMS в България се представя от името на куриерски компании. Целта е да се източат лични данни, както и финансова информация на потребителите. Новите измами се засичат все по-трудно, предупреждават експерти, тъй като новите технологии в комбинацията с изкуствения интелект дават все по-голяма преднина на..

публикувано на 07.08.25 в 07:04

С 20 млн. лева възстановяват панорамния път Варна - Златни пясъци

20 млн. лева европейски средства се очакват за възстановяването на панорамния път Варна - Златни пясъци. Участъкът на свлачище "Трифон Зарезан" ще бъде премостен. Това обясни зам.-кметът Димитър Кирчев по време на брифинг. С изграждането на естакада пътят, който е затворен повече от 20 години, отново ще стане ключов маршрут към североизточната част на..

обновено на 06.08.25 в 17:49

Павел Попов: След 31 август отново Коцев ще определи кой ще изпълнява функциите кмет

След изтичане на срока на заповедта на кмета на Варна Благомир Коцев за избора му на изпълняващ функциите кмет, докато той отсъства, отново само той може да  определи кой да го замества. Това уточни изпълняващият длъжността кмет на Варна Павел Попов, който коментира напрежението между кметския екип на общината и председателя на Общинския съвет..

публикувано на 06.08.25 в 16:58

Първият транш за сграда на МГ ще бъде от 20 млн. лева, строителството започва не по-рано от догодина

Първият транш за изграждане на сграда на Математическата гимназия във Варна ще бъде от 20 млн. лева, строителството ще започне не по-рано от догодина, обяви изпълняващият функциите кмет на Варна Павел Попов. Община Варна започва да събира прогнозни оферти за новата сграда на МГ Община Варна е отправила процедура за пазарни консултации за..

публикувано на 06.08.25 в 15:12

Зелената зона във Варна ще заработи от септември

Зелената зона ще заработи от септември месец. Това обяви зам.-кметът Илия Коев по време на пресконференция, на която бяха коментирани актуални теми, свързани с града.  Тя ще има 7 подзони, 5 часа е максималното време за престой, обясни той. Паркирането за един час ще е на цена от 1 лев. Зоната ще работи от 9:00 часа до 19:00 часа, обясни зам.-кметът...

публикувано на 06.08.25 в 14:52