Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дунав мост 2 готов почти

Българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, където преди дни бе монтиран последният сегмент от конструкцията.
 
Премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта, заедно с европейския комисар за регионална политика Йоханес Хаан, министри, народни представители и представители на местната власт, заедно преминаха по вече свързания Дунав мост 2.
 
Десетки граждани
от двете държави се възползваха от свободния достъп до съоръжението и също присъстваха на събитието.
 
"Скоро няма да ви трябва преводач, защото ще говорите на един език"- така започна словото си европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, като в духа на добрия тон се пошегува, че се надява скоро да премине по напълно готовото транспортно съоръжение с байк.
 
"Проектът за изграждането на моста продължи доста дълго време, но сега можем да се похвалим със свършената работа. Сигурен съм, че след няколко години бихме могли да имаме още един мост, свързващ двете държави в тази част на реката", отбеляза Хаан и благодари на двете страни за силната ангажираност за завършването на проекта, чиято обща стойност е около 300 милиона евро, от които 100 милиона евро са европейско финансиране.

"Добрата новина е, че след две години забавяне от страна на румънската администрация, бе одобрен меморандумът за създаване на българо-румънско дружество за експроатация и поддръжка на моста. Надявам се до няколко седмици дружеството да бъде учредено. Разбрах, че сме загубили две години само в обсъждане на това къде да бъде централата на тази компания. И аз съм петият държавен глава на Румъния, който преподписва документи за Дунав мост 2. Моят простичък въпрос бе: "Кой е вложил повече средства- българската или румънската страна?" Отговорът бе, че това е българската страна. Смятам, че поради тази причина е справедливо Централата да бъде от тази страна на моста. Надявам се след време приходи да има и за двете страни. Надявам се също финализирането на Дунав мост 2 да бъде началото на нови важни българо-румънски инфраструктурни проекти. И те да се случват по-бързо", заяви румънският премиер Виктор Понта.

"Разбрахме се с изпълнителите на пролет да пуснем моста",
каза премиерът на България Бойко Борисов. Премиерът разказа, че той и комисар Хаан са имали възможност да разгледат от въздуха прилежащата инфраструктура на двете страни на моста:

"Строи се много усилено и сме пред завършване. Аз съм истински щастлив, защото днес е един хубав слънчев ден. Но когато преди три години дойдох, тук нямаше нищо. Това беше един абсолютно провален проект. А сега мостът е факт", припомни Борисов.

Ще подобри ли бизнесклимата в региона новото транспортно съоръжение- това попитахме видинчани. Най-големи скептици в нашата анкета се оказаха превозвачите- от техните среди бяха категорични, че както по време на строителството, така и при експлоатацията на моста, Видин няма да усети промяна. На друго мнение са производителите на селскостопанска продукция, хотелиерите, търговците, които смятат, че след старта на моста и на Видин ще му потръгне- такива са и мненията на собственика на хотел Иларион Дочев и на председателя на Бизнес център Видин Евтим Стефанов.

Колко ще ни струва ползването на новото съоръжение- помолихме да разясни за слушателите на РАДИО ВИДИН ръководителят на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2" инж. Симеон Евтимов.
 
"Технологично мостовата конструкция е изградена по метода на конзолния монтаж, което се прави за първи път в България в съчетание с ванти. 300 сегмента с ширина 2,15 м и тегло към 120 т изграждат мостовата конструкция в неплавателния участък на реката и 162 по-големи сегменти с ширина 4,18 м и тегло към 250 т – в плавателния канал на Дунав. Всички те са изработени в технологичната база на FCC Construccion, разположена в Безмитна зона Видин.
Мостът има три обособени части- 
конструкция в неплавателния участък на реката с отвори 80 м, конструкция в плавателния й участък с отвори до 180 м и железопътна естакада с отвори 40 м, като общата им дължина е 1791 м. Под връхната конструкция на моста в неплавателния участък на Дунав са изградени осем стълба с височина от 3 до 20 метра – в зависимост от терена и наклона на самия мост. Под всеки от тези стълбове са излети по 7 пилота с диаметър 2 м, на дълбочина до 60 метра. В плавателния участък на реката са издигнати четири стълба с височина от 39 до 45 м. Под всеки от тях са излети по 24 пилота с диаметър 2 м на дълбочина до 80 метра.

До окончателното свързване на моста между българския и румънския бряг остава само да се излеят на място замонолитващите връзки след прецизни геодезически замервания. Продължава изграждането на подходните насипи към моста и на преходната конструкция от жп естакадата към моста"- обясни Соня Мачорска, експерт "Връзки с обществеността"- Дунав мост Видин-Калафат.

Официалните очаквания са, че с изграждането на моста при Видин и Калафат ще се постигне съществено отваряне на транспортната мрежа на България и страната ни ще се интегрира с европейските транспортни мрежи, като това ще доведе и до повишаване на качеството на транспортното обслужване като цяло и до повишаване на конкурентноспособността на българската икономика. Дали тези очаквания ще се случат, или ще останат само икономически мираж, съвсем скоро ще разберем.
По публикацията работи: Екип НОВИНИ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Изкуственият интелект и предизвикателствата пред нас

Изкуственият интелект навлиза в живата ни, но какви са предизвикателствата, до които води- това тепърва предстои да разберем.  Българите го посрещат с повече тревога, отколкото с надежда, сочи проучване на социологическа агенция "Мяра" .  18,7% приемат изкуствения интелект с повече ентусиазъм, около 42% обаче виждат повече поводи за притеснение,..

публикувано на 28.04.25 в 12:23
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00