Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ръководителят на проекта за пристанище „Карантината“:

Имаше компютърна симулация, не е проверявана динамиката на пясъците

Снимка: Румен Сарандев

Цялата документация за изграждането на неизползваемото рибарско пристанище „Карантината“, което беше изградено с европейски пари по линия на програма „Морско дело и рибарство“ за възстановяване на съществуващи рибарски пристанища е окомплектована от община Варна. Това коментира за Радио Варна ръководителят на екипа на проекта проф. Румен Кишев, понастоящем временен зам.-директор на Института по хидро и аеродинамика във Варна, част от Българската академия на науките (БАН).

Всички параметри за проекта бяха заложени от община Варна, поясни Румен Кишев.

Припомням, че според оповестената от БАН информация през март 2018 г. „стойността на проекта е близо 16.6 млн. лева, като собственото финансиране от 8.5 млн. лева вече е одобрено с решение на Общинския съвет във Варна“.

Мястото беше фиксирано предварително по няколко причини, разказа Румен Кишев.

Първо, защото програмата, по която се отпускаха средствата се отнасяше за реконструкция на съществуващи съоръжения, а там имаше нещо като кей (мостик), на който рибарските лодки са приставали. Казаха – ние ще реконструираме този кей.

Второ – имотите наоколо бяха държавни, общински и дори частен имот и се оказа, че чрез прехвърляне може да бъде оформен терена.


Договорът за проекта е подписан между общината и БАН, и след това е изпратен на ИХА,.

От института са направили обединение на фирми, тясно специализирани във всяко направление – хидроложки проучвания, строителство, ел.снабдяване и пр. Общо около 16 фирми са били избрани за различните дейности, с обществени поръчки, посочи Кишев.

Имахме фиксирано мястото. Казаха ни – проектирайте пристанище. Чувал съм от други, че там е имало мостик, на който са връзвани лодки, но аз лично нямам спомени, не съм и посещавал някога този район, каза Румен Кишев.

По думите му, при оперативките, на които е обсъждана работата по изграждането на „Карантината“ от екипа на общината се е говорило за скици, но той лично не ги е виждал.

Нямам представа как един такъв мостик може да се брои за кей, защото то не е кей – то трябва да бъде със стена, за да бъдат пристроени и надстроени нови пристащни съоръжения – въпрос на тълкувание е, коментира Кишев.

Според проекта за „Карантината“ там трябваше да могат да пристават малко над 100 плавателни съда (рибарски кораби), да се извършва т.нар. „първа продажба“ на уловите от прясна риба. В проекта влязоха още рампа за колесари, за да влизат лодките в морето и сервиз за ремонт на корабите, както и триетажна сграда.

На практика обаче, заради затлачвания и наноси „Карантината“ се оказа неизползваемо пристанищно съоръжение.

Краткият срок, включващи проектиране и строителство, не позволи да бъде проучена литодинамиката (движението на пясъците), посочи Кишев. По думите му е направено еднократно замерване на дъното, а след това всичко е проиграно с компютърна симулация.

От Института по океанология (ИО) обаче са посочили още в процеса на строителството, че пясъчните наноси ще затлачат входа към пристнаището.

Това се разбра след като се построи пристанището, казва Румен Кишев. Нямаше никакви предварителни данни. След като се разбра, че се затлачва пристанището, водихме разговори с общината и с ИО, които предложиха да направят едно такова проучване, което да бъде платено от администрацията и да се види, защото все още не е ясно дали това е еднократна поява на наноси (пренареждане на пясъчните пластове) или е процес, който ще бъде постоянен.

Анализ обаче не беше направен. Нямаше предвидени такива средства.

Там трябваше да има предварително проучване, което отнема година – две, ако няма правено преди това анализ, за да се проследи климата в района – ветрове, вълнение и др.

Тези данни – откъде духа вятъра, откъде идва вълнението ги имаше. Проектантът, който прави хидро-динамичният проект, разполагаше с тях. Доколко са били съвременни, не може да се каже.

Фактът е, обаче, че продължително изследване за динамиката на пясъците няма направена. Затова е решено, че пристанището ще бъде проектирано с компютърна симулация. В нея данни и прогнози за наноси няма прогнозирани, добавя ръководителят на проекта за изграждането на пристанище "Карантината".

Стела Николова: Европейската прокуратура е образувала производство заради пристанище „Карантината”Собственикът на заседналия кораб: Във Варна няма функциониращо рибарско пристанище

Заради съмнения, че пристанището е изградено от нулата едва след получаването на европейските средства, от Антикорупционния фонд (АКФ) сезираха Дирекцията „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ (АФКОС) за потенциални нередности.

Условията по мярка BG14MFOP001-1.008 „Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища, аргументираха се от АКФ.

Строителството на „Карантината“ започна през май 2019 г. Единствената конструкция на плажа товава е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето, нещо, което е видимо както от архивни снимки, така и от сателитни изображения, и от свидетелствата на местните хора.

Официално и по документи, пристанище в района се появява в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта. Тогава от община Варна получават и удостоверение за експлоатационна годност за рибарско пристанище в местност „Карантината“.

Сигнал за това, че Община Варна е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанище на място, където никога не е имало старо пристанище, беше подаден и от варненският депутат Стела Николова през 2021 г. до европейската прокуратура.

За Радио Варна през октомври 2021 г. Николова каза следното „"Общината е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанището, но аз съм сигнализирала, че там никога не е имало старо пристанище. При самото изграждане на пристанището има изключително сериозни разминавания между офертите на различните фирми. Предпочетени са оферти, които са в пъти по-високи. Освен това, дълбочината на водата от едната страна на входа на пристанището е 50 сантиметра, но пък има 5-тонни кранове за разтоварване на кораби, които обаче не могат да влязат в пристанището".

Целият разговор с Румен Кишев може да чуете в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

От днес започва записването за безплатните прегледи в Онкоболницата във Варна

От днес, 9 септември, започва записването за безплатни профилактични прегледи в Специализираната болница за лечение на онкологични заболявания във Варна по Общинска програма „Профилактика на онкологични заболявания“.  Прегледите за рак на маточната шийка се извършват всеки делничен ден от 8.00 до 9.00 часа от д-р Светослав Узунов.  Часовете за преглед..

публикувано на 09.09.25 в 08:35

Държавен фонд "Земеделие" с допълнителен прием за заявления по схемите "Училищен плод" и "Училищно мляко"

Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“. В периода 9 – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г., с цел да бъдат обхванати повече..

публикувано на 09.09.25 в 08:31

Организират безплатни изследвания за ХИВ във Варна

Във Варна от днес, 9 септември, започва кампания за безплатни и анонимни тестове за ХИВ.  Безплатните тестове ще се извършват в една от лабораториите във Варна, а всички локации за изследване и информация за кампанията можете да видите на  https://checkpointsofia.info/varna Тестът за ХИВ е бърз, лесен и надежден.  Взима се капка кръв от..

публикувано на 09.09.25 в 08:20

Тежка катастрофа между автобус и кола затвори участък от пътя София-Варна

Заради катастрофа тази сутрин е затворен за движение участъкът от пътя София - Варна между Севлиево и с. Балван.  Сблъскали са се автобус и лек автомобил. От полицията съобщиха, че е загинал шофьорът на леката кола.  В момента колите изчакват на място,  предаде БНР. 

публикувано на 09.09.25 в 08:08

Организират публично обсъждане на отчета на бюджета на Варна за 2024 г.

Публично обсъждане на годишния отчет за изпълнението на бюджета и на сметките за средства от Европейския съюз на община Варна за 2024 г. ще се проведе във Варна. То е планирано за 9 септември, вторник, от 16 часа в зала "Пленарна" на Община Варна.  На публичното обсъждане са поканени са жителите на община Варна, представители на бизнеса, НПО..

публикувано на 09.09.25 в 06:46

Лятото продължава

Днес ще преобладава слънчево време с временни увеличения на високата и средна облачност.  Ще се появи слаб вятър от източна четвърт, по-късно следобед ще се ориентира от югоизток.  Максимални температури между 27° и 32°, за Варна около 29°. Вълнение на морето 2-3 бала. Температура на морската вода 24°- 25°.

публикувано на 09.09.25 в 05:46

Пожарът на улица "Девня" във Варна е овладян

Пожарът на улица "Девня" е овладян, един екип на пожарната остава на място. Това съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР във Варна.  Огънят е тръгнал от сухи треви. К ъм момента няма данни за умисъл. Има поражения по железопътна инфраструктура, без постройки.  Мястото на инцидента е срещу хотел в Западна промишлена зона, на улица..

публикувано на 08.09.25 в 16:27