Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емил Ефендулов: Законодателните промени за тротинетките трябва да се преработят

В прикачения звуков файл бихте могли да чуете разговора на репортера ни Ваня Славова с юриста Емил Ефендулов:
Позицията на Ефендулов и организация "Неволята" е следната:

Няма съмнение, че транспортната инфраструктура в качеството си на “кръвоносната система на града” е част от градската среда. Убедени сме, че имаше изострена нужда от приемане на промени в ЗДвП и справяне с проблема с “децата с големи тротинетки”. За съжаление, обаче, се налага да изкажем дълбоко безпокойство относно последните промени в ЗДвП, в които са допуснати редица грешки, водещи до фактическата забрана на абсолютно всички ел. тротинетки, някои ел. велосипеди, ел. едноколки и т.н., без значение с колко малко моторче са, колко силно е ограничена максималната им скорост и от колко компетентен / възрастен водач се управляват. На практика забранено е всичко, което е повече от аналогов велосипед и по-малко от мотоциклет. Проблемите, на които ще обърнем особено внимание, са три:

Първо, поради допуснати грешки при допълване на понятието “индивидуално електрическо превозно средство” (ИЕПС), парламентът на практика е забранил всички ИЕПС

Става дума за т. 18б на ДР на ЗДвП. Според старата редакция на понятието, ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч…”. С промените в ЗДвП парламентът положи усилия не само да забрани развиването на повече от 25 км/ч на практика, но и да забрани използването на ИЕПС, които са способни да развиват повече от 25 км/ч. Това е идея, която като цяло може да бъде подкрепена. С тази цел цитираното понятие беше изменено и придоби следния вид: ИЕПС е “ППС оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 км/ч, но ненадвишаваща 25 км/ч…”. По всяка видимост депутатите са си “глътнали граматиката”, защото не са взели предвид, че по този начин те не въвеждат “максимална скорост”, а “максимална КОНСТРУКТИВНА скорост”. Между двете понятия има ключова разлика: “максималната скорост” може да бъде ограничена всякак, включително чрез софтуер, който да изключва моторчето при достигане на 25 км/ч. Това е общоприета практика в ЕС и има стотици такива модели на ел. велосипеди и тротинетки. “Максималната КОНСТРУКТИВНА скорост”, обаче, не може да бъде ограничена софтуерно - тя предполага, че превозното средство ще има някакво аналогово, автоматично ограничение в КОНСТРУКЦИЯТА си, което няма да му позволява да развива повече от 25 км/ч. Както всекиму е известно, с всички ел. тротинетки и велосипеди може да бъде достигната скорост над 25 км/ч дори без включване на мотора. Те не разполагат и не биха могли да разполагат с никакво конструктивно ограничение на максималната си скорост, така че според нас те автоматично изпадат от понятието ИЕПС. Тук става дума за десетки хиляди тротинетки и ел. велосипеди, повечето от които с много малки моторчета и карани разумно до и от работа, които вече излизат извън закона и са забранени.

Второ, допуснати са грешки при определяне на вида застраховка “гражданска отговорност”, които водят до невъзможност за сключването й.

Въвеждането на задължителна застраховка гражданска отговорност е поредна идея, която принципно може да бъде подкрепена, но чиято нискокачествена реализация доведе до невъзможност законът да бъде изпълнен. Законодателят можеше да въведе изискване за сключване на застраховка “гражданска отговорност на физическите лица” или да измисли изцяло нов вид гражданска отговорност, която да е специално за ИЕПС. Вместо това парламентът въведе изискване да се сключва застраховка “гражданска отговорност на АВТОМОБИЛИСТИТЕ”. Това е специален вид застраховка, за който са приложими десетки специални правила, които са изцяло и непоправимо несъвместими със застраховането на ИЕПС. Ще отнеме часове да бъдат описани всички несъвместимости с кодекса на застраховането, други закони, наредби и дори международни договори. Преди дни Асоциацията на застрахователите в България заяви, че този закон не може да бъде изпълнен и такива застраховки няма как да бъдат сключени, защото сключването им изисква регистрационен номер от КАТ и номер на рама на МПС, с каквито една ел. тротинетка или велосипед няма как да се сдобият [1]. Най-малкото, възниква въпросът как на ИЕПС се издава зелена карта, която е задължителен атрибут на полицата “гражданска отговорност на автомобилистите”. Тук не става дума за “настройка на системите”, а за непреодолима несъвместимост, тъй като дори парламентът да промени кодекса на застраховането и съответните наредби, той няма как да промени международните договори, на които противоречи новото правило.

Трето, горните два проблема няма да накарат повечето хора да спрат да управляват тротинетките и ел. велосипедите си, но ще ги лиши от защита в случай на ПТП.

Този проблем е относително ясен. Ако един ел. велосипед е изкаран извън закона, няма значение, че водачът му го е управлявал по велоалея, с каска, със светлоотразителна жилетка, внимавал е и т.н. - ако го блъсне автомобил, виновен ще е водачът на ел. велосипеда. Дори пътна полиция и съдът да тълкуват ЗДвП така, че електронно ограничените до 25 км/ч ИЕПС да не са забранени, невъзможността да се сключи застраховка гражданска отговорност лишава водачите на ИЕПС да ги управляват, следователно въпроса с отговорността на защитата на правата на водачите на ИЕПС в случай на ПТП отново възниква с особена острота.

Ние, викачите на “Неволята!”, с две ръце подкрепяме всеки опит да се създадат по-безопасни условия за всички участници в движението. Ако обаче, тези по-безопасни условия ще се създават чрез приемането на толкова нискокачествени закони, колкото са последните промени в ЗДвП, горещо призоваваме депутатите да оставят нашата безопасност в нашите ръце. Призоваваме Народното събрание да поправи гореописаните грешки преди законът да влезе в сила.

По публикацията работи: Ваня Славова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Ориент експрес" отново бе посрещнат във Варна (СНИМКИ)

Легендарният влак "Ориент експрес" днес пристигна отново във Варна. Луксозната композиция бе посрещната на жп гарата в морската столица малко след 17:00 часа.  Историческият влак пътува от 1883 година по линията Париж - Истанбул. Преди Втората световна война по време на преминаването му през България той е управляван лично от цар Борис Трети...

публикувано на 30.09.25 в 18:50

Варна домакинства фестивала "Пагур", организират лекции и майсторски класове с вход свободен

От 1 до 5 октомври 2025 г. курортен комплекс Златни пясъци ще бъде домакин на фестивала "Пагур", който ще събере млади готвачи, бармани, сладкари и сервитьори в международен празник на кулинарията и гостоприемството. Форумът обещава да бъде повече от кулинарно събитие – мост между образованието и бизнеса, възможност за нови партньорства и бъдещи..

публикувано на 30.09.25 в 12:31
Облачно море

Променлива облачност, на места са възможни превалявания

Днес ще има променлива облачност. Около и след обяд по-значителни увеличения на облачността ще има над крайните североизточни райони, там на места е възможно да превали слабо. Ще духа слаб до умерен вятър от северозапад. Максималните температури ще са между 16° и 21°, за Варна - максимална около 20°. Вълнение на морето около 2 бала. Температура на..

публикувано на 30.09.25 в 08:21

Навръх 106-ия си рожден ден варненката Евдокия Чочева: Пожелавам си 110-годишен юбилей и мир по света

На 29 септември тази година най-възрастната жителка на Варна Евдокия Чочева навърши 106 години. Тя е родена и израснала в сърцето на града - в Гръцката махала, в близост до един от най-старите храмове в града "Св. Параскева". Отгледала е син и дъщеря, а днес се радва на внуци и правнуци, които живеят в Швейцария и далечна Канада.  Работила е като..

публикувано на 29.09.25 в 17:02

Лесна работа: Кафето

Започва много хубава нова седмица. В нея ще има дни, посветени на поезията, музиката, архитектите. Ще отбележим световния ден на животните, на обичта и внимателното отношение към тях. Ще изпратим този прелестен месец септември, от който ни остава само още глътка и вдъхновено ще отворим вратите на октомври, с нови планове, цели, очаквания и..

публикувано на 29.09.25 в 17:00

Технически университет - Варна откри новата учебна година

Над 1250 първокурсници се oбучават през новата учебна година в Техническия университет във Варна по 36 специалности. Над 200 са бъдещите магистри, върви записването и на близо 200 чуждестранни студенти. Това съобщи ректорът на учебното заведение професор Драгомир Пламенов. 

публикувано на 29.09.25 в 15:11

Варненският свободен университет откри академичната година

С тържествена церемония във вътрешния парк Варненският свободен университет „Черноризец Храбър“ официално даде начало на новата академична 2025/2026 година. Тази година университетът отбелязва три значими годишнини – 35 години от своето създаване, 30 години от дипломирането на първия випуск и 30 години от основаването на Студентския съвет. Към..

публикувано на 29.09.25 в 14:29